Eerste test Husqvarna Vitpilen 701: READY TO IMPRESS

door motornieuws 25 maart 2018

Het heeft even geduurd nadat we in 2015 voor het eerst een prototype zagen, maar de Husqvarna Vitpilen 701 is er. De motor die de Husqvarna naam ook voor niet off-road rijders moet groot (helpen) mag een beproefd hart en een gedurfd design als voornaamste troeven naar voor schuiven. Wij gingen hem testen rond Barcelona.

Anders dan de anderen

We moeten er niet flauw over doen, het blok en rijwielgedeelte van de Vitpillen 701 zijn rechstreeks afgeleid van de KTM Duke 690. Nu, Husqvarna doet daar als zusterbedrijf van KTM ook niet geheimzinnig over en wij vinden dat er ook helemaal geen reden toe is. Of had je liever een onbekend blok en een rijwielgedeelte dat nog niks bewezen heeft in de nieuwe Huskie gezien?

had je liever een onbekend blok en een rijwielgedeelte dat nog niks bewezen heeft in de nieuwe Huskie gezien?


We zouden ook kunnen stellen dat Husqvarna door het delen van het platform de prijs laag kan houden, maar zo eenvoudig is dat niet. Ook al worden bepaalde delen gedeeld, andere zijn helemaal nieuw ontworpen en niet bepaald met onderdelen van bij de doe-het-zelver om de hoek. De Vitpillen heeft dus een naar mono-normen stevig prijskaartje. Het is één van de vele indicaties dat je de Vitpillen anders moet inschatten. Anders dan de Duke waarover we vanaf nu met geen woord meer reppen, maar ook anders dan de andere mono’s.

Statement

En dat ligt vooral aan zijn uiterlijk. Met de Vitpillen mikt Husqvarna niet alleen en misschien zelfs niet in de eerste plaats op door de wol geverfde motorrijders. Wie de Vitpillen koopt heeft wat geld te besteden (dat spreekt), maar wil ook graag gezien worden en heeft een boontje voor stijl.

Husqvarna noemt dit een urban motorfiets, maar schijn bedriegt. Natuurlijk kan deze motor meer dan alleen maar de stadsjungle onveilig maken.


Husqvarna noemt dit een urban motorfiets, maar schijn bedriegt. Natuurlijk kan deze motor meer dan alleen maar de stadsjungle onveilig maken. Het blok en rijwielgedeelte zijn van nature uit voorzien op het betere stuur-, rem- en acceleratiewerk en daar verandert de typische zithouding van de Vitpillen niet al te veel aan. Je zit sportief op de Vit, maar gelukkig ook weer niet te extreem. Daardoor heb je een goede controle en wendbaarheid in druk verkeer en een groot potentieel op open weg.

Stijlvol en pittig

We testten de eigenzinnige Oostenrijkse Zweed in de ruime omgeving van Barcelona en konden vaststellen dat terwijl de neven van KTM ‘Ready to Race’ zijn, deze Husqvarna ‘Ready to Impress’ is. Overal waar je ermee komt, word je nadrukkelijk bekeken. En de prestaties van de motor zijn net zo goed indrukwekkend. Voor een mono althans. En dan heb je dat typische gedrag van ééncilinders met heel veel pit onderin, maar om vloeiend te rijden, blijf je best boven de kaap van 3.000 opm. Dan zit er echt pit in en rijdt de Vitpillen vlot.

Deze Husqvarna ‘Ready to Impress’ is. Overal waar je ermee komt, word je nadrukkelijk bekeken.


Daaronder moet je iets omzichtiger omspringen met het gas. En wie als beginnend motorrijder dus met de Vitpillen in de stad aan de slag wil, zal even moeten wennen. Of oefenen. Voor het overige staan de rijkwaliteiten van de Vitpillen buiten kijf. Heerlijk karakter om vlot mee te maken en af en toe wat ongein uit te halen, perfecte strakke ophanging en dito remmen. Gooi dat alles in een pakket met een drooggewicht van amper 157 kg en je weet dat we daar in Catalunya niet alleen stijlvol voor de dag gekomen zijn, maar ook heerlijk konden rijden.

High End

Het zou verkeerd zijn de Vitpillen te vergelijken met zijn goedkopere en qua prestaties vergelijkbare oranje neef. Op deze motor draait het immers veel meer om imago en de afwerking mag je gerust als High End bestempelen.

Ze zouden in Mattighofen goed gek moeten zijn om met nagenoeg identieke producten hun reeds bestaande cliënteel in twee te delen


De leuke zwarte uitlaatdemper, de LED-lichten, het eigenzinnige gestijlde reservoir en dat heerlijke korte zwarte kontje. Het zorgt ervoor dat deze motor een andere uitstraling heeft en dus op een ander publiek gericht is. Ze zouden in Mattighofen goed gek moeten zijn om met nagenoeg identieke producten hun reeds bestaande cliënteel in twee te delen. En dus is de Vitpillen anders. En dat is maar goed ook. Over smaken en stijlen valt niet te redetwisten, maar dat deze 701 een originele verschijning is en een origineel karakter heeft, valt niet te ontkennen. Dat is alvast goed nieuws voor al wie niet houdt van eenheidsworst.

Foto's: Husqvarna


Meer weten over de Husqvarna Vitpillen 701?

Technische specificaties Husqvarna Vitpillen 701

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt mono
Cilinderinhoud 692,7 cc
Maximaal vermogen: 75 pk bij 7500 opm.
Maximaal koppel: 72 Nm bij 6.750 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Chroommolybdeen stalen trellis frame
Voorvork: WP upsd 43 mm telescoopvork
Achterschokbreker: WP Monoshock
Remmen Voor: Dubbele, semi-zwevende, 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 245 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1434 mm
Drooggewicht: 157 kg
Tankinhoud: 12,3 liter

Prijs:
België: 10.295 euro
Nederland: 11.950 euro

Bekijk de fotogalerij van de test van de Husqvarna Vitpillen 701

Reageren

Registreer of log in om te reageren...