Eerste test Honda Africa Twin Adventure Sports: OVERTREFFENDE TRAP

door Thierry Sarasyn 12 februari 2018

Naast de in 2016 gelanceerde CRF1000L Africa Twin verbeteren, gooit Honda er gewoon nog een extra versie bovenop. De Adventure Sports is het nieuwe toppunt van Africa Twin. Maar is het daadwerkelijk ook een andere motor dan de basisversie? Wij gingen het uittesten in Spanje.

Letterlijk meer Africa Twin dan ooit.

30 jaar later

De Africa Twin viert dit jaar zijn dertigste verjaardag en Honda doet dat in stijl door de standaardversie een serieuze upgrade te geven en vooral door de Africa Twin Adventure Sports te lanceren. Als je hem vergelijkt met het model waarmee de motornieuws-redactie de voorbije twee jaar de halve noordelijke hemisfeer mee af reed, is dit een grondig andere motor. Meer zelfs, hij leunt nog dichter aan bij de originele spirit waarvoor de Africa Twin bij zijn lancering in 1988 stond.

De stuureigenschappen blijven onveranderd scherp en stabiel.

Bijna on-Japans

Dat beweerde Honda ook van de Africa Twin die ze twee jaar geleden lanceerden. En ja, het is een echte Africa Twin en we hebben hem de voorbije twee jaar overvloedig getest en bejubeld. Maar de vonk, zoals die oversprong toen we voor het eerst de Adventure Sports versie zagen, die bleef op de standaardversie een beetje uit.
Met de Adventure Sports, betoont Honda op gepaste manier eer aan zijn eigen rijkgevulde Dakar geschiedenis en de nalatenschap van de originele Africa Twin. Ze doen dat met dermate veel gevoel en kennis, dat het bijna on-Japans is.

De langere veerweg en toegenomen grondspeling maakt off-roaden nog makkelijker.

Het Grote Avontuur?

Alles klopt op de Adventure Sports. Hij is meer gericht op het Grote Avontuur, heeft een (nog) grotere off road capaciteit, oogt stoerder, heeft precies de juiste kleurstelling en vooral ook de extra’s die hem moet wapenen in de bikkelharde concurrentiestrijd die momenteel woedt in de Adventure klasse.

De Africa Twin Adventure Sports is geen tourmotor die verkleed is als een Adventure. Dit is een Adventure waarmee je ook wel kunt touren.


Daarbij moeten we opmerken dat deze Africa Twin Adventure Sports geen tourmotor is die verkleed is als een Adventure. Dit is een Adventure waarmee je ook wel kunt touren. Wat is het verschil? Wel mocht dit een tourmotor zijn in een adventure-jasje, dan was de bijna 100 pk (95 om precies te zijn) die uit de dikke twin rolt, net niet genoeg geweest. Nu is dit het geknipte vermogen voor deze motor. Omdat het juist aanvoelt off road en zeker voldoet op de weg. Het is gepast. Meer moet niet. Minder mocht niet.

Soms is een styling precies juist. Hier dus.

TBW

Waarom is de Africa Twin Adventure Sports dan alles wat een Africa Twin moet zijn? Wel, precies omwille van die ophanging met langere veerweg, de grotere tank, het vlakke zadel en de grotere grondspeling. Natuurlijk is er ook de komst van de Throttle by Wire gasbediening en daaraan gekoppeld de verschillende rij-modi.

De standaard versie zal goed zijn voor velen, de Adventure Sports is geknipt voor wie écht het grote avontuur wil aanpakken.


Maar dat zijn eigenschappen waarvan ook de nieuwe standaard Africa Twin nu gebruik maakt. Wat de Adventure Sports meer heeft, mag echt gezien worden als een toegevoegde waarde. De standaard versie zal goed zijn voor velen, de Adventure Sports is geknipt voor wie écht het grote avontuur wil aanpakken. We reden vorig jaar probleemloos met de standaard AT naar Marokko. Maar met deze jongen zou het gewoon nòg leuker zijn.

Alles is groter

De 24,2 liter benzinetank (5,2 meer dan standaard) biedt – met wat goede wil een een voorzichtige pols - een actieradius van meer dan 500 km. Dat is genoeg, want dan wil een mens hoe dan ook al een stoppen. Maar als je stopt en er is geen benzinestation, dan ben je nog niet geholpen. Dus die actieradius is echt wel goed voor het grote avontuur.

Meer veerweg dan op de standaardmotor, maar vooral ook een strak gevoel. En dat is belangrijk voor een motor die hoog op zijn poten staat.


Die langere veerweg ook. De 45 mm Showa upsd is precies wat deze motor nodig heeft. 22 mm meer veerweg dan de vork op de standaardmotor, maar vooral ook een strak gevoel. En dat is belangrijk voor een motor die hoog op zijn poten staat. Ook achteraan is er 22 mm meer veerweg en dus heb je niet alleen 270 mm grondspeling, maar ook en zithoogte die van 920 mm (kan 20 mm lager). Je zit als het ware op een troon. Met 1m80 konden we nog net aan de grond. Maar het grote verschil is dat je een vlak zadel hebt op deze versie. Geen getrapte versie zoals op de standaard dus, maar een rechtlijnig vlak, waardoor je meer bewegingsvrijheid hebt op het zadel.

Niet erg warm daar in Spanje.

Keuze aan karakters

We moeten er geen doekjes om winden, dit is een hoge motor, maar rijdend heb je nooit de indruk zo hoog te zitten. Op de openbare weg heeft de Africa Twin niets van zijn wendbaarheid ingeboet, ondanks die langere veerweg. De zithouding is anders en biedt zelfs een iets vlottere controle. Het hogere windscherm is precies dat. Is het hoog genoeg? Voor wie niet al te groot is wel. Misschien had Honda mogen overwegen om er een instelbaar windscherm van te maken. De (ook vernieuwde) X-ADV heeft het, zelfs de Crosstourer heeft het. Wellicht hebben ze het gewoon gedaan omdat perfectie niet van deze wereld is.

De rij-modi? Tour vonden we de leukste, Urban een beetje saai, gravel geknipt voor het off-road werk dat we voorgeschoteld kregen.


Want de Adventure Sports ziet er niet alleen uit zoals een Africa Twin er in je dromen moet uitzien, hij rijdt ook helemaal zoals het hoort. Met een toegenomen capaciteit voor off-road gebruik. De Throttle By Wire brengt meteen ook 3 rij-modi met zich mee. De keuze bestaat uit Tour, Urban of Gravel en een vierde persoonlijk instelbare modus. Die modi zijn samengesteld op basis van verschillende parameters zoals Power (P), Engine Braking (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) tractiecontrole met 7 niveau’s en een off stand. Rijdend over Zuid-Spaanse heuvels, konden we vaststellen dat er een duidelijk voelbaar verschil in de gekozen modi zit. Tour vonden we de leukste, Urban een beetje saai, gravel geknipt voor het off-road werk dat we voorgeschoteld kregen.

DCT optie

En natuurlijk is er ook nog de keuze voor DCT. Het systeem hoeft geen beoordeling meer, het is gewoon briljant. Vraag is alleen of het past bij jouw rijstijl of voorkeur. In ieder geval herinneren we ons dat bij een off road stage bij wereldkampioen Dave Thorpe in Wales we ondanks een niet geringe off road ervaring, technisch moeilijke onderdelen gemakkelijker bedwongen met de DCT versie. In deze versie krijg je op de meest sportieve S-stand de naald zelfs tot in de buurt van de rode lijn eer hij opschakelt. In D-Mode kun je gerust een dutje doen. Er zit dus echt wel verschil in de gekozen DCT-karakters.

Het nieuwe dashboard is duidelijk, completer en beter leesbaar.

Geen toegevingen

Nog even terug naar het rijgedrag van een motor die een ruimer kuipwerk, langere veerwegen, groter benzinereservoir, betere windbescherming en andere zithouding heeft. Het blok is echter identiek aan dat van de standaardversie. Met de komst van de Throttle by Wire en de verschillende rij-modi, heb je in een ruimere keuze uit motorkarakters, maar de basis blijft de paralleltwin die altijd genoeg vermogen biedt en soms een heel kleine beetje overschot blijkt te hebben.

Honda heeft met de Adventure Sports extra capaciteiten toegevoegd, zonder toegevingen te doen op een ander vlak.


Je zou kunnen vermoeden dat in een grotere motor datzelfde blok anders voor de dag moet komen. Dat is niet het geval; de twin past ook perfect in deze Adventure Sports, zowel in DCT als normale versie. Ondanks de grotere tank, voelt de motor zwaarder noch logger aan. En hij stuurt even scherp op de weg, maar filtert de hobbels veel beter weg op off road. Honda heeft met de Adventure Sports extra capaciteiten toegevoegd, zonder toegevingen te doen op een ander vlak.

Overtreffende trap

En als je het ons vraagt: hij ziet er nog een stuk beter uit. Indrukwekkender ook. Maar voor wie zijn geschiedenis kent, is deze kleurstelling een streling voor het oog. Voeg daaraan toe dat de aanpassingen ook allemaal daadwerkelijk een functie hebben en goed werken, en je komt tot de slotsom dat Honda met de Africa Twin Adventure Sports in de roos gemikt heeft. De standaardversie profiteert mee van de motorische upgrade, maar deze versie doet nog meer waar de Africa Twin voor staat. De Adventure Sports is de overtreffende trap van Africa Twin en het Grote Avontuur is zopas nog meer binnen handbereik gekomen. Mooi is dat.

Foto's: Honda

Het toppunt van Africa Twin.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Honda Africa Twin Adventure Sports

Reageren

Registreer of log in om te reageren...