door Thierry Sarasyn 4 augustus 2017

Eerste test Kawasaki Ninja 650 Tourer: STRAFFE TOUREN

Toen we begin dit jaar voor het eerst met de Ninja 650 gingen rijden, waren we al redelijk dolenthousiast over de motor. Nu is de polyvalente 650 in een nog veelzijdiger versie beschikbaar: de Ninja 650 Tourer biedt voor een iets hogere prijs een duidelijke meerwaarde voor wie wat meer kilometers wil vreten.

Elegante verschijning

Redelijk dolenthousiast

Het is niet nieuw in motorland dat er bestaande versies gebruikt worden om andere modellen mee te bouwen. Bijgevolg moeten we niet te geringschattend doen over de Ninja 650 Touring. Met een hoger windscherm, 19 liter zadeltassen, motorbescherming en tank- en kneepads is de Ninja 650 niet alleen beter geschikt voor lange ritten, hij zit er ook beter mee in zijn vel.

De opvolger van de ER-6f komt in zijn Touring editie als het ware een beetje thuis.


Daarmee bedoelen we dat motorrijders in het algemeen en Kawasaki-rijders in het bijzonder de Ninja-naam snel associëren met een supersport. En dat is de basis Ninja 650 net niet. Hij is gematigder en veelzijdiger dan een supersport scheurijzer (en bovendien ook een stuk goedkoper). De opvolger van de ER-6f komt in zijn Touring editie als het ware een beetje thuis. Gemakkelijk in gebruik, veelzijdig ook en vooral een stuk comfortabeler op lange(re) afstanden.

19 liter extra

Daarvoor heeft de motor al een goede basis gekregen. Niet al te hoog 790 mm zadel, relatief hoog geplaatste stuurhelften, een belachelijk vlot blok met 68 pk en 66 Nm en goed geplaatste voetsteunen vormen. Voeg daar nog de extra windbescherming en de bagagecapaciteit aan toe en je komt aan een leuke sport tourer met heel wat gaven en weinig gebreken. Dankzij de standaard bevestigingsbeugels, passen de soft luggage tassen perfect op het achterframe. Wat meer is, ze beïnvloeden het rijgedrag van deze 650 geenszins.

Pure sport tourer

We reden met de Ninja 650 Tourer in de zeer ruime omgeving van het Duitse Nassau, op een boogscheut van de grens. Het plaatselijke natuurpark is doorspekt met bijzonder leuke motorwegen, waar je niet alleen de eerder geroemde stuurcapaciteiten van de Ninja 650 terugvindt, maar ook kunt vaststellen dat de touring capaciteiten van deze middenklasser bepaald goed zijn.

De top ligt net boven de 200 km per uur, maar daar doe je de Ninja Tourer noch jezelf een plezier mee.


Dit is een sport-tourer in de letterlijk zin van het woord: capabel om sportief te scheuren maar net zo goed in staat om lange ritten mee te doen en stevig mee te gassen op een snelweg. In Duitsland, waar er geen maximumsnelheid op de snelwegen is, kun je op die manier vaststellen dat de paralletwin vlot een kruissnelheid van 160 km per uur kan aanhouden. Wie niet groter is dan 1m85 zit dan goed beschermd achter de nieuwe, hogere ruit. De top ligt net boven de 200 km per uur, maar daar doe je de Ninja Tourer noch jezelf een plezier mee.

Ook in deze versie blijft de Ninja 650 een heerlijke stuurfiets.

Als je aan aanvaardbare snelheden rijdt, is het comfort opvallend goed. Wil je de sportieve kant benadrukken, dan mag er intensief geschakeld worden, maar voor wie het wat rustiger mag, zal de verrassende pit van het blok mooi meegenomen zijn. Aan een voorzichtige 40 km per uur, pikt het blok in derde en zelfs vierde versnelling goed op. En dat is leuk als je gezapig door een Duits (of ander) dorp tuft.

Beetje hoger voor beduidend meer windbescherming.

Meerwaarde

Het is een goede zaak dat essentiële troeven als de filtsende stuureigenschappen, de stabiliteit en de remwerking helemaal niet veranderd zijn op deze meer touring gerichte versie. Voeg daarbij dat de betere windbescherming en hogere bagagecapaciteit alleen maar pluspunten kunnen zijn voor wie wat meer bagage mee wil of kilometers wil afleggen, dan is het duidelijk dat deze Ninja 650 niks anders dan een uitstekend rapport verdient.

De meerwaarde is groter dan de meerprijs.







Als u zich tot slot nog de vraag stelt of het niet mogelijk is om zelf de Ninja 650 om te bouwen tot een meer tour-gerichte versie dan is het antwoord daarop een volmondig ja. Maar voor een meerprijs van net geen 700 euro, kun je je het werk besparen en ben je toch goedkoper af dan me de afzonderlijke onderdelen als tassen, bevestigingspunten, scherm, tank- en kneepads…De meerwaarde is m.a.w. groter dan de meerprijs.


Foto's: Thierry Dricot

Klik hier voor meer info over de Kawasaki Ninja 650 Tourer


De streek rond Nassau is een motorparadijs.

Technische gegevens Kawasaki Ninja 650 Tourer

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud 649 cc
Boring en slag 83 x 60 mm
Compressie 10.8:1
Klepsysteem: DOHC, 8 kleppen
Maximaal vermogen: 50 kW (68 pk) bij 8.000 tpm
Maximaal koppel: 66 Nm bij 6.500 tpm
Benzinetoevoer Benzine injectie,
Ontsteking: digitaal
Starter: elektrisch
Smering: geforceerde smering, wet sump
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Trellis, staal met hoge treksterkte
Voor: 41mm telescoop vork
Achter: Horizontal Back Link met instelbare veervoorspanning

Remmen
Voor: type Dubbele semi zwevende 300mm schijven
Remklauw: tweezuiger
Achter: Enkele 220mm schijf
Enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.410mm
Zithoogte: 790mm
Rijklaargewicht: 194 kilo
Tankinhoud: 15 liter

Prijs: 8.098 euro (Tourer) 7.399 euro (standaard)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...