Eerste test Bridgestone SC2 en SC2 Rain: OOK SCOOTERS VERDIENEN GOED RUBBER

door Thierry Sarasyn 23 april 2018

Er is geen enkele reden waarom een band op een zware scooter minder performant zou moeten zijn dan op een motorfiets. Toch besteden scooterrijders doorgaans minder aandacht aan hun bandenkeuze dan motards. Bridgestone wil daar met de nieuwe SC2 en SC2 Rain verandering in brengen.

Moderne motorscooters zijn bijzonder performant. De Yamaha TMax is sinds 2001 toonaangevend in de klasse die hij zelf in het leven riep. Maar de TMAX is al een tijdje niet meer alleen. Honda, BMW, Suzuki en Kymco hebben motorscooters die de koning naar de kroon willen steken. Om maar te zeggen, er ruist iets in het struikgewas bij de scooters en bijgevolg groeit de markt. Met de SC2 en SC2 Rain biedt Bridgestone nu een band die toptechnologie deelt met de motorbanden uit dezelfde groep, maar specifieke aandacht biedt aan de scooter.


Twee types

We reden met de Yamaha TMax DX en SX en BMW 650 GT en Sport in de ruime omgeving van Lissabon en in de kleine en minder kleine straten van de Portugese hoofdstad. Volgens Bridgestone moet de SC2 voor nog betere stuureigenschappen zorgen terwijl de SC2Rain meer feedback, comfort en vertrouwen moet geven. Beide banden zijn sneller op temperatuur en presteren beter op het vlak van grip dan de SC-voorganger. In alle eerlijkheid: we hebben de banden grondig getest, maar had er geen stickertje op elke motor gestaan die toonde dat we met een Rain of gewone SC2 op pad waren, we hadden het verschil niet gevoeld.

Als beide banden hetzelfde aanvoelen, kun je in België en Nederland beter kiezen voor de SC2 Rain. Die heeft immers nog betere prestaties op natte en koude ondergrond dan de SC.


Voor de volledigheid vermelden we hierbij dat we reden in de best mogelijke weersomstandigheden: graad of 23 en droge wegen. Vroegtijdige conclusie: als beide banden hetzelfde aanvoelen, kun je in België en Nederland beter kiezen voor de SC2 Rain. Die heeft immers nog betere prestaties op natte en koude ondergrond dan de SC.

Geen minpunten

Nu we dat uit de weg hebben, terug naar hoe de banden aanvoelen. Het had deze tekst een stuk sappiger gemaakt mochten we een paar minpunten aan de band ontdekt hebben. We verklappen het slot al voortijdig: de SC2 en SC2 Rain hebben geen minpunten. Alle scooters stuurden met de nieuwe Bridgestones perfect. Grip was er te allen tijde op overschot. De beperking is meestal de centrale steun van de scooter. Wil je de grenzen van de band en de grip opzoeken, dan zal de middenbok van je scooter moeten. Anders heb je altijd grip op overschot. Eén keer slaagden we er in de tractiecontrole te activeren; op een steile bergop met kasseistenen en mos. Voetgangers hadden het moeilijk om recht te blijven.

Wil je de grenzen van de band en de grip opzoeken, dan zal de middenbok van je scooter moeten.


Om maar te zeggen: de grip is meer dan wat je ooit nodig zult hebben. En de stuureigenschappen zijn uitstekend. Aan hoge snelheid razend over de Vasco da Gamma brug was er een perfecte stabiliteit, in de bochten in het natuurpark Arrabida lieten de banden op alle scooters een uitstekend bochtengedrag optekenen. Met een hand los en slechts een paar vingers aan het gas bleven de Yams en BMW’s perfect op hun lijn. Geen neiging tot over- of onderstuur bij het lossen van een stuur in de bocht. Zo hoort het. Maar zo is het niet altijd.

Gevraagd hoe dat zit met de slijtvastheid, stelt Bridgestone dat je met de SC2 net zoveel kilometers kunt doen als met voorganger. De verbeteringen situeren zich vooral op het vlak van grip, comfort, temperatuurbereik en opwarmtijd. Hoeveel kilometers dat dan wel ongeveer zijn? Tussen de 5.000 en 15.000. Hangt heel sterk af van de ondergrond, de rijstijl en het type van de route. Onze gok? Gemiddeld van 12.000 km.


De SC2 en SC2 Rain hebben ons ten volle overtuigd en lieten toe om het potentieel van de maxiscooters optimaal te benutten. Wie de investering doet om een dergelijke scooter te kopen, mag terecht veeleisend zijn en het potentieel van zijn motorscooter optimaal willen gebruiken. De SC2 en SC2Rain zijn banden die dit ten volle toelaten.

De Bridgestone SC2 en SC2Rain zijn beschikbaar in de meest courante maten voor maxi scooters en liggen nu al bij de betere motor- en bandendealers.

Foto’s: Jonathan Godin

Reageren

Registreer of log in om te reageren...