door German Ooms 26 maart 2018

Eerste test Honda CB1000R: LANGS DE GROTE POORT

Na jaren van teasers en talloze prototypes was het reikhalzend uitkijken naar de eerste test van de nieuwe en lang verwachte Honda CB1000R. Richt Honda met de CB een aanval op de potente retro’s of zijn het eerder de supernakeds die geviseerd worden? Geen van beide zo blijkt al na de eerste kilometers. Honda doet het eens te meer op haar eigen manier.

Eigen weg

Je kan het ontwikkelingsteam van Honda geen gebrek aan eigenzinnigheid verwijten. Net als bij de Africa Twin toont Honda met de CB1000R dat niemand hen de wet kan dicteren. Terwijl andere fabrikanten inzetten op super nakeds (BMW S1000R, Aprilia Tuono...) of eerder gaan voor de immens populaire retro nakeds (Triumph Thruxton, BMW R nineT) kiest Honda opnieuw haar eigen weg. Hoewel er op motorisch vlak genen gedeeld worden met de FireBlade is de CB1000R evenmin de naakte Blade waar velen op gehoopt hadden. Daarvoor mist hij vermogen, techniek en allicht ook de juiste uitstraling.

De Neo Sports Café stijl

Exact hoe het hoort

Voor de categorie van de retro nakeds komt de CB1000R evenmin in aanmerking. Daarvoor oogt het industriële design te modern en zijn de kwinkslagen naar het verleden te beperkt en te bescheiden. Maar wat is het dan wel? Een echte Honda, dat staat vast. Dat merk je al van voor je ook maar één meter gereden hebt. De afwerking en het oog voor detail zijn van een dermate hoog niveau dat je zelfs geblinddoekt zou kunnen voelen dat het een Honda is. Nergens voel je speling, nergens een scherp randje. Van de rode stiksels in het zadel tot de fraaie paneeltjes in geborsteld aluminium, alles is tot in de puntjes verzorgd.

De afwerking en het oog voor detail zijn van een dermate hoog niveau dat je zelfs geblinddoekt zou kunnen voelen dat het een Honda is.


Ga je er mee de baan op, dan wordt die overweldigende indruk van kwaliteit alleen nog maar versterkt. Zoals zo vaak bij Honda zit alles exact waar het hoort te zitten, voelt alles degelijk aan en werkt alles precies zoals het hoort. In het verleden leverde deze niet aflatende drang naar kwaliteit soms steriele, haast levenloze modellen op. Maar dat is met deze CB1000R écht niet het geval. Is dit wat de Neo Sports Café stijl omhelst?

Thumbs up voor de wheeliecapaciteiten

Aanvalskreet

Bij de ontwikkeling werd dan ook heel veel aandacht besteed aan het geluid dat de motor produceert. Net omdat het geluid een wezenlijk deel uitmaakt van die beleving. Zowel de in- als de uitlaatzijde werden in die optiek ontworpen met als resultaat dat de CB1000R, zeker voor een viercilinder, fantastisch klinkt. Een wat zwaardere grom bij lage toerentallen en een niet mis te verstane aanvalskreet bij hogere toerentallen. Een aftermarket uitlaat wordt hierdoor haast overbodig, temeer omdat ook het design en het gewicht (4,5kg lichter dan de vorige versie) van het standaardexemplaar amper voor verbetering vatbaar zijn.

Drie kleurenopties

Een stap verder

Zoals eerder gemeld deelt de CB1000R enkele genen met de FireBlade. Zo is het blok afkomstig uit de 2006 Blade. Dit blok heeft een relatief lange slag, is daardoor redelijk koppelrijk en dus geschikt voor een naked als deze. Dit blok deed ook dienst in de vorige versie van de CB1000R maar voor de 2018 CB1000R gingen de ingenieurs toch een behoorlijk stapje verder. De gegoten aluminium zuigers werden vervangen door lichtere, gesmede exemplaren en het motormanagementsysteem werd integraal vervangen door het beste wat Honda op dat vlak voorhanden heeft. Het resultaat is een topvermogen van een niet onaardige 145 pk (+16%) en een maximum koppel van 104 Nm (+ 5%). Daarmee is de CB1000R niet opgewassen tegen supernakeds als de Yamaha MT10 of de KTM Superduke. Maar moderne retro’s als de Triumph Thruxton en de BMW NineT krijgen het allicht hard te verduren. Met die andere Japanse viercilinder nakeds, de Suzuki GSX-S1000 en de Kawasaki Z900 en Z1000, wordt het uitkijken naar de vergelijkingstest.

Het rijwielgedeelte staat buiten kijf.

Sneller dan een Blade

Van bij de allerlaagste toeren reageert de vierpitter feilloos op elke extra druppel benzine die er wordt ingepompt. Vanaf 6000 toeren is het echt feest en zijn de acceleraties indrukwekkend. In de lagere versnellingen kiest het voorwiel daarbij spontaan het luchtruim en kan je desgewenst tot hoogst illegale snelheden verder wheeliën.

De CB1000R is in de eerste drie versnellingen dan ook sneller dan een full power FireBlade


Zeker wanneer je opteert voor de optionele quickshifter wordt dat een fluitje van een cent. De CB1000R is in de eerste drie versnellingen dan ook sneller dan een full power FireBlade... Omdat je niet altijd en overal als een gek tekeer wil (kan) gaan, voorzag Honda vier verschillende rijmodi.

Elektronisch verfijnd

Zoals gebruikelijk wordt in de regenmodus het vermogen afgevlakt en staat de tractiecontrole in hoogste staat van paraatheid. In de standaard modus bewandelt de viercilinder de gouden middenweg. Je voelt dat de tractiecontrole wat sneller tussenbeide komt en dat er voor iets meer motorrem wordt gezorgd. In de sportmodus is het volle vermogen beschikbaar en wordt de tussenkomst van de tractiecontrole zo lang mogelijk uitgesteld. Gebeurt dat toch, dan is de manier waarop het gebeurt al even verfijnd als de rest van de machine.

De vierde modus kreeg der naam ‘user’ en die kan je volledig naar eigen wens instellen. Het ABS is, geheel volgens de nieuwe Europese regels, niet uitschakelbaar. De instellingen van de rijmodi gebeuren door middel van twee knoppen op de linker kant van het stuur en vragen aanvankelijk toch wel enige gewenning. Maar eens je de menustructuur door hebt, valt het best mee. Dat geldt ook voor de instellingen van het compacte maar erg informatieve dashboard.

Compact maar informatief dashboard

Topspul

Net als bij de motor werd ook het rijwielgedeelte behoorlijk onder handen genomen. De CB1000R kreeg zelfs een volledig nieuw frame, dat opvalt door de enkele buis die het balhoofd verbindt met het achterdeel van het frame. Het voordeel van deze constructie is dat de machine ter hoogte van het zadel ontzettend slank gebouwd kon worden.

Misschien wat minder bekend dan het goudkleurige spul uit Zweden maar technisch allicht even goed of beter.


Ondanks de relatief eenvoudige opbouw van het frame stuurt de CB fantastisch. Zowel bij lage- als bij hoge snelheden geeft de machine al snel veel vertrouwen en voel je goed wat er tussen Bridgestone BT-021's en wegdek gebeurt. Allicht zit de keuze voor een Showa Big Piston SFF-vork daar wel voor iets tussen. Misschien wat minder bekend dan het goudkleurige spul uit Zweden maar technisch allicht even goed of beter. Achteraan wordt de fraaie enkelzijdige achtervork afgesteund door een eveneens volledig instelbare demper van Showa. De remmen komen dan weer van bij Tokico. De radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen zorgen samen met twee 310 mm schijven voor een goede maar verder onopvallende remwerking.

Twee versies

De nieuwe Honda CB1000R komt er in twee verschillende versies. Een gewone en een wat opgesmukte ‘+’ versie. Die laatste heeft onder meer een quickshifter, verwarmde handvatten, een zadelcover, een mini flyscreen en enkele cosmetische covers voor het voorspatbord en de radiator. Voor deze test reden we met die CB1000R+. De quickshifter is een aanrader. Maar het mini flyscreen dat net boven de LED koplamp geplaatst wordt is dat niet. Het geborstelde alu covertje is immers niet bestand tegen steenslag en bij zowat alle testmotoren was er schade onder de vorm van kleine putjes. Allicht zal Honda daar nog wat aan doen voor de motoren volgende maand bij de dealers geleverd worden.

De CB1000R + is bovendien ook een kleine 1500 € duurder dan de toch al niet goedkope basisversie. Maar op de vraag of de standaard CB1000R zijn prijs van 13.499 € waard is kunnen we alleen maar volmondig ja antwoorden. Het is een Honda in de meest positieve zin van het woord, met een onberispelijke afwerking en dito prestaties. Dat hij bovendien lekker buiten de lijntjes kleurt kunnen we alleen maar toejuichen!

Foto's: Honda

Meer weten over de Honda CB1000R?

Technische gegevens Honda CB1000R

Motor
Type: watergekoelde viercilinder in lijn met vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud:998 cc
Maximaal vermogen: 145 pk bij 10.500 opm
Maximaal koppel: 104 Nm bij 8.250 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen brugframe
Voorvork: Showa SFF-BS, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, volledig instelbaar
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met vierzuiger radiale remklauwen
Remmen achter: 256 mm schijf met enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1455 mm
Zithoogte:830 mm
Drooggewicht: 212 kg
Tankinhoud: 16.2 liter

Kleuren
Mat bullet silver metallic
Graphite Black
Candy Chromosphere red


Prijs
België: CB1000R: 13.499 € BTW incl., CB1000R+ (zwart): 14.999 € BTW incl
Nederland: CB1000R: 15.499 € BTW incl., CB1000R+ (zwart): 17.099 € BTW incl.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...