Eerste test Honda CMX500 Rebel: KLEINE VERRASSINGEN ZIJN HET LEUKST

door motornieuws 25 april 2017

Het is heel simpel. Kijk eens goed naar de foto van de Rebel en wees eerlijk tegen jezelf. Wat zie je dan? Hou die gedachte vast.

Als je haar maar goed zit.

Over het hoofd gezien

Nu heb ik - shame on me - om te beginnen de motor al helemaal over het hoofd gezien bij de beurs in Milaan, maar ook Brussel of Utrecht… de eerste keer dat ik er een beetje naar keek was bij het bladeren in een koopgids. Een soort 'verrek, hebben ze dat nu ook al' idee... maar verder weinig aandacht. Onlangs zag ik 'm voor het eerst –bewust- in levenden lijve bij een dealer. Destijds wist ik al dat de introductie er aan zou komen, dus trok het ding mijn aandacht al iets meer. En eerlijk gezegd viel het me een beetje tegen. Klein vooral. Natuurlijk met het CB500 blokje erin, maar verder, tja... wat zou je hier mee aan kunnen?

Dit is een cruiser met iets extra

Potje opwinding

Als onze voorrijder ‘s anderendaags na twee bochten als een kogel uit een Winchester er vandoor schiet is het duidelijk: de jacht is open en dat stelt ons niet teleur. Met een tempo dat niemand had kunnen verzinnen weet de kleine Rebel vriend en vijand te verbazen. Inderdaad zitten alle 47 pk’s er nog in... maar ook de toeren en dat staat garant voor een ouderwets potje opwinding.

Lijkt bescheiden, rijdt verbluffend

Lachend

Tegelijkertijd weet het rijwielgedeelte minstens zoveel te verbazen door niet alleen het nieuwe geweld serieus goed de baas te kunnen, maar ook de grondspeling op een zeer, bijzonder hoog niveau te houden.
Ik kan een lichte schaterlach niet onderdrukken en ga er nog maar eens goed voor zitten.

Natuurlijk houdt het ooit eens op, maar de motor geeft heel netjes aan dat de grens er aan zit te komen. Hard door de bocht sturend is het de vering die als eerste aangeeft dat het wel genoeg is, maar dan zit je al op zo’n tachtig procent van de CB500 te knallen. En dat is vele malen meer dan we gedacht hadden. Ik kan een lichte schaterlach niet onderdrukken en ga er nog maar eens goed voor zitten. We rijden achter een Africa Twin aan, met het dubbele vermogen, veel betere vering en mijlen aan grondspeling... en we houden ‘m bij. Beter nog: we houden 'm lachend bij.

Verrassend potent. De motor ook.

Boven verwachtingen goed

Dat hadden we niet echt verwacht. Dat hadden we écht niet verwacht, om eerlijk te zijn. Zoals zo vaak zijn de voorrijders knap begenadigd en je moet van goeden huize komen om ze bij te houden, laat staan meer dan dat. Met een buitenproportioneel vergelijk als dit, tegen een Africa Twin, mag je blij zijn als hij zich inhoudt en aanpast. Wat blijkt: dat deed ‘ie. Alleen liggen de capaciteiten van de kleine 500 dus ietsje verder dan we hadden kunnen bedenken.

Beschikbaar in drie kleuren

Slim

En we waren gewaarschuwd, zij het enigszins cryptisch. Bij de presentatie, heel toepasselijk in het nog te openen Ace Café, werd al een kleine tip van de sluier opgelicht. De Rebel is zoals we al zien een klein maar slim bedachte machine en er zit meer in dan je in eerste instantie ziet. Inderdaad met de krachtbron van de CB500, maar daar zit een gedachte achter. Nu is dat blokje wel een weggever, maar ook is het gewoon een slim idee. Waarom zou je niet je platform uitbreiden als het kan? Net als de complete CB serie, de CB en CBR 650, de NC serie of noem maar op… het is al veelvuldig gedaan. En ook andere merken gebruiken het idee, omdat het gewoon slim is: Yamaha heeft de MT’s, XSR’s en Tracers, Kawasaki de Z650, Ninja 650 en Vulcan. En die laatste zit in hetzelfde vijvertje als de Rebel. Dus waarom zou Honda niet?

Voorbandje, iemand?

Fun to ride fast, fun to ride slow

Qua design is het verder ook niet helemaal wat je zou denken. Net als de Vulcan (ja opnieuw) is een poging gedaan oud met nieuw te kruisen. Dus mag het enerzijds wel een cruiser lijken, maar staan bijvoorbeeld de voetsteunen niet té achterlijk ver naar voren. Zo heeft de hele motor dergelijke details die je opvallen als je dichterbij gaat kijken. Een klassieke ronde koplamp met gewone gloeilamp in plaats van LED, de ronde teller op het stuur, het stuur zelf en ga zo maar door.

De beste samenvatting die je kunt geven komt uit monde van de PR-persoon zelf: ‘fun to ride fast, fun to ride slow’


Maar wat betekent dat? Waarom zou je je voeten niet relaxed neerzetten als je toch bezig bent? Nou… omdat je er dan niet mee zou kunnen wat je nu –zo merken we- wél kunt. Want volgens Honda is de Rebel niet alleen gemaakt voor de boulevardparade, maar ook voor iets actiever werk. En dan is zoals we al zeiden dat blokje nog helemaal zo’n gek idee niet. Want daarvan wéten we al dat het daar erg goed in is. Zo’n CB500 tikt toch ook vlotjes de 180 aan, als het niet nog iets meer is. Daar is niks cruiserachtigs aan. En al heeft Honda de piek van het vermogen wel 1000 toeren lager gemaakt, dat is meteen alles wat er verschillend is en verruimt de prestaties bij lage snelheden, want dat moet 'ie tussendoor wél kunnen. En als je dat dan combineert met het gewicht. De beste samenvatting die je kunt geven komt uit monde van de PR-persoon zelf: ‘fun to ride fast, fun to ride slow’. En daar blijkt niks van gelogen. En dat voor een zeer bescheiden prijs.

Fun to ride fast. Fun to ride slow.

Dit werkt donders goed

Dat het motortje supertoegankelijk is snapt iedereen wel. Daarvoor kun je dan weer wél direct afgaan op de foto’s. Lage zit, ranke machine, daar kan iedereen nog op zitten met beide voeten op de grond. Licht bedienbaar, dus ook wegrijden is eenvoudig en het gewicht laat ‘m ook rollend geen loopje met je nemen. Daarmee duiken we dus diezelfde avond eerst het stadsverkeer van Barcelona in en inderdaad...het werkt. Het werkt donders goed. Fun to ride slow inderdaad… maar als je eenmaal geproefd hebt van z’n overige capaciteiten wil je gewoon niet anders meer.

Dat ‘suffe cruisertje’ dat je ziet, is een ware superheld.






Geef vooral de Rebel heel weinig respect. Durf het maar. Des te meer speel je z’n eigenaar in de kaart, des te meer kan hij zich scharen bij de kleine groep uitverkorenen die wel beter weet. Die als je het minst verwacht pas echt flink de oren wast. Dat ‘suffe cruisertje’ dat je ziet, is een ware superheld. Geheime identiteit tot in de puntjes. Maar als het er op aan komt is het klaar met de vriendelijkheden en komt z’n ware aard tevoorschijn. U bent gewaarschuwd.

Tekst: Vincent 'Leo' Burger
Foto's: Honda

Klik hier voor mee info over de Honda CMX500 Rebel

Dit lijkt op een tip voor een trip

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt V-twin
Cilinderinhoud 471 cc
Maximaal vermogen: 47 pk bij 8.500 tpm
Maximaal koppel: 43,2 Nm bij 6.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe, diamant type
Voorvork: 41 mm, telescoop
Achterschokbreker: Dubbele schokbreker, instelbare veervoorspanning
Remmen Voor: Enkele 264mm schijf, tweezuigerklauw
Achter: Enkele schijf, tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.490 mm
Zithoogte: 820 mm
Rijklaargewicht: 190 kg
Tankinhoud: 11,2 liter

Prijs:
6.199 euro (BE)
7.385 euro (NL)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...