Eerste Test Kawasaki Z1000R 2017: Very Refined, Very Raw

door motornieuws 19 februari 2017

De test van de Kawasaki Z1000R zit er op. Deze bestond uit twee grote onderdelen: eerst reden we een halve dag en 140 km over de mooiste bochtige wegen in de Algarve, daarna doken we het circuit van Portimao op. Veelzijdiger kan een test moeilijk zijn.

Het tempo was wat we prettig gestoord noemen, that’s the way we like it!
Even met de deur in huis vallen; de Z1000R is in België te koop voor 13.999 euro en in Nederland vr 14.999 euro. Dat is precies 1.500 € meer dan de ‘gewone’ Z1000. Daarvoor krijg je betere remmen, een betere achtervering, een specifieke – erg mooie – kleurstelling en een speciaal zadel met Z logo. Vermogen en koppel blijven hetzelfde als op de Z1000: 142 pk en 111 Nm.

Kawa noemt dit Refined Raw. Wij ook.

Sterke basis

Optioneel kan je voor de 1.099 € kostende performance kit kiezen, die bestaat uit een dubbele Akrapovic uitlaat, carbon hitteschilden en een tankpad.
De Z1000R is uitgerust met dezelfde Brembo M50 monobloc remklauwen als op de Ninja H2R, die ingrijpen op 310 mm geperforeerde Brembo remschijven. Daarbovenop zitten er vooraan stalen remleidingen, wat resulteert in een enorme remkracht en aangename –controle.
Vooraan verandert er niets t.o.v. de gewone Z1000. Die voldoet echter ruimschoots. De achtervering op de Z1000R wordt verzekerd door niets minder dan de Öhlins S46DR1S, met instelbare veervoorspanning. Beter kan momenteel volgens ons niet. Dit resulteert danook in een absoluut, algemeen beter gevoel dan bij de standaard Z1000.

Op het circuit heb je een nadrukkelijke buitenboorstijl nodig om de gronspeling te vrijwaren.

Licht verslavend

We hebben de Z1000R ervaren als een fantastische, licht verslavende motor. Sommigen gaan misschien zeggen dat ie last heeft van on/off reacties bij bewegingen van het gashendel aan laag toerental. Maar de grens tussen dit en enorm goed aan het gas hangen is flinterdun. Wij houden het op een fantastische gas- en motorrespons.
Aan elk toerental en in elke versnelling trekt de motor stevig en erg lineair door, tot aan de toerentalbegrenzer. Het inlaatgeluid is machtig en sportief, zonder ooit storend te worden. Volgens Kawasaki werd de vorm van de airbox – via sound research en akoestische tests – daar ook specifiek voor ontworpen. Opdracht geslaagd!
De 5-voudig instelbare koppelingshendel werkt boterzacht. De slipper functie zorgt ervoor dat je zoveel en snel kan downshiften als je wil, zonder ooit maar in de problemen de komen met de achterkant, die nooit een krimp geeft.

Achteraan: Öhlins!

Gemakkelijk om snel te gaan

Hard, vlot en laat insturen gaat steeds met een sprekend gemak. Je plaatst de Z1000R werkelijk steeds precies waar je dat wenst. Vervolgens je lijn aanhouden aan om het even welk tempo in om het even welke bocht is nooit een probleem.
Hebben we dan echt nièts aan te merken op deze gesofisticeerde hooligan, zoals Kawasaki ‘m graag noemt? Amper.
We hadden de Z1000R echter zo mogelijk nog prettiger gevonden, indien er – optioneel – ook een quickshifter in beide richtingen zou op te krijgen geweest zijn. Zowel onze eigen dagelijkse motor voor op de openbare weg als onze circuitfiets zijn er al twee jaar mee uitgerust, en dit missen we liever niet meer.
Vervolgens zouden we het niet raar gevonden hebben als er een heuse traction control optioneel verkrijgbaar had geweest. Toegegeven, we hebben het geen moment gemist: niet op de openbare weg, en zelfs niet op het circuit. Maar we kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die geen performante 1000 cc fiets meer durven kopen zonder dit elektronische vangnet.

Very Refined, Very Raw

Anderzijds is het zo dat Kawasaki de Z1000R positioneert als 'raw riding excitement at the twist of the throttle'. En dan kun je inderdaad verdedigen dat dergelijke elektronica er niet op zit. Maar toch … optioneel zou dit wel een goede keuze geweest zijn volgens ons.
Kawasaki heeft volgens ons met de Z1000R een opwindende, verslavende, nagenoeg perfecte naked bike op de markt gezet. De afwerking is hoogstaand, alle onderdelen doen perfect wat van ze verwacht kan worden, en zijn daarbovenop goed op mekaar afgesteld. Als een supernaked je ding is, is dit een motor om serieus te overwegen. Telkens je ‘m na een ritje binnen zal zetten, zal je uitkijken naar de volgende ride-out.
Ben je gek op de recentste elektronische snufjes zoals traction control, quickshifter in beide richtingen en de laatste evolutie van ABS (bochten-ABS), dan ga je hier op je honger blijven zitten. Kawasaki heeft echter bewust voor die richting gekozen: ze noemen het een 'refined raw, sophisticated hooligan bike' waarbij de controle volledig aan jezelf gelaten wordt, en niet aan elektronica: Very refined, inderdaad. Maar ook Very Raw


Klik hier voor meer details over de Kawasaki Z1000R

Texte : Frank Slabbynck
Photos : Target Press

Yoooooo De mannen!

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt viercilinder
Cilinderinhoud 1043 cc
Maximaal vermogen: 142 pk bij 10000 opm
Maximaal koppel: 111 Nm bij 7300 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Alu balkenframe
Voorvork: 41 mm, upsd
Achterschokbreker: Volledig instelbare Öhlins
Remmen Voor: Dubbele semi zwevende 310mm schijf, Brembo monobloc vierzuigerklauw
Achter: Enkele 25 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.435mm
Zithoogte: 815 mm
Rijklaargewicht: nb
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
13. 999 euro (BE)
14.999 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Kawasaki Z1000R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...