Eerste test Honda Monkey 125: AAP IN DE STADSJUNGLE

door Thierry Sarasyn 21 juli 2018

Er wordt vaak met nostalgie op de jaren zeventig teruggekeken, terwijl de mensen die ze actief meemaakten er zich vaak nog maar heel weinig van herinneren. Wat wél in het collectieve geheugen gegrift staat, is de Honda Monkey. En die is herboren. Wij gingen de nieuwe Monkey 125 uitvoerig testen.

Respect voor het origineel

50 cc brommers zijn ondertussen een stuk minder populair dan vroeger en dus komt Honda nu met een moderne Monky 125 cc die met respect voor het originele design een opgemerkte rentree maakt. Met drie versnellingen en een centrifugale koppeling was de originele Monkey ook geschikt voor mensen die geen specifieke motorervaring hadden. Dat lag mee aan de basis van de grote populariteit.

Wendbaar als geen ander

Mick Jagger kan het beter

Vierbak

Aan de vruchten herken je de boom, dus in de nieuwe Monkey zie je duidelijk het origineel. Er zijn echter ook heel wat zaken veranderd. Dit is niet langer een 50, maar wel een 125 cc. Dat betekent dat ook wie (langer dan twee jaar) een autorijbewijs heeft, er mag mee rijden. Ook voor jongeren vanaf 18 jaar is de Monkey 125 een optie. De centrifugale koppeling is verdwenen en in de plaats daarvan is er een bijzonder vlot schakelende vierbak gekomen. Die haalt het maximum uit de 9,4 pk en 11 Nm die uit de luchtgekoelde 125 cc stromen. Net zoals er vroeger al eens aan een 50 cc Monkey gesleuteld werd om hem harder te laten gaan, hebben we ook hier de indruk dat er nog wat extra pit in het blok schuilt.

Aap in de stadsjungle

De essentie van de Monkey blijft echter zijn gebruiksvriendelijkheid. Die is ook aanwezig op deze 125 cc-versie. Hij is niet alleen laag, maar ook laagdrempelig. Even je helm mee graaien en je bent zo op weg.

Een Aap die zich helemaal thuis voelt in de urban jungle. Met alle gekheid die daarbij mag horen.


De kleine 12 duims wielen maken van de kleine Honda een bijzonder speelse motorfiets. Sturen gebeurt met het grootste gemak en de hoge wendbaarheid laat je toe om moeiteloos door het verkeer te laveren. De Monkey 125 moet dan ook in de eerste plaats als een stadsmotor te zien. Een Aap die zich helemaal thuis voelt in de urban jungle. Met alle gekheid die daarbij mag horen.

Speelsheid en wendbaarheid gecombineerd

Prettig gestoord

Het ABS grijpt niet in op het achterwiel dus je kunt al eens heerlijk glijdend naar een bocht gaan en met de kleine wielen gooi je dit ding moeiteloos op één oor. Geen zorgen om het gemekker van een passagier, want die kunnen hier gewoon niet op mee. De Monkey is niet alleen nuttig en handig, hij is ook – en misschien wel vooral – speel en prettig gestoord. Door de lange veerwegen kun je er als vanouds ook mee in het stof gaan stoeien en wie het samenspel tussen koppeling en gashendel goed beheerst, kan er zelfs een wheelietje mee trekken.

Hoge fun factor

Retro budget

Op de snelweg is hij iets minder op zijn gemak. Door de lage bouw zijn de trucks plots nog indrukwekkender en om de topsnelheid van 115 km per uur te bereiken, heb je wel even tijd nodig. Je kunt en mag met de Monkey op de snelweg, maar hij voelt zich beter thuis in een stedelijke omgeving en op secundaire wegen.

De Monkey biedt een speelsheid die ervoor zorgt dat de bestuurder zich - los van zijn leeftijd - altijd weer even 16 voelt. Niet met de bijhorende pukkels, maar wel met een budget dat niet meer van deze tijd lijkt.


De Monkey staat in de eerste plaats voor vlot parkeren, accelereren met pit, filevrij rijden en biedt een speelsheid die ervoor zorgt dat de bestuurder zich - los van zijn leeftijd - altijd weer even 16 voelt. Niet met de bijhorende pukkels, maar wel met een budget dat niet meer van deze tijd lijkt. De Monkey liet een testverbruik van minder dan 2 liter op 100 km noteren en dat wil zeggen dat je met de 5,6 liter tank of ongeveer 8 euro bijna 300 km ver komt. Ondanks de compacte bouw, hadden we tijdens de test op geen enkel ogenblik het gevoel dat de zithouding te krap was.

Banana geel. Typisch voor een aapje

Modern Classic

Honda combineert het retro uiterlijk met moderne eigenschappen zoals de LED-verlichting, ABS vooraan, een upside down vork en een digitaal dashboard. Zo komt het dat de kleine Honda wel klassiek oogt, maar toch modern rijdt. Voor een Monkey is het logisch dat Honda voor Banana Yellow kiest, maar ook de rode en zwarte varianten mogen er best zijn. Geen idee of deze Neo Retro de populariteit van het origineel zal evenaren, maar troeven zoals grote gebruiksvriendelijkheid, tijdloos design en lage gebruikskosten, voert hij in elk geval net hoog in het vaandel als het origineel van 50 jaar terug.

Foto’s: Honda


Meer weten over de nieuwe Honda Monkey?


Yep, prettig gestoord

Technische gegevens

Motor: Luchtgekoelde monocilinder
Vermogen: 9,4 pk
Koppel: 11 Nm
Frame: Stalen frame
Topsnelheid: 115 km/u
Rijklaar gewicht: 107 kg
Zadelhoogt:e 775 mm
Tankinhoud: 5,6 liter
Gemeten testverbruik: 1,95 l/100 km
Prijs: 4.099 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...