Eerste test Harley-Davidson Breakout: GESPIERD RIJPLEZIER

door Thierry Sarasyn 15 oktober 2017

De tijden waarin stellen dat je met een Softail rijdt, volstond om een ruw idee te geven van welke Harley je had, zijn voorbij. Harley-Davidson heeft in zijn 2018 line up maar liefst 8 modellen en daar zitten enkele buitenbeentjes bij. De Breakout bijvoorbeeld. Niet de bekendste Softail, maar eentje die best wat extra aandacht verdient.

Pure muscle bike. Maar toch leuk in de bochten.

Gedeelde verbeteringen

De Breakout geniet net als de andere nieuwe Softails van heel wat belangrijke aanpassingen. Zo is er het stijvere en lichtere frame, dat nog altijd die o zo belangrijk Softail-look houdt, maar toch totaal anders is dan de vorige kaders en nu helemaal mee is met zijn tijd. Het blok fungeert het ook als een dragend onderdeel van het lichtere en betere rijwielgedeelte. Dat komt omdat het niet langer in rubbers opgehangen is. De Breakout (en andere nieuwe Softails starten) betekent ook dat je het gekende schuddende blok moet missen als je op de startknop duwt. We hebben er niemand zien om huilen.



Ontegensprekelijk een krachtig uiterlijk.

Gespierd rijplezier

Toch mag je er niet zomaar van uitgaan dat een gedeelte basis ook betekent dat de motoren enkel uiterlijk verschillen. De Breakout heeft bijvoorbeeld een grote balhoofdshoek dan de andere Softails. De vork loopt dus, in de stijl van een klassieke custom, extra ver vooruit. Niet gericht op het betere stuurwerk dus, wel op rechtdoor stabiliteit.

We moeten er geen tekeningetje bij maken dat de Breakout niet de scherpst sturende motor van de familie is. Maar dat maakt ‘m – tegendraads als we zijn - eigenlijk best leuk om bochten mee door te scheuren.


En die idee vind je ook terug achteraan, want daar zit een knoert van een 240 mm band. Pure Dragrace stijl dus. En we moeten er bijgevolg geen tekeningetje bij maken dat de Breakout niet meteen de scherpst sturende motor van de familie is. Maar dat maakt ‘m – tegendraads als we zijn - eigenlijk best leuk om bochten mee door te scheuren. Ach, met een supermotard door de Catalaanse heuvels, het is natuurlijk best leuk. Maar als je een muscle bike als de Breakout ziet als een uitdaging, dan is dat bochtenpikken òòk best leuk.

Donderend blok, donders veel koppel.

Berekend sturen

Ook omdat je daar de grondspeling mag bij rekenen die bij dit soort lange en lage motoren hoort. En nee, het is geen kunst om de voetsteunen tegen de grond te rijden. Het is net de kunst om hard te gaan en ze niet tegen de grond te rijden. Je zou er van staan kijken wat je met een berekende techniek kunt uithalen op deze motor. Beetje in de bocht leunen met de schouders, ervoor zorgen dat de steunen net over het asfalt zweven en lekker vroeg op het gas. No worries de brede achterslof zal met het romige koppel dat uit het blok stroomt niet uitbreken. Noemen het tractiecontrole avant la lettre.

Insturen is werken, accelereren is genieten.







En net omdat die band zo breed en vlak is, duwt hij de motor ook automatisch sneller rechtop. Insturen is werken, accelereren is genieten. We reden met de versie met het 114 cubic inch blok en later ook met de 107. Het verschil is nauwelijks voelbaar. Gelijk welke versie van de dikke twin je kiest, er is veel koppel. 154 Nm op de 114 om precies te zijn. En er is ook een motor die zich extra vlot opricht met absoluut geen tekort aan stabiliteit. Het siert Harley dat ze het aandurven op de lange en lage Breakout op een bochtig parcours voor te stellen. Maar met wat goede wil en vooral een goed begrip van waarvoor deze motor gemaakt is, valt het reuze mee.

240 mm breed rubber. Dat geeft een goed contactoppervlak.

Aandachtshoer

Al moet je natuurlijk niet overdrijven. Na een uurtje of twee is het wel mooi geweest en doet het goed om eens te stoppen. Dan zie je meteen dat de Breakout je reinste aandachtshoer is. Dat ding trekt gewoon alle attentie naar zich toe. Met de lage bouw, het boude uiterlijk en een aantal opvallende accenten. Die brede achterband, de verhoogde tellerpartij die op het stuur zit, de tienspaakvelgen en dat hoogwaardig afgewerkte zadel. Het springt niet alleen in het oog, het mag ook gezien worden.

Naar een uurtje of twee is het wel mooi geweest en doet het goed om eens te stoppen. Dan zie je meteen dat de Breakout je reinste aandachtshoer is.


Het resultaat van het geheel is dat de Breakout erg verzorgd oogt. Een vechtersbaas die de juiste kleren kiest en op tijd en stond naar de kapper gaat, zeg maar.

Leuk, zo'n denderende Beakout bende in de Catalaanse heuvels.

Niet je doorsnee Harley

Over smaken en kleuren valt niet te redetwisten, maar als dit type motor je ding is, zal de Breakout je in de smaak vallen. Het is geen doorsnee motor, hé, het is zelfs geen doorsnee Harley. Maar laat het nu net dàt zijn wat we er leuk aan vinden. Geen zinnig mens legt een dergelijke achterband op zijn motor, maar het ziet er wel cool uit en het past in de stijl. En stijl en uitstraling zijn twee factoren die motorrijders in het algemeen en Harley fans in het bijzonder, hoog inschatten. Die Breakout, mag dan een buitenbeentje zijn, wij zijn er alvast voor gewonnen.

Foto's: Harley-Davidson


Klik hier voor meer info over de 2018 Harley-Davidson Breakout

All American Muscle

Technische gegevens

Motor
Type Lucht- en oliegekoelde 45° V-twin
Cilinderinhoud 1868 cc
Maximaal vermogen: 93 pk bij 5.020 opm
Maximaal koppel: 145 Nm bij 3.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Riem

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen ruggengraat frame
Voorvork: Telescoopvork
Achterschokbreker: Softail Monoschock
Remmen Voor: Enkele schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.695mm
Zithoogte: 665 mm
Rijklaargewicht: 294 kg
Tankinhoud: 13,2 liter

Prijs:
Vanaf 21.700 euro (BE)
Vanaf 25.600 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Harley-Davidson Breakout test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...