Eerste Test Ducati Multistrada 950: Is Minder Meer?

door motornieuws 15 december 2016

De Ducati Multistrada heeft zich in de voorbije jaren een stevige reputatie opgebouwd. De motor deed zijn naam alle eer aan en werd een toonbeeld van veelzijdigheid. Met de komst van de onvolprezen enduro werd daar nog een stukje aan toegevoegd. Maar de beer met 160 pk bleef voor sommigen (te) indrukwekkend. Daarom heeft Ducati nu de Multistrada 950, aangedreven door het 937 cc blok uit de Hypermotard euh…939.

Minder is meer

Minder is soms een beetje meer. Dus moet je niet denken dat de 950 een kneusje is. Op het vlak van uitrusting, afwerking en rijgevoel is hij net zo volwassen als de zwaardere versie. Er is een compleet elektronica pakket, het monochroom LCD dashboard en een volledig instelbare ophanging. Dat is op zich al een solide basis om een motor rond te bouwen. Vergeet bovendien niet dat we hier te maken hebben met een motorfiets van bijna 1000 cc. Het is niet omdat die andere er 1200 heeft, dat 1000 cc (of 937 in dit geval) plots wat magertjes zou zijn. Dit is in alle opzichten dus een volwassen motor. Hij is alleen wat lichter en iets minder sterk. Maar met 113 pk is hij nog altijd een pak sterker dan die andere veel geprezen veelzijdige tweecilinder; de Honda CRF1000L Africa Twin. Om je maar te zeggen: er is vermogen genoeg.

Heerlijk sturen op Fuerteventura.

Geslaagde mix

Nu, de 950 is niet gewoon een Multistrada 1200 met een lichter blok in. De dubbelzijdige swingarm en hoog oplopende uitlaat, heeft ie van de Multistrada Enduro. Wie er dus spaakwielen met noppenbanden wil opgooien, kan dat gemakkelijk. Al moet je dan ook het lage achterspatbord weghalen, want dat komt dan al te snel vol met modder en andere rommel.
Maar genoeg gedroomd van grote expedities met off road, terug naar de harde en slingerende banen van Fuerteventura waar we de motor aan de tand voelden.

Dit blok hebben we al eerder gezien

Goed verdeeld

Omdat onze man niet helemaal vooraan stond toen de lengtes uitgedeeld werden, kon hij goed leven met de zadelhoogte van 840 mm; de laagste in het Multistrada gamma. Gemakkelijk te controleren dus en omdat hij volgetankt 229 kg weegt, valt ook het gewicht nog mee. Vooral ook omdat het goed verdeeld blijkt. De afwerking staat op het zelfde niveau van de overige Multistrada’s en Ducati’s: niets op aan te merken dus en een goed gebalanceerd evenwicht tussen comfort en sportiviteit. Want dat laatste zit er bij Ducati toch altijd een beetje in en het maakt van de Multistrada hoe dan ook één van de leukste motoren op de markt. Met 113 pk en 96,2 Nm is de 950 goed bedeeld en bepaald sterk voor zijn volume. Maar het is vooral de manier waarop het vermogen en de kracht vrijgegeven worden, die indruk maakt. 80% van het koppel zit tussen 3000 en 8000 opm. En dat betekent dat je eigenlijk op geen enkel moment moet nadenken of je nu wel in de juiste versnelling zit. Voor een tussensprintje of inhaalmanoeuvre hou je hem het best boven de 6000 opm, dan is de vermogensontwikkeling het meest indrukwekkend. Je zou je afvragen op welke vlakken een 1200 hier beter zou gescoord hebben.

De stuureigenschappen zijn outstanding

Personaliseerbaar

Zeker nadat we het bochtige gedeelte aansnijden. De standaardafstelling biedt een voorvork die best wat harder mag zijn, maar aangezien zowel de voorvork als achterschokbreker volledig instelbaar zijn, is dat geen probleem. De Multistrada 950 voelt zeer stabiel aan in de bochten en hij stuurt erg vlot in. Hier voel je dat een lichtere motor ook zijn voordelen kan hebben. Ook al staat de 950 op een 19 inch voorwiel, de motor blijft erg gemakkelijk insturen. Voor de test vroegen we ons af of hier geen merkbaar verschil zou zijn met de 17 inch voorwielen die het populairst zijn op dit soort motoren. Het antwoord is eenvoudig: je voelt het natuurlijk, maar het heeft geen negatief effect. De balans met de zachte voorvork en het grotere voorwiel betekent dat je vooral bij rechtdoor rijden een goede combinatie van comfort en stabiliteit krijgt. In de bochten mag de vork wat harder zijn.
De remmen vullen dit geheel prachtig aan. De Brembo’s zijn ook deze keer boven alle verdenking verheven. Monobloc vierzuigerklauwen op 320 mm semi-zwevende remschijven, we moeten niet meer vertellen, zeker?

Herkenbaar Multistrada, maar lichter

Elektronische hulp

Het totaalpakket van de 950 is bijzonder goed uitgebalanceerd en de vier rij-modi (Touring, Sport, Urban en Enduro) laten je toe om een persoonlijke keuze te maken naargelang je rijstijl of de gekozen route en ondergrond. Soms moet je ook eens iets doen wat niet lijkt te kloppen. Zoals Enduro mode kiezen op de weg, dan kun je al eens het achterwiel blokkeren om naar een bocht te glijden. De gekozen modi hebben niet alleen effect op het motorkarakter, maar dus ook op de ABS settings.
De leukste mode is ongetwijfeld Sport. Je krijgt, zoals je mag verwachten, een flukse gasrespons en een niet al te vroeg ingrijpende tractiecontrole. Op deze wegen, was dit voor ons de beste keuze, voor andere omstandigheden en andere baantjes, kunnen de overige modi zeker hun nut bewijzen. Vermelden we nog dat de keuze van de modi gemakkelijk kan gebeuren door een knop op de linkerstuurhelft, net als bij de nieuwe Monster 1200S. In elk geval heeft de 950 minder hulp nodig van de elektronische assistentie dan de 1200. Maar ook hier is het Ducati Safety Pack natuurlijk van de partij.

Het grotere 19 inch voorwiel is een geslaagde keuze

Conclusie

Ducati heeft dus een slimme zet gedaan door het lichtere Hypermotard blok te combineren met de Multistrada stijl. Let op: we zeggen hier duidelijk ‘Multistrada stijl.’ Want de mannen uit Borgo Panigale hebben veel meer gedaan dan een lichter blok in het karkas van de 1200 gestoken. Ze hebben gezorgd voor een homogeen geheel dat met glans door zijn eerste test komt. Meer zelfs, mocht dit de eerste Multistrada zijn waar we ooit mee reden, het kwam wellicht niet eens in ons op om te vragen naar een zwaardere en sterkere versie. Mooi ding, die nieuwe Multistrada 950!

Foto's: Ducati

Een geslaagde en herkenbare lijn

Technische gegevens

Motor: Testastretta L-Twin, 4 kleppen per cilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud: 937 cc
Vermogen: 113 pk bij 9000 opm
Koppel: 96,2 Nm bij 7750 opm
Aantal versnellingen: 6
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling met slipper assist
Frame: Stalen Trellis
Voorvork: KYB 48 mm upsd volledig instelbaar
Achterschokbreker: Volledig instelbare Sachs Monoshock
Banden: Pirelli Scorpion Trail
Voorrem 2 x 320 mm schijf met Brembo monobloc vierzuigerklauwen. ABS Standaard
Achterrem: 265 mm schijf met tweezuigerklauw

Rijklaar gewicht 229 kg
Zadelhoogte 840 mm (met 20 mm meer of minder als optie)
Wielbasis: 1594 mm
Prijs: Vanaf 13.690 euro

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Ducati Multistrada 950

Reageren

Registreer of log in om te reageren...