Eerste test Honda X-ADV: BINNEN LANGS DE GROTE POORT

door Thierry Sarasyn 24 februari 2017

Om het met Erik Van Looy te zeggen: het is gebeurd. We hebben met de Honda X-ADV gereden. De nieuwe Honda moet een crossover zijn op vele vlakken. Een mengeling van een motor en een scooter, maar ook tussen een tweewieler voor stedelijk gebruik en een adventure bike. We reden in Sardinië op een veelvoud van ondergronden en in allerlei situaties en weten nu in welke mate Honda in zijn opzet geslaagd is.

Is het een motor of een scooter?

Ultieme crossover?

Om de hierboven vermelde redenen, zit de X-ADV in een klasse op zich. Hij heeft geen directe concurrente, maar als je hem als een maxi-scooter zou beschouwen, dan is de Yamaha TMax zeker een opponent. Plaats je hem onder de Adventure motoren, dan staat hij wellicht dichter bij Honda’s eigen NC750X of misschien wel een BMW F650GS of F800GS.
De grens tussen scooter en motor is klein, maar afgaand op het feit dat er een 17 inch voorwiel in zit, upsd vork, een frame dat om de motor loopt en er een zesversnellings-DCT bak in zit met een ketting als eindoverbrenging, moet je dit bestempelen als een motor. Anderzijds is er de zithouding en de plaatsing van de voeten, de opbergruimte en een boel andere dingen die er een scooter van maken.

Klik hier voor de deze morgen gepubliceerde reportage met meer technische data en een situering van de Honda X-ADV

De wegligging is helemaal die van een motorfiets.

Van alle markten thuis

In elk geval rijdt de nieuwe Honda als een echte motor. En dat voelden we eigenlijk al na een paar 100 meter. We doken onmiddellijk vlot rijdende slingerbanen op en de Honda toont zich hier van alle markten thuis. Uitstekende remmen (met de klauwen van de Africa Twin) en een ophanging die zorgt voor een weggedrag dat effectief doet denken aan dat van een motorfiets. Het enige wat daar niet doet aan denken is de plaatsing van de voeten. Wie off road ambities heeft kan wel voor enduro-type voetsteunen gaan die verder naar achter staan, maar als je gewoon met de X-ADV rijdt, zit je met de voeten vooruit als op een scooter. En je zit goed.

Instant vertrouwen om ook off road je ding te doen.

Geknipt voor DCT

De DCT draagt bij tot de motor-ervaring. Om te beginnen heb je een vrijloop als je de motor start. Je kunt stationair dus een flinke knauw aan het gas geven zonder vooruit te schieten. Daarna ga je met één druk op de knop naar de Drive modus en met een tweede druk naar de S-modus. En meteen zijn we aanbeland bij één van de grote troeven. Het DCT-systeem doet al dienst op heel wat Honda-modellen, maar het lijkt alsof het op de X-ADV helemaal thuisgekomen is. Dit systeem past perfect bij dit type motor. Vlot schakelend en rijdend op de weg in D of S-mode en met toegenomen pit in één van de S-modes als je off road gaat. Deze motor blinkt uit door zijn veelzijdigheid en met het DCT heeft hij ook een systeem dat hem een passend motorkarakter bij elke toepassing geeft.
Het DCT-systeem doet al dienst op heel wat Honda-modellen, maar het lijkt alsof het op de X-ADV helemaal thuisgekomen is.

Akkoord, dat is ook zo op de Africa Twin, maar daar kun je nog argumenteren dat een Adventure motor handgeschakeld moet zijn voor sommige rijders. Hier zit je hoe dan ook met een motorfiets type waarop je geen koppeling moet verwachten. En door de veelzijdigheid van dit systeem heb je een motorkarakter dat een even groot veranderingspotentieel heeft als een kameleon. En het geeft het je extra potentieel om op de motor af te remmen door manueel af te schakelen voor een bocht.

De grijze versie heeft iets extra stijlvol

Vlotjes voorbij obstakels

Bridgestone levert daarbij banden die bijna net zo veelzijdig zijn. Zeker ook goed genoeg voor wat off road werk en in combinatie met de DCT kom je zelfs aan gecontroleerd driften toe. Wie echt veeleisend is, zou hierbij een uitschakelbaar ABS voor de achterrem kunnen vragen, zoals we dat ook kennen op de Africa Twin.
De lange veerwegen en de hoge bouw laten hem ook toe vlot obstakels te nemen. Dat mag een diepe put zijn of een hoge borduur. De X-ADV komt overal door zonder te raken met de onderkant en je moet al heel stevig door putten razen om de extra lange veerweg op te gebruiken.

Duidelijk familie van elkaar...

Focus op de weg, aanleg voor off road

Maar laat het duidelijk zijn, dit is geen off road scooter, wel een all road en hij is die naam ook waardig. Hier kun je gerust mee op reis vertrekken zonder je zorgen te maken of je niet op stroken komt waar je niet door geraakt. Laat het duidelijk zijn, met dit ding rij je desgewenst tot in Dakar. En terug.
Laat het duidelijk zijn, dit is geen off road scooter, wel een all road en hij is die naam ook waardig.

Maar hij is natuurlijk vooral gericht op veelzijdig gebruik op de openbare weg. Met een verrassend sportief potentieel, maar ook zeer handig voor stedelijk gebruik. Je zou kunnen opperen dat Honda voor een extra opbergcompartiment voorin moest gezorgd hebben, maar dat is detailkritiek. Wel heel goed uitgekiend is het in de hoogte verstelbare windscherm dat ook nog een andere hoek aanneemt als je het verandert van hoogte. En het dynamische dashboard dat knap oogt en veelzijdig is in de geboden info.
Ook handig: het opbergcompartiment waarin we onze Adventure helm vlot kwijt konden. Zo kom je aan troeven van een toermotor en de X-ADV levert het bijpassende comfort. Na een dag stevig gassen in Sardinië, stapten we fris van de motor. Geen pijn aan het zitvlak, de onderrug of de nek. Wel een beetje hoofdpijn, maar dat lag wellicht aan onze ontmoeting met Captain Morgan, de avond voordien.

Vlot insturen en moeiteloos de lijn aanhouden.

Gooi dit allemaal op een hoop en je komt tot de conclusie dat Honda niet alleen met een nieuw type motorfiets gekomen is, maar het is er ook nog eentje die doet wat hij belooft. Hij is veelzijdig, oogt goed en biedt hopen rijplezier op elke ondergrond en bij elk gebruik. Je kunt er verrassend hard mee gaan, rustig toeren of een bosweg mee induiken. Met het comfort van de DCT overbrenging en de stabiliteit van een strak frame en de bijhorende ophanging.
Gooi dit allemaal op een hoop en je komt tot de conclusie dat Honda niet alleen met een nieuw type motorfiets gekomen is, maar het is er ook nog eentje die doet wat hij belooft.

Rest de prijs. 11.499 euro is niet goedkoop, maar voor andere maxi scooters betaal je dit ook. De X-ADV moet daar echter niet mee wedijveren. Hij zit in een andere klasse, eentje die hij zelf geschapen heeft: die van de Adventure motorscooter. En ja, daar zijn we zelf opgekomen. Of misschien is dit wel de eerste SUV onder de motoren. Als meerwaarde biedt hij de DCT zesbak, uitstekend rijgedrag, de pit van een 745 cc blok en een verfijnde afwerking zoals we die bij Honda gewoon zijn. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het een originele verschijning is.
‘Every Road is My Road’ zei Big Red toen ze in september de eerste video van de X-ADV vrijgaven. Wel, het is nog waar ook!

Klik hier voor meer info over de Honda X-ADV

Foto’s: Thierry Dricot, Francesc Montero, Zep Gori

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt 8-kleps paralleltwin
Cilinderinhoud 745 cc
Maximaal vermogen: 54 pk bij 6250 opm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 4550 opm
Transmissie: 6 versnellingen via DCT
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen wiegframe
Voorvork: Kayaba 41 mm upsd veervoorspanning en ingaande demping instelbaar
Achterschokbreker: monoshock met instelbare veervoorspanning.
Remmen Voor: Dubbele semi zwevende 310mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.520mm
Zithoogte: 820 mm
Rijklaargewicht: 238 kilo
Tankinhoud: 14 liter

Prijs:
11.499 euro (BE)
13.508 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Honda X-ADV test in Sardinië

Reageren

Registreer of log in om te reageren...