Eerste test Honda CB300R Neo Sports Café: MET EEN A2 OP CAFE

door Frank Slabbynck 31 juli 2018

Er zijn weinig typebenamingen die meer weerklank hebben dan die van Honda’s CB. Of dat ook volstaat om een goede motorfiets te bouwen, gingen we uitvlooien aan het stuur van de nieuwe CB300R. De middelste telg uit de nieuwe Neo Sports Café familie van Honda vervoegt eindelijk zijn kleine 125 cc broer en de CB1000R lefgozer.

Neo Sports Café Design

Uiterlijk verschilt de CB300R niet erg veel van de 125 cc versie. Dat heeft vooral voordelen op het vlak van de prijs; omdat grote delen van het rijwielgedeelte voor beide motoren gebruikt worden, kan Honda de prijs drukken. Dat resulteert in een bepaald concurrentiële prijs van 5.099 euro.

Daarvoor krijg je een vloeistofgekoelde mono met 31 pk en een styling die het Neo Café Sports design van Honda perfect belichaamt. De CB300R heeft een heel typerende stijl met strakke lijnen en veel geborsteld metaal. Je zou hem industrieel geïnspireerd kunnen noemen.

Ook best aardig in lichte kleuren.

Snel weg of snelweg?

Het rijwielgedeelte was al voorzien op méér dan wat de 125 aankon en op de 300 lijkt het helemaal te passen. De Wave type remschijven bieden de juiste mix tussen kracht en doseerbaarheid en de 41 mm upsd geeft niet alleen goede feedback, hij is ook comfortabel. Dat geeft vertrouwen bij het insturen. De CB300R is een motor waar je heel snel vertrouwen op kweekt. In de Antwerpse haven, waar deze Neo Sports Café gek genoeg niet aan het kleine café bij de haven stond, maar tussen gigantische zeecontainers, hadden we letterlijk niet meer dan 5 minuten nodig om het idee te krijgen dat we al een half jaar met de CB op pad waren.

Alles zit zoals het hoort en waar het hoort, en met onze 1m82 hadden we voldoende been- en armruimte om in de bochten voor het betere stuurwerk te gaan. Met 31 pk en 27,5 Nm moet je niet meteen aan de start van een GP gaan staan, maar toch sprint deze jongen in 9 seconden van 0 naar 100 km per uur. Daarmee ben je sneller weg dan de meeste auto’s. Op lange rechte stukken of op de snelweg, heeft de CB300R geen moeite om het wettelijk maximum te bereiken en daar vlotjes over te gaan - mocht je ooit op een Duitste Autobahn verzeild geraken.

In een paar minuten heb je'm helemaal onder de knie.

Verfijnde afwerking, volwassen uitstraling

En het is ook in het verkeer en op secundaire wegen dat deze A2-motor zich het best voelt. Sturen gaat bijzonder vlot, remmen zo mogelijk nog beter. Dat betekent dat je in de stadsjungle een hele goeie partner hebt aan Honda’s nieuwste. Hij glipt vlot door het verkeer heen, heeft pit genoeg om op open stroken nog wat extra rij-sensatie te bieden en – het oog wil ook wat – hij ziet er nog goed uit ook. Niet onbelangrijk voor wie in de stad en op café wil gezien worden. De afwerking is, zoals we dat van Honda gewoon zijn, tot in de puntjes verzorgd. Afgaande op de details zoals de LED-verlichting, het digitale instrumentenbord en de afwerking van het bodywork, zou je nooit vermoeden dat dit ‘maar’ een 300 cc mono is. Tenzij je'm op de weegschaal stelt. 143 kg is een laag gewicht voor een motor uit deze klasse.

Oogt zwaarder dan je doorsnee 300.

Weg met eenheidsworst

Dit alles is een meerwaarde voor heel wat houders van een A2-rijbewijs. Want het is niet omdat je aan de slag moet (mag) met een motor met beperkt vermogen, dat de uitstraling ook wat minder mag zijn. De Honda CB300R ziet er uit als een middenklasse motor en heeft heel wat lef. Dat is absoluut verfrissend in een klasse waar tot voor een paar jaar nogal wat eenheidsworst verkocht werd. Dat is sinds een jaar of drie steeds minder het geval en de CB300R belichaamt perfect de nieuwe stijl waarin motoren met een beperkt vermogen op het vlak van uitrusting en uitstraling kunnen wedijveren met zwaardere collega’s. Mooi zo.

Foto's: Honda

Meer weten over de Honda CB300R Neo Sports Café?

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt mono
Cilinderinhoud 286 cc
Maximaal vermogen: 31 pk bij 8.500 opm.
Maximaal koppel: 27,5 Nm bij 7.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen trellis frame
Voorvork: Dubbele upsd 41 mm upsd
Achterschokbreker: Monoshock op Pro-Link
Remmen Voor: Enkele, 296 mm remschijf met vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 220 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1510 mm
Drooggewicht: 143 kg
Tankinhoud: 10 liter

Prijs:
België: 5.099euro
Nederland: 5.958 euro (inclusief BPM en rijklaarmaak kosten)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...