Eerste Test Kawasaki Vulcan 650 S Café Edition: City Cruiser in maatpak!

door motornieuws 6 juli 2017

De Kawasaki Vulcan S is niet een geheel nieuwe motorfiets maar als je een uitnodiging krijgt om een Café Edition te testen in een unieke omgeving dan zijn wij natuurlijk één al oor. Een City Tour door het Nederlandse Rotterdam moet ons een nieuwe kijk geven op deze cruiser die veel meer in huis heeft dan gedacht!

De Café Edition is de derde versie van de Vulcan S

Republic Moto Rotterdam als startpunt

Maar voordat we de Vulcan S gaan bekijken en beproeven eerst iets over de meeting point in Rotterdam. Kawasaki koos Republic Moto uit als onderkomen voor deze introductie en laat die locatie nou de perfecte combinatie zijn om gelijkgestemde te ontmoeten. Een full service restaurant met grote bar en een motorstore waar ze alles verkopen op het gebied van motoren behalve de motoren. Die zijn er wel maar vormen als het ware een expositie in de shop. Een fraai concept midden in het centrum en voor iedereen die wat met motoren heeft een echte aanrader, zowel op het gebied van fraaie producten als van lekker eten.


De geknipte startplaats voor de Café Edition

Bedreigde soort?

Goed, de Vulcan S. Een type motorfiets die je niet veel meer ziet in de prijslijsten. Het lijkt wel of het gehele cruiser en chopper programma in de lichtere cc klasse aan het uitsterven is. Een enkeling brengt onder een oude naam weer iets nieuws op de markt maar over het algemeen moet de liefhebber het voor lief nemen met een zware chopper. Kawasaki heeft nu met de Café Edition maar liefst 3 uitvoeringen om uit te kiezen. De standaard Vulcan S, de Vulcan S SE en nu dus de Café Edition. Technisch gelijk aan de andere maar met zijn sportieve wit-groene two tone kleurstelling, Kawasaki groene accenten en zijn Café style windscherm een fraaie verschijning om de city en daarbuiten te ontdekken. Zou dat de reden zijn dat we hier in het Rotterdamse zijn neergestreken?

Met windscherm geknipt voor de stad en erbuiten.

Op maat instelbaar

Je zou het zo op het eerste gezicht niet zeggen maar de Vulcan S is geschikt voor bijna iedere motorrijder en rijdster. Met zijn zogenaamde ERGO fit kunnen rijders van 1 meter 55 tot en met die van een kleine twee meter goed uit de voeten met de Kawasaki.

Google maar eens op Mr. Martini en sta versteld wat er met de Kawasaki mogelijk is.


Dit is te bewerkstelligen door middel van de in 3 standen verstelbare voetsteunen, 3 verschillende zadels en 2 verschillende sturen. Dit levert maar liefst 18 verschillende combinaties op. Als dat geen motorfiets op maat is. Voor degene die dat nog niet genoeg vinden is er natuurlijk ook nog de mogelijk om zelf aan de slag te gaan. Door zijn eenvoudige opbouw is de Vulcan S ideaal te gebruiken als custom bike. Google maar eens op Mr. Martini en sta versteld wat er met de Kawasaki mogelijk is.

Cruisen is weer 'in'.

The city and beyond

We kunnen nog wel uren praten over de Vulcan S zelf maar we willen natuurlijk rijden. Nou is rijden in de stad natuurlijk betrekkelijk want eigenlijk willen we kilometers maken. Toch blijkt zo’n city tour ideaal om de motorfiets eens op een andere manier te ontdekken. Veel verkeerslichten dus veel wachten, kruipen, optrekken en stoppen. Ideaal om de gebruiksvriendelijkheid van de koppeling en remmen te testen. Rem- en koppelingshandel zijn verstelbaar dus voor een ieder goed in te stellen. Door zijn lage zit kom je goed bij de grond en met gemak manoeuvreren we door de city centre van Rotterdam. Met zijn 61pk en 63Nm aan koppel is de Vulcan S vrij lui te rijden en hoeven we vrij weinig te schakelen. Een versnellings indicator is trouwens nieuw op de vernieuwde modellen.

Voor deze gelegenheid heeft Kawasaki een nieuw RVS uitlaatsysteem laten ontwikkelen bij Arrow. Alles geheel binnen de euro4 normen maar wel met een fraaie sound.


Langs de vele bezienswaardigheden die de stad rijk is verplaatsen wij ons met 229 kilogram lichte motorfiets richting de rand van de stad. Dat gebeurt niet geheel zonder geluid want voor deze gelegenheid heeft Kawasaki een nieuw RVS uitlaatsysteem laten ontwikkelen bij Arrow. Alles geheel binnen de euro4 normen maar wel met een fraaie sound. Zeker bij het optrekken naar de wat hogere toerentallen brult de Vulcan S van genoegen en wij zouden zeker onderhandelen met de verkoper om dit systeem te laten monteren (adviesverkoopprijs €899,-).

De tweetonige kleurstelling is absoluut geslaagd.

Forward controls en bochten?

Vanuit ons riante zadel en dito zitpositie (wij reden met de M van medium configuratie, plus minus 1 meter 85) mogen we eindelijk iets meer gas geven om de bochten kwaliteit van de Vulcan S te testen. Eenmaal Rotterdam uit dienen de 80 km/h wegen zich aan en die zijn rijkelijk gevuld met afbuigend asfalt. Je zou misschien denken dat een motorfiets met forward controls niet geschikt is voor het betere bochtenwerk maar dan vergis je je wel degelijk. Met het grootste gemak absorbeert de Kawasaki het asfalt en laten we de toerenteller meer naar het rode schieten dan komt de volgende verrassing.

Je zou misschien denken dat een motorfiets met forward controls niet geschikt is voor het betere bochtenwerk. Maar dan vergis je je wel degelijk.


De Vulcan S blijkt ook nog eens op volle toeren een prima maatje te zijn. Zelfs op hoge snelheid en niet al te beste wegen is de motorfiets koersvast! Niet alleen een city cruiser om mee naar het café te rijden dus. Chapeau!

Zeer stabiel aan hoge snelheden

Betaalbaar en hoogwaardig

Een verrassende dag, deze dag in Rotterdam. Als eerste een nieuwe ontmoetingsplek gevonden voor motorrijders(sters) waar je niet heen moet maar heen wil. Vervolgens een stad bezocht die zoveel bezienswaardigheden heeft dat je hoe dan ook verbaasd zult zijn. En, niet onbelangrijk, als derde een motorfiets bereden die zowel in de stad als daarbuiten duidelijk zijn mannetje (of vrouwtje) staat. Makkelijk naar je wens te configureren, eenvoudig te besturen door de drukke binnenstad maar ook nog eens sportief te berijden is daarbuiten. Dit alles kan van jouw zijn voor 7.999 euro in België en 9.399 euro in Nederland en onderhandel maar over dat Arrow uitlaatsysteem. Want dat wil je stiekem toch wel hebben.

Tekst: Jurgen Van Son
Foto's:Target Press


Klik hier voor meer info over de Kawasaki Vulcan S Café Edition

Hebben!

Technische gegevens

Motor
Type vloeistofgekoelde, parallele 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud 649 cc
Maximaal vermogen: 61 pk bij 7.500 opm
Maximaal koppel: 63 Nm bij 6.600 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: buisvormig diamant frame
Voorvork: 41 mm, telescoop
Achterschokbreker: offset laydown enkele schokbreker, 7-voudig instelbaar
Remmen Voor: Enkele 300mm schijf, tweezuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met enkelezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.575mm
Zithoogte 705 mm
Rijklaargewicht: 231 kg
Tankinhoud: 14 liter

Prijs:
7.999 euro (BE)
9.399 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Kawasaki Vulcan S Café Edition

Reageren

Registreer of log in om te reageren...