Eerste Test BMW R NineT G/S: KLASSEVOLLE HOMMAGE

door Thierry Sarasyn 8 juni 2017

Mocht er een objectieve top 10 bestaan van de meest legendarische motoren, dan zou de BMW R80G/S daar zeker een plaats in gehad hebben. Leuk van BMW dus dat ze naast de populaire R1200GS met de nieuwe R NineT Urban G/S blijk geven van een zeker eergevoel voor de eigen geschiedenis.

In the beginning...

Belangrijk streepje

Met andere woorden: het schuine streepje tussen de G en de S staat er niet toevallig. Ook op de originele Gelände/Strasse stond het er. En BMW brengt homage aan de iconische boxer met dit nieuwe lid van de R NineT familie. De populaire neo retro’s vormen de perfecte basis om de nieuwe G/S rond te bouwen. Zo perfect zelfs, dat de nieuwste telg uit de familie motorisch identiek is aan de rest.

Best potent op bochtige wegen.

Meer dan een stijloefening?

Meer nog dan een streepje op de juiste plaats zetten, heeft BMW een leuk ogende motorfiets gebouwd. Met aandacht voor historisch belangrijke details zoals het rode zadel, de tweetonig blauwe streep op de tank, het hoge voorspatbord, het omhulsel van de koplamp en de all road styling. Het resultaat is een geslaagde hommage aan de G/S, maar ook een motor die bijzonder goed oogt en…rijdt. Rest de vraag of dit meer is dan een stijloefening. Zit er ook op het vlak van rijgevoel een verschil met pakweg de R NineT Scrambler? Wij gingen het met niet al te veel tegenzin uitzoeken.

Klassevolle hommage.

Romig

Als lid van de R NineT familie heeft ook deze G/S recht op het romige lucht-oliegekoelde 1170 cc achtkleps boxerblok. Ook hier is dat goed voor 111 pk en 116 Nm. Niks nieuws onder de zon hier, maar daar is ook geen reden voor. Dit blok werkt uitstekend in de vergelijkbare Scrambler en de andere NineT's. Dit is bijgevolg geen hoogtoerige jongen. Het meest pit vinden we in het middengebied, maar je mag dat zien als een heel breed middengebied met een heel progressieve vermogenscurve. Een boxer zoals een boxer moet zijn, quoi. En zo klinkt hij ook. Er zit in die boxersound altijd een beetje klasse en nostalgie en dat past perfect bij de G/S.

G. en S.

Juiste combinatie

De G/S is niet bepaald een lichtgewicht en hij ziet er niet bijzonder wendbaar uit, maar hij stuurt eigenlijk verrassend goed en laat zich gewillig insturen. De ophanging is goed, maar aan de comfortabele kant voor wie echt wil gaan pushen. De niet instelbare 43 mm telescoopvork is identiek aan die van de Scrambler, net als de achterschokbreker trouwens. En ook al voelen ze eerder zacht aan, toch houden ze de zaak mooi in lijn als je off road gaat rijden. Geen extreme endurotoestanden, maar een veldwegel kan de nieuwste BMW vlot aan. We vermoeden dat hij zelfs niet veel moet inboeten ten opzichte van de nieuwe GS'n.

Geen extreme endurotoestanden, maar een veldwegel kan de nieuwste BMW vlot aan. We vermoeden dat hij zelfs niet veel moet inboeten ten opzichte van de nieuwe GS'n.


Misschien een idee om die twee eens tegen elkaar uit te spelen. In elk geval hadden we best plezier in het stukje off road testen. Gesteund door een set dubbele remschijven met vierzuigerklauwen, kun je de hele zaak ook moeiteloos afremmen. Je kunt naar persoonlijke voorkeur redetwisten of de ophanging nu zachter of harder moet, maar de remmen zijn hoe dan ook helemaal perfect. Krachtig en doseerbaar. Zo hebben we het graag.

Strak sturen. Goed remmen.

Draadspaakwielen

De relatief lage bouw van de motor laat een goede controle toe op elke ondergrond. Ook als je op secundaire wegen rijdt, zit dus goed op deze motorfiets. Het Dakar-stijl omhulsel van de koplamp doet dienst als mini-ruitje en vliegenvanger, maar biedt ook een minimum aan windbescherming. De uitrusting van de G/S is vrij basic, maar als je opteert voor het X-pakket krijg je ook nog verwarmde handvaten, LED knipperlichten, een chroom uitlaat en vooral de draadspaakwielen. Die laatste horen echt thuis op de G/S en maken het plaatje helemaal af.

Deze moeten er op.

Vleugje eighties

De stijl van de G/S klopt pas echt met de draadspaak wielen. F**ck de verwarmde handvatten en LED knipperlichten, maar die wielen, die moeten er op. Dan heb je een motor die echt hommage brengt aan de originele en legendarische G/S. Want ook het geluid klopt helemaal en de uitstraling en stijl zijn helemaal wat ze moeten zijn. Het zadel mocht een tikkeltje meer comfort bieden, maar dat past dan weer in de stijl van de eighties motoren.

Remember?

Et alors?

Rest de vraag of dit meer is dan een stijloefening. We hadden na de test graag met een volmondig ‘ja’ geantwoord, maar dat zou gelogen zijn. Neen, deze motor rijdt niet beduidend anders dan bijvoorbeeld de R NineT Scrambler. Kan ook moeilijk met hetzelfde rijwielgedeelte en blok. Maar om het dan maar eens met Francois Mitterand te zeggen: Et alors?

Dit ding rijdt gewoon goed, ziet er uitstekend uit en brengt op passende manier hommage aan een legendarisch model.


So what. Dit ding rijdt gewoon goed, ziet er uitstekend uit en brengt op passende manier hommage aan een legendarisch model. Meer zelfs, wat ons betreft is het de meest geslaagde R NineT uit de reeks. Precies omwille van zijn uiterlijk. Zijn prijs is niet bepaald laag, maar dan ook weer niet hoger dan die van de R NineT Scrambler. En als we dan toch zouden moeten kiezen, dan is er geen haar op ons kale hoofd die er aan zou twijfelen de G/S te nemen. Gewoon een mega knap ding. Way to go, BMW!

Oog voor detail

Technische gegevens

Motor
Type Lucht-olie gekoelde achtkleps boxer
Cilinderinhoud 1170 cc
Maximaal vermogen: 111 pk bij 7.750 opm
Maximaal koppel: 111 Nm bij 6.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: kardan

Rijwielgedeelte
Frame: Driedelig sectieframe
Voorvork: 43 mm, telescoop
Achterschokbreker: Paralever met instelbare Monoschock
Remmen Voor: Dubbele 320mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 265 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.480mm
Zithoogte: 850 mm
Rijklaargewicht: 221 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
13.390 euro (BE)
15.444 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de BMW R NineT G/S

Reageren

Registreer of log in om te reageren...