door Gunther Kindermann 27 september 2017

Eerste Test BMW G310GS: VERRASSEND VOLWASSEN

Weinig lichte motoren brengen zoveel beroering teweeg als de nieuwe BMW G310GS. Waarom? Eenvoudig eigenlijk. De GS-naam is meer dan dat. Het is een legende. En daar morrel je niet zomaar mee. Ook als je zelf BMW bent. Wij gingen in Barcelona uitzoeken of de nieuwste in de familie, de GS-naam waardig is.

De GS look is duidelijk aanwezig.

G.

Die-hard fans van de GS trekken fronsend de wenkbrauwen op bij de aanblik van de G310GS. Je ziet ze denken dat dit geen echte GS is. Maar dat dachten ze van de F800GS wellicht ook. En onze chef is er een paar jaar geleden toch maar mooi mee naar Dakar gereden. Het grote verschil zit hem eigenlijk in de eerste letter van de benaming. Dit is een G. Geen F of R. Dat wil zeggen: een monocilinder, gericht op een ander gebruik. Maar het blijft een Gelände Strasse. Je kunt er zowel de weg als de jungle mee in. Al zal het in dit geval eerder de Urban Jungle zijn. Maar wat off road kan ook.

Dit is een G. Geen F of R. Dat wil zeggen: een monocilinder, gericht op een ander gebruik.


En dat is waarvoor hij gemaakt is. Stedelijk gebruik, secundaire wegen, beetje ruwe ondergrond en voor een jong(er) volkje. Dat volkje zit voor een deel in Azië. Daar zijn lichte motoren populair en bijzonder geschikt als alternatief om de onwaarschijnlijke verkeersdrukte te omzeilen. BMW produceert bijgevolg deze GS in India. Voor wie nu bedenkelijk kijkt: iPhones worden in China gemaakt. Je moet dus niet aan de kwaliteit twijfelen omdat iets uit Azië komt. Integendeel. Veel heeft allemaal te maken met productiekost en – in dit geval- de afstand tot het leveren op de voornaamste markt. Bovendien zijn er geautomatiseerde controlesystemen die recht uit Duitsland komen om alles te checken en dubbelchecken. No worries, dit is een echte BMW.


Vlotte acceleraties kenmerken de G310GS.

Procenten

Terug naar de motor. En voor de fun even vergelijken met de grote broer. De nieuwe GS heeft 50 procent van de cilinders van de R en met 313 cc 26 procent van zijn capaciteit. Met 1420 mm heeft hij wel 94 procent van de lengte en met 880 mm 92 procent van de breedte. Hij kan 175,5 kg dragen en dat is 75 procent van wat de 1200 mag meenemen (234kg).
In ons geval wil dat zeggen dat we zelf, de madam én nog een kilo of 25 extra mee kunnen. Dat wil dus zeggen dat je met twee op reis kunt en aardig wat bagage mag laden. Het gewicht zelf bedraagt 169,5 kg en dat is 70 procent van de R1200GS. Dat lager gewicht helpt om het vermogen van 34 pk beter te benutten, op dat vlak blijft de G steken op 27 procent van de R. Ook belangrijk: het verbruik is 149 procent lager.

Het lage gewicht helpt off road gebruik.

Kwaliteitskenmerken

Nu we de G310GS cijfermatig gesitueerd hebben, geven we graag mee dat cijfers niet alles zeggen. Zo is de cilinder omgekeerd, met de inlaat vooraan en de uitlaat achteraan. Onder andere Yamaha doet dat ook al met zijn YZF motorcrossers. Het voordeel is dat je het blok anders kunt positioneren en dus het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij het centrum van de motor kunt brengen. Andere mooie dingen: de Bybre vierzuigerklauwen, upsd vork, het goed afgewerkte en volledige dashboard, het hoogwaardige plastic, het trellis frame en algemene verfijnde afwerking. Dit is een BMW in alle opzichten. Of dacht u dat het merk op dat vlak enig risico op imago schade zou willen lopen?

Verfijnd afgewerkt naar gekende BMW normen.

Aangenaam verrast

Tijd om te rijden dan. Om maar met de deur in huis te vallen: de G310GS deed het uitstekend. We reden in de stad, op secundaire wegen en in Spaanse bossen. Die verschillen van andere bossen omdat er af en toe een verloren vrouw langs een paadje staat. Raar…

Met 5950 euro kost deze motor 37,4 procent van de grote GS. Als ze er in ons land in verhouding evenveel van verkopen, zullen ze bij BMW héél content zijn.


De motor heeft ons alleen maar aangenaam verrast. Op bochtige stukken en in het off road gedeelte, was het lage gewicht een absoluut voordeel. Bovendien presteren de Metzeler banden met nylon karkas op elke ondergrond zeer goed. Dat draagt bij tot de veelzijdigheid van de motor. Off road is het een voordeel dat het vermogen niet bruusk komt opzetten en het uitschakelbare ABS achteraan verhoogt de fun op onverharde gedeeltes.
Het windschermpje doet zijn werk goed gezien zijn afmetingen, voor langere trips mocht het iets groter zijn.

Vlot sturend maar toch erg stabliel.

Beginners of ervaren rotten?

De motor is ook bijzonder gemakkelijk om mee te rijden. We vinden hem zeer geschikt voor beginners, maar zelfs meer ervaren motorrijders zullen er niet ontgoocheld in zijn. Als ze de GS gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Niet om samen met je maat met die R1200GS naar het Zuid-Spanje te knallen, dus. Maar je kunt hem wel de loef afsteken in drukker verkeer en in de stad.

Hoog en laag

De G310GS is ook geschikt voor dames of voor mannen die niet vooraan stonden toen de lengtes uitgedeeld werden. Dit dankzij het in de hoogte instelbare zadel en ondanks de langere veerwegen. De GS staat met 180 mm voor- en achteraan een stuk hoger op zijn poten dan zijn broer, de G310R.
Het stuur is vrij laag; dat verhoogt de wendbaarheid op de weg, voor all road gebruik mag het iets hoger zijn. Het blok dan. Vlot schakelend en best pittig, maar allesbehalve brutaal. Net wat je van een goede mono met deze cilinderinhoud mag verwachten. Het valt wel op dat de trillingen tot een minimum beperkt blijven. Mooi zo.

Potentieel

De G310GS heeft dus alles wat je mag verwachten van een kleine GS. En zelfs een beetje meer. We komen nog één keer terug op de procentuele verhoudingen met de iconische R1200GS: met 5950 euro kost hij 37,4 procent van de grote GS. Als ze er in ons land in verhouding evenveel van verkopen, zullen ze bij BMW héél content zijn. De G310GS heeft er alvast het potentieel voor.

Foto's: BMW

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt monocilinder
Cilinderinhoud 313 cc
Maximaal vermogen: 34 pk bij 9.500 opm
Maximaal koppel: 28 Nm bij 7.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Trellis frame
Voorvork: 41 mm, upsd
Achterschokbreker: Monoschock
Remmen Voor: Enkele 300mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 240mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.420mm
Zithoogte: 835 mm
Rijklaargewicht: 169,5 kg
Tankinhoud: 15 liter

Prijs:
5.950 euro (BE)
6.894 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de BMW G310GS test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...