door motornieuws 17 oktober 2017

Eerste Test BMW K1600 Bagger: KRUISBESTUIVING

Cruisen op z’n Amerikaans, het heeft iets. BMW waagt de oversteek door zijn K 1600 een typisch VS-ogend Bagger-plunje aan te meten, helemaal in Black Storm Metallic. De Duitser claimt echter behoud van Europese rijkwaliteiten. Een ideale kruisbestuiving?

Amerikaans cruisen kan ook in Europese bochten.

Nieuw subframe

De metamorfose van K 1600 GT/GTL tot nieuwe Bagger begint halverwege de fiets. Vooraan prijkt dezelfde kuip, zij het met een iets kleinere ruit, in het kader ligt dezelfde zescilinder lijnmotor. Maar voorbij de benzinetank draagt een nieuw achterframe een reusachtig Bagger-zadel. De passagier zit er liefst 7 cm lager op dan op het standaardmodel. De langwerpige, op het frame vastgeschroefd zijkoffers en de joekels van uitlaten maken de typische, wegzoevende Streamline-vorm helemaal af.

Een indrukwekkende verschijning.

Massa's elektronica en zelfs een achteruit.

Uiterlijk is de BMW Bagger ontegensprekelijk een eyecatcher. Maar voelt hij zich ver van de kaarsrechte highways van Uncle Sam nog wel in zijn sas? BMW Belux gaat de uitdaging niet uit de weg en schuift de Bagger een bijzonder wervelend testparcours in het Eifelgebied onder de wielen. Het weer is bovendien erg, hmm, wisselvallig, met af en toe een stevige spat regen, zoals dat heet. De test begint dus met het grasduinen in de vele instelmogelijkheden van vermogensafgifte (Rain, Road, Dynamic) met bijbehorende tractiecontrole, ESA-ophanging, verwarmde handgrepen en zadel, ruithoogte, geliefkoosde radiozender. En met het moeiteloos achteruit rijden van de 336 kilo’s zware machine dankzij de combinatie van Reverse- en startknop.

Met 175 Nm heb je altijd kracht op overschot.

Niet voor reuzen

Met mijn metertje tachtig zit ik juist goed in het comfortabele, 780 mm lage zadel. Maar mijn 10 cm grotere collega heeft het daar duidelijk lastiger mee. De vooruitgeschoven treeplanken (een optie) brengen nauwelijks soelaas omdat zijn benen dan tegen de kuip aan botsen. Zowel schakel- als rempedaal moeten bovendien onveranderd bij de voetsteunen gezocht worden.

Ik zie de man al dromen van een (semi-) automatische overbrenging met stuurbediening in plaats van de wat lawaaierig schakelende zesbak aan de voet. Of van de helft minder versnellingen, 1-3-6, hetgeen de bijzonder krachtige, maar vooral extreem soepele zescilinder probleemloos zou aankunnen.

Verfijnde afwerking zoals we die van BMW gewoon zijn.

Souplesse door koppelberg

Wat power betreft, moeten wij BMW op zijn erewoord geloven wanneer de Beier beweert dat de zespitter nog altijd 160 pk aflevert en het hele gevaarte tot een eind boven de 200 km/u kan stuwen. De aangekondige souplesse en het trekvermogen van 175 Nm komen ons tijdens de testrit op de ondergeregende kronkelwegen van hartje Ardennen meer van pas. Alle aandacht kan naar het stuurwerk gaan. Geen overbodige luxe bij trage manoeuvres of scherpe haarspeldbochten. Het gewicht, remember?

De Bagger beschikt bovendien over voldoende grondspeling om af en toe eens lekker uit de bol te gaan zonder meteen voor (dure) gensters te zorgen.


Eens er wat vaart in komt, herwint de Bagger vanzelf het geruststellende evenwicht en het nauwkeurige stuurgedrag van zijn stalgenoten. De ESA-ophanging vangt ook hier elke belasting op en gaat al rijdend in op ieders wens voor meer comfort of extra spoorvastheid. De Bagger beschikt bovendien over voldoende grondspeling om af en toe eens lekker uit de bol te gaan zonder meteen voor (dure) gensters te zorgen.

Stuurt verrassend nauwkeurig voor een kolos van 336 kg.

Veel geld voor veel motor

De nieuwe BMW K 1600 B zou geen BMW zijn mocht zijn al uitgebreide standaarduitrusting niet aangevuld kunnen worden met drie packs van toebehoren en 26 afzonderlijk leverbare opties. Daarin zijn, kriskras uit het aanbod geplukt, onder meer het Pro Shifter snelschakelsysteem, gesmeed stuur en gesmede velgen, bandenspanningscontrole en gps terug te vinden, maar ook reiskoffertassen en zelfs een kleine voetpomp. Hoeveel zij elk kosten, duurt te lang om op te lijsten. Maar als je weet dat de BMW Bagger een startprijs heeft van 23.100 €, dan kan je al raden dat de extra’s navenant kosten.

Dat is op zich veel geld, maar je krijgt er ook veel motor voor. De BMW K 1600 B is misschien niet voor iedereen de ideale kruisbestuiving van Amerikaanse styling en Europese rij-eigenschappen. Maar voor velen komt hij er toch dicht bij in de buurt.

Foto's: Thierry Dricot

Een zeer compleet dashboard.

Technische gegevens BMW K1600 Bagger

Motor
Type vloeistofgekoelde 6-in-lijn
Cilinderinhoud 1649 cc
Maximaal vermogen: 160 pk bij 7.750 opm
Maximaal koppel: 175 Nm bij 5.250 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Cardan

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium perimeterframe
Voorvork: Duolever
Achterschokbreker: Paralever
Remmen Voor: Dubbele 320 mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 320 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.618mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaargewicht: 336 kg
Tankinhoud: 26,5liter

Prijs:
Vanaf 23.100 euro (BE)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de test.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...