Eerste test Honda CRF450R: Helemaal herboren!

door motornieuws 11 december 2016

Een selecte groep van journalisten en testrijders verzamelde vorige week om als eersten de nieuwe Honda CRF450R te testen op het mooie circuit van Baccalamanza. Dit is wat ik na een dag intensief testen vond van Honda's nieuwste crosser:

Op kop weg?

Als je de geschiedenis van Honda bekijkt, zie je meteen dat ze doorheen de tijd alsmaar blijven groeien en innoveren. Dit heeft vooral te maken met hun engagement in de sport. Na mijn eerste testrit daar in het zonnige Sardinië kwamen Mikio Uchiyama, algemeen projectleider, en Akihiko Matsukawa, projectleider van de motor, naar me toe om te vragen wat ik van de nieuwe motor vond. Hiermee werd meteen duidelijk dat Honda niet bij de pakken wil blijven zitten, ze zijn er goed op vooruit gegaan maar hun doel ligt nog verder.

Eén van de belangrijkste zaken waar Honda zich op focust, is het behalen van de 'holeshot'. Een studie toonde aan dat 80% van de rijders die in de MX1 klasse in 2014 de kopstart konden nemen ook de wedstrijd al winnend afsloten. Het is dus geen verassing dat ze voor 'Absolute holeshot' hebben gekozen als slogan van de nieuwe CRF450.

Gemakkelijk te controleren in de lucht, die nieuwe CRF

Hoe hebben ze dit kunnen realiseren? De volgende 3 puntjes lichten dit kort toe:

• Verhoogd koppel: zorgt ervoor dat de motor krachtiger wordt onderin.
• Verhoogde druk op het achterwiel: zorgt ervoor dat het achterwiel meer tractie heeft.
• Verlaagd zwaartepunt: hierdoor gaat het voorwiel minder snel stijgen tijdens het starten.

Ik startte enkele keren met de nieuwe motor en het verschil met het vorige model is duidelijk merkbaar. De motor blijft tot mijn verbazing enorm vloeiend reageren. Ik vond de kracht van de motor één van de belangrijkste punten waar Honda zeker aan moest werken. Hier scoorde Honda in vele testen ondermaats in vergelijking met andere merken. Volgens mij hebben ze dit terdege onder handen genomen en zo hebben ze al mijn twijfels over de kracht van de Honda van tafel geveegd. Dit hebben ze kunnen bereiken door de ophanging of ‘achterbrug’ 24mm korter te maken, waardoor het achterwiel dichter bij het centrale gewichtspunt met als gevolg, meer tractie. Tevens heeft Honda gewerkt aan de versnellingen, de tweede versnelling loopt nu langer door. Dit heeft invloed op de start maar ik voel weinig verschil tijdens het rijden. 

Leuk weetje: Honda is erin geslaagd de motor nog smaller te maken waardoor de rijder gemakkelijker van positie kan wisselen tijdens het rijden. Dit is een voordeel tijdens het starten, het zorgt ervoor dat je sneller en gemakkelijker naar achter kunt schuiven over het zadel wat meer tractie op het achterwiel biedt als gevolg.

Er zitten tal van nieuwe features in de totaal vernieuwde motor van de CRF450R. Door een nauwe samenwerking met HRC heeft Honda een winst van maar liefst 11% kunnen boeken in top power. 

De dubbele dempers blijven een handelsmerk

Technisch hoogstandje

Dit hebben ze kunnen realiseren door enkele opmerkelijke features aan de motor toe te voegen die jullie zeker moeten onthouden:

• 4 gaten in de piston oliesproeier: Deze nieuwe oliesproeier vervangt de oude die maar twee gaten had. Hoe groter de oliesproeier, hoe sneller de temperatuur daalt, waardoor er een hogere compressie gecreëerd kan worden.
• 1 oliesysteem: Honda heeft nu zoals alle andere merken één oliesysteem. Dit wil zeggen dat de motor en de koppeling met elkaar in verbinding staan. Dit zal de kost van het onderhoud wat drukken en zal het onderhoud vergemakkelijken.
• Straight port: De luchtweg tussen de filterkast en de kleppen is recht waardoor de kracht van de motor verhoogd wordt. De lucht wordt efficiënter van en naar de kleppen geleid.
• Kortere dempers: De standaard uitlaten zijn 78mm korter geworden in vergelijking met vorig jaar. De splitsing van de twee uitlaten bevindt zich nu voor de vering waardoor er een betere gewichts centralisatie is. 

De elektrische starter is in mijn ogen een super idee, maar het is nog steeds een optie. Wat geen optie is en wat we al sinds vorig jaar kennen, zijn de drie mappen van Honda: standaard, soft en hard. Tijdens de test heb ik ze alle drie geprobeerd en mijn voorkeur blijft, net zoals vorig jaar, naar de soft map gaan. Zeker met de 450 vind ik dit een zuinige map. Het spaart de energie en het verlies in pure snelheid is niet te merken, als er al enig verlies zou zijn. De hard map werd aangenamer naargelang de dag vorderde en ik de motor meer en meer gewoon werd. Wat ik wel opmerkte, ik veranderede mijn rijstijl naargelang de map waarin ik reed.

Leuk weetje: De mapping knop en de uitknop zijn geïntegreerd.

Insturen en bochtengedrag zijn enorm verbeterd.

Vergelijk met de 2016

Iets heel opmerkelijks vind ik de verdeling van het gewicht in de nieuwe motor. Dit is een enorm verschil in vergelijking met het vorige model. Het weekend na de test ben ik speciaal nogmaals gaan trainen met het 2016 model en het verschil was meteen merkbaar. Het chassis is volledig herzien en verbeterd. Dit was één van de zaken die ik zeker en vast verwachtte bij de nieuwe motor aangezien Honda enorm sterk is op het vlak van de kadergeometrie. 

De aangename wendbaarheid heeft vooral te maken met de kortere wielbasis van het nieuwe model waardoor de motor veel beter instuurt en handelt in de bochten. Ook is het zwaartepunt 2,7mm verlaagd waardoor er in het algemeen een betere handeling is in vergelijking met het model van 2016. Dit voel je enorm goed tijdens het springen. De motor reageert hier net als een veertje, ‘scrubben’, ‘whippen’ en het controleren in de lucht worden hierdoor enorm vergemakkelijkt.

Om alle twijfels weg te nemen, ging ik proefondervindelijk 2 dagen na de test met het 2016 model rijden op een soortgelijke ondergrond. Tijdens mijn eerste trainingssessie was het enorm wennen. Ik kon minder goed insturen en minder goed spelen met de motor. Hierdoor werd het me meteen duidelijk dat ik reeds gewend was aan de speelse rijstijl die ik kon hanteren op de nieuwe 2017 Honda. Het is bijna ongelooflijk hoe de CRF450 reageert. Om dan nog te zwijgen van de aangename nieuwigheden die Honda voor ons heeft voorzien op de nieuwe motor, waaronder een A-Kit Showa vering van 49mm. Iets waar ik enorm tevreden over ben. Als Honda piloot heb ik zelden problemen met de vering maar vorig jaar heb ik enorm gesukkeld met de luchtvering. Dit kwam meestal omdat er steeds lucht moest worden bij geblazen na elke sessie. Dit zorgt ervoor dat de zondagsrijders onder ons ook gemakkelijker de vering kunnen afstellen. Achteraf viel me op dat ik tijdens de sessie met de 2016 Honda het gevoel had dat mijn stuur sneller begon te slaan op de rechte stukken. Dit ligt waarschijnlijk aan de luchtveren die ik niet goed krijg afgesteld en aan de kadergeometrie die totaal verschillend is dan die van de 2017.

Honda heeft ook winst gemaakt op het gewicht. Ze hebben dit kunnen realiseren met een aluminium benzinetank waarmee 500 tot 1000 gram wordt uitgespaard. Net zoals vorig jaar blijft de inhoud van de tank 6,3 liter.
Leuk weetje: De stickers op de standaard plastiek zijn nu geïntegreerd in de plastiek. Dit zorgt voor een enorm mooi design en het je spuit het er niet meer af met de hogedrukreiniger.

Conclusie

Zo licht als een veertje maar zo krachtig als een paard; dat is de nieuwe CRF450R. Dit is een nieuwe sprong vooruit die Honda maakt waarvan ze zeker en vast de vruchten zullen plukken in de verkoop. Honda heeft met de nieuwe CRF450R één van de betere motoren op de markt volgend jaar en ik ben enorm benieuwd naar de resultaten die ze hiermee zullen behalen. Ik kijk al uit naar 2018 wanneer ik de nieuwe CRF250R in handen krijg. 

Tekst: Yente Dourte
Foto's: Honda

Bekijk hieronder de video van de CRF test met Yente Dourte

Reageren

Registreer of log in om te reageren...