Eerste test BMW HP4 Race: ZINSVERBIJSTEREND

door motornieuws 17 juli 2017

Je weet dat het een speciale dag wordt als het opwarmertje voor de echte test een BMW S1000RR op slicks is. Die indruk wordt bevestigd als je een tijdje later op de HP4 race de pitlane van Estoril uitrijdt: dit is een pure racemotor, maar vooral ook een bewijs van de genialiteit van zijn ontwerpers.

Prestige

Dat gevoel wordt alleen intenser na één ronde. We stormen de rechte lijn van Estoril op en het racegerichte 16-klepsblok van de HP4 Race schreeuwt het uit. We worden gekatapulteerd door een kracht die het blok van de gewone RR een beetje tam laat lijken. Even daar na gaan we aan 290 km per uur in de ankers. Veel te vroeg, want de fabrieks-afgeleide Brembo’s en de Öhlins ophanging laten extremer werk toe.

Om maar te zeggen: de BMW HP4 Race is belachelijk snel en ermee rijden is gewoon één grote kick. Ok, dat mag je verwachten van een motor die bijna 80.000 euro kost, maar op 750 stuks gebouwd wordt en een blok heeft met SBK specificaties. Noem dit dus gerust een prestige project. Hij weegt volgetankt amper 171,4 kg, dat is ruim 35 kg minder dan de S1000RR. Dit opmerkelijke gewicht heeft de BMW onder andere te danken aan een carbon frame en wielen en een boel onderdelen die recht uit het atelier van de race afdeling komen.

Carbon revolutie

Maar het gaat hier om meer dan materiaal. De pure seks die deze motor uitstraalt is ook te danken aan de verfijnde afwerking en de graad van manuele arbeid die er onmiskenbaar in zit. Carbon delen zijn normaal met de hand gemaakt, daar kruipt tijd in. En tijd is geld. Maar hier zijn de onderdelen met een nieuw proces machinaal gemaakt. Op amper 2 uur tijd en elk onderdeel is identiek, net als de aluminium equivalenten. Omdat carbon niet veel duurder is dan aluminium, maar wel sterker, niet corrosief en breder inzetbaar, is dit zogeheten Resin Transfer Moulding proces een goede optie die misschien ook naar andere motoren kan overgebracht worden. Een beetje met wat er met aluminium gebeurde in de jaren tachtig.

Tussen WK SBK en WK Endurance

Eer het zover is, mag je de HP4 Race gerust beschouwen als het summum van carbon race prestaties. Dit is geen sportmotor, maar een puur circuitbeest, aangedreven door het blok dat BMW ter beschikking stelt voor zijn snelste raceteams wereldwijd.
“Het is een mengeling van het blok dat we maken voor het WK Superbike en dat voor het WK Endurance. Met dezelfde krukas als die van de superbike en de kleptrein van de WK Endurance motorfiets. Dat zorgt voor langere onderhoudsintervallen”, zegt Christian Gonschor, voormalig Superbike ingenieur en leider van het HP4 Race-project.

“Het is een mengeling van het blok dat we maken voor het WK Superbike en dat voor het WK Endurance. Met dezelfde krukas als die van de superbike en de kleptrein van de WK Endurance motorfiets."


De HP4 piekt op 212 pk bij 13.900 opm. Da’s veel. “Iets meer dan 4 pk minder dan op de WK SBK motor. Met deze specificaties kunnen we wel een volledig seizoen rijden, laat ons zeggen 15 weekends van 250 km elk”, aldus Gonschor.

Enkel topmateriaal

De motor maakt ook gebruik van een gesofisticeerd motormanagement systeem. 15 niveaus van tractiecontrole en motorrem plus 5 instellingen voor wheeliecontrole. Elk afzonderlijk instelbaar voor elke versnelling van de zesbak. De instelmogelijkheden zijn indrukwekkend, ook die van de Öhlins FGR300 vork (zoals op de SBK motoren) en de al even exotische TTX36 GP achterschokbreker. Zelfs de zithoogte is drievoudig instelbaar.

Geen probleem om hiervan een piekerig racemonster te maken, maar de motor zoals wij ermee reden, was goed controleerbaar en zelfs in zekere zin soepel. Het is een kenmerk van topmotoren dat ze gemakkelijk te berijden en benutten zijn. Op de linkerstuurhelft duw je op een knop om de tractiecontrole en motorrem in te stellen. Rechts zit de starter, de pitlane begrenzer, kill switch en een blauwe knop voor de presets van het motorkarakter (nat, intermediate, Droog 1 en Droog 2).

Onze eerste sessie reden we om de Intermediate setting en zelfs dan was de motor indrukwekkend snel en uiterst precies. Het blok is beresterk, met hopen koppel onderin, veel trekkracht van bij het begin en dan een ruk aan je armen die laat vermoeden dat je handen gewoon zullen losgetrokken worden. Schakelen gebeurt razendsnel maar uiterst precies.

Veel trekkracht van bij het begin en dan een ruk aan je armen die laat vermoeden dat je handen gewoon zullen losgetrokken worden.



In de Droog 1 setting is de vermogensafgifte een tikkeltje scherper. Goed dat er hier remmen zijn die op dit geweld berekend zijn. Deze Brembo’s worden ook gebruikt in het WK Superbike en zelfs in MotoGP. Zo krachtig dat de vertraging op deze motor net zo indrukwekkend is als de acceleratie. Met dank aan de Pirelli Diablo SC2 slicks die zich onder alle omstandigheden vastbijten in het asfalt.

Links rechts

Opvallend is ook hoe stabiel de BMW blijft, zelfs in snelle bochten en hoe vederlicht hij instuurt. Dat heb je natuurlijk met 171 kg. Maar toch… dit is vrij indrukwekkend. Op het laatste deel van het circuit wordt dit best in de verf gezet. Snel opeenvolgende links-rechtscombinatie en dan naar een snelle rechtse. We reden hier al vaak en de meeste motoren worstelen met dit gedeelte.

Je gaat zo hard door door dit gedeelte, dat je het nauwelijks zelf gelooft



Zelfs op de S1000RR met slicks was het hard werken. De HP4 Race van zijn kant danst gewoon van links naar rechts me een precisie en gemak dat je nauwelijks voor mogelijk houdt. Je gaat zo hard door door dit gedeelte, dat je het nauwelijks zelf gelooft, met net achter je het geluid van de Akrapovic die je bewijst dat de tractiecontrole even ingreep. Heerlijk.

Dus is het gemakkelijk te begrijpen dat testrijder en ex-GP coureur Jurgen Fuchs met de HP4 Race bijna 3 seconden sneller rondging dan met de standaard S1000RR. Dat is, de S1000RR kennende, waanzinnig veel. Hij reed op de HP4 Race in Jerez ook al een seconde sneller dan met een IDM S1000RR.

“Ons doel was een motor te bouwen waarop heel veel rijders zich thuis voelen”, legt Fuchs uit. “Dat doel is bereikt, ik vind de motor zelfs nog ruim bemeten.” (lacht).

Die grijns

BMW's limited edition circuitwapen zal beschikbaar zijn voor wie er ongeveer 78.000 euro voor wil neertellen en er tijdig bij is. Maar we moeten deze motor ook zien als de machine die de weg vrijgemaakt heeft voor het carbon chassis op massaproductiemotoren, dankzij de hierboven beschreven technologie. Benieuwd hoe snel die technologie zal doorstromen naar wegmotoren; een S1000RR met carbonframe kan niet meer zo ver weg zijn.

Maar ook benieuwd naar de grijns op de gezichten van de eerste eigenaars die met de HP4 Race net een rondje Zolder, Francorchamps of Assen gereden hebben…

Technische gegevens

Motor
Type vloeistofgekoelde vier-in-lijn 4-takt
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen: 212 pk bij 13.900 opm
Maximaal koppel: 120 Nm bij 10.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: carbon
Voorvork: Öhlins FGR300
Achterschokbreker: Öhlins TTX 36GP
Remmen Voor: 320 mm schijven met Brembo Monobloc vierzuigerklauwen GP-4
Achter: Enkele 220 mm schijf met vierzuiger Brembo klauwen

Afmetingen
Wielbasis: nb
Zithoogte 816/831/846 mm
Rijklaargewicht: 171,4 kg (146 kg droog)
Tankinhoud: 17,5 liter

Prijs:
77.500 euro.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de BMW HP4 Race test in Estoril

Reageren

Registreer of log in om te reageren...