Eerste test Honda CB125R Neo Sports Café: EERSTGEBORENE

door Thierry Sarasyn 8 maart 2018

In de nieuwe Neo Sports Café line up van Honda, is de CB125R de eerste die de eer krijgt aan een grondige test onderworpen te worden. Honda’s mix van eigentijdse stijl, sportiviteit en klassieke elementen, moet dus ook passen op de lichtste modellen. Of dat daadwerkelijk zo is, gingen wij uitvlooien in Lissabon. Bij dag én bij nacht.

Dit oogt straffer dan een 125

Nobele kunst

Rijden met een 125 cc is een kunst op zich. Maar als je het onder de knie hebt, levert het tal van voordelen op. Snelheid aanhouden, haarfijn schakelen, de juiste rijlijn kiezen… het verveelt geen moment. Het is uitdagend. En het helpt je om een beter motorrijder te worden. En dat is zelfs goed voor het moment waarop je kiest voor meer cc’s dan die van je pasverworven 125…

Neo Sports Café stijl

Met zijn Neo Sports Café benadering heeft Honda moderne elementen gemixt met sportieve kwaliteiten en een vleugje café racer stijl. Wie tussen de lijnen leest, weet meteen dat de stad een belangrijk deel van de biotoop voor deze achtsteliter is. En dus heeft deze jongen niet dat typische hoogtoerige rijgedrag van een 125. Deze houdt er al mee op onder de kaap van 11.500 opm en dat is naar 125 cc-normen vroeg.

Meer zelfs, je hebt met de nieuwe Honda niet zo veel te zoeken aan de spits van het toerenbereik. De kracht van het blok ligt in een zone die we proefondervindelijk tussen de 7.000 en 10.000 opm leggen. Daarin rijdt de CB duidelijk best. Het topvermogen blijft net onder de kaap van de maximaal toegelaten 15 pk, maar het is vooral het middengebied waarin hij uitblinkt.

De CB125R deelt zijn stijl met twee andere CB\

Lichtste in zijn klasse

Dat is mede omdat hij een zeer laag rijklaar gewicht van 126 kg laat optekenen. Voor zover we konden nagaan, is dat het laagste in zijn klasse. Veeleer dan te zoeken naar extra vermogen (dat voor A1 rijbewijshouders toch niet boven de 15 pk mag uitkomen), ging Honda dus met het gewicht aan de slag. Er is daarnaast een rijwielgedeelte dat op meer dan 125 cc voorzien is. De 41 mm upsd bijvoorbeeld, is net zo dik als die van de 750 cc X-ADV.

Veeleer dan te zoeken naar extra vermogen ging Honda met het gewicht aan de slag.


De wave-type remschijven die bediend worden door radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen zijn ook al voorzien op groter geweld. Het zal dan ook niet verwonderen dat het rijwielgedeelte in exact dezelfde vorm in de Neo Sports Café CB300R terug te vinden is, zij het met een stuggere afstelling van de vork.

Verrassend volwassen

Om maar te zeggen: de CB125R is verrassend volwassen. En dus mag je er ook mee gezien worden. Je poot hem zo neer voor een bar in de binnenstad bij een nachtelijke trip. Of trekt er de dag nadien mee door de drukke stadsstraten. We deden beide. En gingen ook nog eens de slingerende bergwegen rond Lissabon verkennen. De CB maakte vooral indruk door zijn souplesse. Dit is geen hoogtoerige vierkleps mono, maar een soepele tweeklepper. En dat zorgt precies voor het karakter dat bij deze motor past.

De CB maakte vooral indruk door zijn souplesse. Dit is geen hoogtoerige vierkleps mono, maar een soepele tweeklepper.


Enkel bij het opschakelen van één naar twee moet je het blok wat extra laten doorlopen, anders zakt de naald van de toerenteller te diep weg om vlot weer aan te pikken. Een echte naald is dit trouwens niet, het digitale dashboard toont d.m.v. blokjes hoeveel toeren de mono draait. Net zoals de LED lichten, is dit LCD dashboard bijzonder licht. Honda heeft ervoor gezorgd dat de zware delen in de buurt van het blok zitten en de lichte in de periferie.

(mede) Door deze massacentralisatie stuurt de CB125R bijzonder licht. En hij heeft een draaicirkel van amper 2,3 meter. Even rond een slapende basketter draaien en je staat met de neus in de andere richting.

Stadsrijden is een kunst op zich.

Dag en nacht

Ook dat is handig in een stad waar het verkeer nooit lijkt te stoppen. Lissabon is bij nacht (bijna) zo druk als overdag en het is constant uitkijken hoe je het snelst je weg kunt banen zonder overhoop gereden te worden. Daarvoor moeten al je zintuigen op scherp staan en de motor reageren op elke impuls. Dat doet de CB125R ook. Hij lijkt wel geboren voor dit soort werk.

Lissabon is bij nacht (bijna) zo druk als overdag en het is constant uitkijken hoe je het snelst je weg kunt banen zonder overhoop gereden te worden.


We zijn des te meer verbaasd als hij na de nachtelijke escapade ook overdag op een open bergbaantje goed uit de hoek komt. Hier kun je een voorkeur hebben voor een typische 125 powerband met een hoogtoerig karakter, maar ook de meer soepele ingesteldheid van de CB werkt hier aardig. Op sommige momenten reden we onfatsoenlijk snel. Dat kan, omdat het rijwielgedeelte van de Honda op zoveel meer voorzien is dan wat een 125 cc kan. En door het platform te delen met de 300, kon de prijs nog gedrukt worden ook. Win-win heet dat dan. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het verbruik maar net iets boven de 2 liter op 100 km ligt of 1 op 48.

Vier kleuren, één familie

Sterk debuut

De klasse van de CB125R, maakt onze nieuwsgierigheid naar de overige twee leden van Honda’s nieuwe Neo Sports Café familie alleen maar groter. De CB1000R gaan we binnen twee weken al aan de tand voelen. De CB300R laat iets langer op zich wachten. Maar op basis van wat het gedeelde rijwielgedeelte met deze CB125R ons al liet voelen, kunnen we alleen maar enthousiast zijn over het Neo Sports Café concept van Honda.
De CB125R maakt als ambassadeur van de nieuwe familie alvast een goede beurt. Goed nieuws voor het jonge volkje, maar ook voor wie in België al langer dan 2 jaar in het bezit is van zijn of haar autorijbewijs. Dat alles gekoppeld aan zijn sterke prijs, zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de eerstgeborene van de nieuwe familie een populaire jongen wordt.

Foto’s: Zeb Gori, Frances Montero Ula Sera



Meer weten over de nieuwe Honda CB125R Neo Sports Café?

Wendbaarheid is letterlijk levensnoodzakelijk in de stad.

Technische gegevens Honda CB125R Neo Sports Café

Motor
Type Vloeistofgekoelde mono
Cilinderinhoud 125 cc
Maximaal vermogen: 13,5 pk bij 10.000 opm.
Maximaal koppel: 10 Nm bij 8.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm WP upsd
Achterschokbreker: monoshock
Remmen Voor: Enkele 300 mm schijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen ABS
Achter: Enkele 240 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS

Afmetingen
Wielbasis: 1345 mm
Rijklaar gewicht: 126 kg
Zithoogte: 816 mm
Tankinhoud: 10,1 liter

Prijs:
België: 4.399 euro
Nederland: 4.799 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Honda CB125R test in Lissabon

Reageren

Registreer of log in om te reageren...