Eerste test Harley-Davidson Sport Glide: KNECHT VAN TWEE MEESTERS

door motornieuws 31 januari 2018

Het land van Harley-Davidson wordt bevolkt door cruisers en baggers. Voor cruisers die af en toe ook eens een koffer aan hun tuig willen hangen om een wat verdere einder op te zoeken heeft Milwaukee de Sport Glide van de band laten rollen. Op het Canarische eiland Tenerife liet de jongste, en misschien wel meest veelzijdige, telg van de Softailfamilie alvast een prima eerste indruk na.

De afneembare kopkuip is een belangrijk kenmerk

U leest het goed: 100 nieuwe modellen op komst

Aan ambitie geen gebrek. De komende 10 jaar wil Harley liefst 100 nieuwe modellen uitbrengen. Vorige zomer begonnen ze eraan met een heel nieuw Softailgamma, in een klap goed voor 8 nieuwe modellen, en het nieuwe jaar is amper begonnen of er is al gezinsuitbreiding in de vorm van de Sport Glide, een cruiser met enige touringambities.
Van bij de eerste blik op de imposante rij Sport Glides aan de entree van het chique Ritz-Carlton resort is het duidelijk: de ontwerpers van Harley weten waar ze mee bezig zijn. Zoals de Porsche 911 bij elk nieuw model evolueert zonder zijn oervorm te verloochenen, zo ook weten de cruisers van Harley technologische vernieuwing te combineren met de klassieke, iconische vormgeving ? die grotendeels de aantrekkingskracht van het merk bepaalt. Op het eerste gezicht heeft de Sport Glide dus alle vertrouwde stylingkenmerken: een massief, zichtbaar motorblok, driehoekige benzinetank, laag zadel, ronde koplamp, gewelfd achterspatbord.

107 = 1746 cc

Bij nader toezien schuilt onder het old school design echter behoorlijk wat nieuwe techniek. Het 107 blok (1746 cc) is lichter, krachtiger en koppelrijker dan zijn voorgangers en, à propos, ziet er schitterend uit. De voorvork is van het upside down-type, de monoshockvering achter is makkelijk instelbaar met een draaiknop, de lichtarmaturen herbergen ledlampen, de centrale teller op de benzinetank oogt als een simpele analoge snelheidsmeter maar is tevens een volwaardig digitaal dashboard met benzinemeter, tripteller, toerenteller, versnellingsindicator en klokje.

Doe ons maar een versie met dubbele pijpen.






De opvallende aluminium Mantisvelgen zijn niet meteen klassiek van vorm maar passen mooi in het plaatje. Alleen de vrij brave rechte twee-in-een-uitlaat kon ons minder bekoren. Doe ons maar een versie met dubbele pijpen.

Dit is de ondertussen populaire Milwaukkee eight 107

In een handomdraai weg

Maar, euh, waar blijft het touringaspect? Wel, de Sport Glide komt standaard met een koplampkuip en zijkoffers in harde kunststof die je in een handomdraai – en dat is niet gelogen – kunt bevestigen en wegnemen. Onder de noemer reiscomfort rangschikken we ook de cruisecontrol en een USB-poort, om gsm en gps op te laden.

Die rimpelloze stationaire loop is het werk van twee balansassen. De motor is wel degelijk vastgebout in het frame, voor meer stijfheid.


Dat we de sleutel in onze zak mogen laten bij het starten is een praktisch extraatje. Bij dit alles de bedenking dat de kofferinhoud en het minuscule windschermpje wellicht volstaan voor woon-werkverkeer maar dat voor het echte reiswerk in de accessoirecatalogus moet worden gedoken voor zaken als een hoger scherm, bagagerek en sissybar.
Met een druk op de startknop komt de dikke V-twin tot leven en weerklinkt de onmiskenbare diepe, donkere dreun. Wat ons meteen opvalt is dat de motor niet trilt. Dan zal het blok wel opgehangen zijn in rubber, zeker? Welnee, die rimpelloze stationaire loop is het werk van twee balansassen. De motor is wel degelijk vastgebout in het frame, voor meer stijfheid.

In een handomdraai wordt de Glide een stuk sport(iever)

Onmiddellijk vertrouwd

Al van bij de eerste kilometers op de eilandwegen voelen we ons erg op ons gemak op de Sport Glide. Droog aan de haak weegt hij 304 kilo. Dat is beduidend minder dan de oude Softails en Dyna’s maar het maakt er nog altijd geen pluimpje van. Toch ervaren we dat gewicht niet als hinderlijk. Het brede, niet te veel terugplooiende stuur, het lage zadel en de niet overdreven ver naar voren geplaatste voetsteunen resulteren in een lichtjes voorovergebogen rijhouding die het sturen licht en comfortabel maakt. Om kleinere rijders beter voet aan de grond te laten zetten slankten trouwens ook het deksel van de primaire aandrijving en de uitlaat in de breedte enkele centimeters af.

Pittig baasje

Het schilderachtige binnenland van vulkaaneiland Tenerife is gezegend met mooie asfaltlinten die zich door bergachtige landschappen slingeren. Dat betekent bochten in vele gradaties en af en toe een lang stuk rechtuit door een vallei of op een plateau. Een droom voor motorrijders, zeker op een zonovergoten dag met zachte lentetemperaturen.

Geen probleem dus als we in een te hoge versnelling de bocht uitkomen. De Sport Glide trekt er zich vlot en zonder bokken doorheen.


Het 107 blok biedt meer dan genoeg vermogen voor flukse acceleraties en tonnen romig koppel die al bij lage toerentallen ter beschikking zijn en mooi gespreid liggen over het hele bereik. Geen probleem dus als we in een te hoge versnelling de bocht uitkomen. De Sport Glide trekt er zich vlot en zonder bokken doorheen. Over schakelen gesproken, de zesbak laat zich licht en precies bedienen, zij het niet helemaal geluidloos. Maar maken mechanische geluiden nu eenmaal geen deel uit van de charme van een Harley? We schreven al dat de Sport Glide zich in vrijloop niet roert maar eens hij op dreef is voelen we hem weer wel werken, goed voor een streepje meer op de teller van het rijplezier.

Deze neem je letterlijk in een handomdraai weg

Gemaakt voor een breed publiek

Er is hard gewerkt om het frame lichter en tegelijk een pak stijver te maken en dat laat zich ook echt gevoelen. Met de monoschokdemper in de op een na hardste stand laat de Sport Glide zich op het biljartgladde asfalt strak door de bochten jagen, zonder enige deining. Op de zeldzame stukjes gehavend wegdek op onze route kunnen we dan weer vaststellen hoe de voorvork hard en voortreffelijk werkt om oneffenheden weg te gommen. Grondspeling is niet de sterkste troef van cruisers maar in dit geval is ze fatsoenlijk en alleszins groot genoeg om in een gezwind tempo vloeiend een serie bochtjes aan elkaar te rijgen. Wel opletten waar je je voeten zet want anders zijn je hielen het eerste dat het wegdek schuurt.

U heeft het al begrepen: wij hadden het aardig naar onze zin op deze voor een breed rijderspubliek toegankelijke en breed inzetbare (cruisen, woon-werk en reizen) Softail.

Tekst: Eric De Keyzer
Foto's: Harley-Davidson

Technische gegeven en prijs Harley-Davidson Sport Glide

Motor
Type Luchtgekoelde V twin Milwaukee Eight 107
Cilinderinhoud 1745 cc
Maximaal vermogen: nb
Maximaal koppel: 145Nm bij 3250 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe
Voorvork: upsd telescoopvork
Achterschokbreker: Softail moonshock
Remmen Voor: Enkele schijf met vierzuigerklauwen,
Achter: Enkele 245 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.625 mm
Rijklaargewicht: 317 kg (304 kg droog)
Tankinhoud: 18,9 liter

Prijs:
België: Vivid Black 18.100 euro - Kleur: 18.430 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren...