Eerste test BMW C400X: Opzij, Opzij, Opzij!

door motornieuws 20 juli 2018

Heeft u ook een ongelooflijke haast? Dan is de C 400 X binnen het BMW-gamma de geknipte partner om u uit de dagelijkse miserie van het pendelverkeer te redden. With a little help of ... your smartphone die er u letterlijk de weg zal wijzen.

GS-trekjes

Er zit muziek in de BMW C 400 X. In heel wat opzichten. Toegegeven, niet iedereen zal het Hallelujah van Händel aanheffen voor zijn vormgeving. "Je moet in het haaiensegment van de middenklasse 'commuters' durven opvallen", repliceren de penvirtuozen van BMW. Als je het zo bekijkt, opdracht volbracht. Hoekig, gestroomlijnd, de front van de C 400 X heeft zelfs trekjes van de GS. Met dank aan het voorwielsnaveltje en de LED-koplamp. Nu was die GS in den beginne ook het lelijke eendje in de bijt. Intussen verschijnt hij om elke hoek van de straat.
Waarom zou het de C 400 X niet evenzo vergaan?

Clubzetel

Achter de kuip van deze scooter is het goed toeven, maar niet overdreven ruim zitten. Door een kortere wielbasis te privilegiëren voor meer wendbaarheid in (voor)stedelijk verkeer komt er van beentjes strekken niets in huis. Het zadel is dan weer comfortabel als een clubzetel, wel eentje met voortreffelijke steun.

Onder de tweezitter is er ook plaats voor twee helmen, maar slechts één van het integrale soort. De fullface kan ook uitsluitend bij stilstand onder het zadel worden weggemoffeld, wanneer de Flexcase accordeonzak boven het achterwiel kan worden neergelaten.

Highway to Chopin

Nog wegsteekruimte in de schort” van de C 400 X waar twee afsluitbare opbergvakjes steken. In het rechterkastje schuilt (in optie) een leuke primeur. Daar kan een smartphone niet alleen in opgeborgen en geladen worden. Van daaruit is deze onmisbaar geworden appendix van ons wezen dankzij een bijbehorende BMW-app voor het eerst de basis zelf van het bolletje-pijl navigatiesysteem, dat op het full color, 6.5 inch TFT-dashboard kan verschijnen. Natuurlijk is dezelfde phone ook de drager van je favoriete musictrack (van ACDC’s Highway to Hell tot de Nocturnes van Chopin, wat mij betreft) of radiozender. En ja, je zou het tegenwoordig bijna vergeten, je kan er ook Bluetooth-gewijze mee bellen.

Diagnose?

BMW verdient wat ons betreft de Congratulations van Cliff Richard (50 jaar geleden op Eurosong, dames en heren) want de Beier heeft de verleiding weerstaan om van alles en nog wat op dat TFT-scherm te toveren. Ja, je kan een volledige diagnose van je scooter oproepen. Maar de toerenteller is er bijvoorbeeld helemaal niet meer bij. Is ook van geen enkel nut op een scooter met volautomatische overbrenging, toch?

Vinnige starter

Je hoeft geen toerenteller om te beseffen dat de 350 cc monocilinder van de BMW C 400 X een vinnige starter is. Dat hij er met zijn 34 pk’s een erezaak van maakt om tot zo’n 100 km/u een uitblinker te zijn in het verkeer. Ach, je vergeeft het hem dat hij daarboven en tot een top van 145 km/u geleidelijk aan veerkracht verliest. Hij doet het allemaal haast zonder voelbare trillingen.

Zonder argwaan

De C 400 X mag echter in alle omstandigheden rekenen op een feilloze wegligging. En op de geruststellende werking van het standaard gemonteerde ABS en dito tractiecontrole. Je betrapt er jezelf hoe langer hoe meer op dat je zonder enige argwaan als een bezetene het gashendel kapot wringt.
Tegen de topsnelheid aan merk je echter dat de front van de C 400 X wat aan beschermingsvermogen inboet. Niet wat de benen betreft, maar schouders en hoofd hebben aan de kleine ruit niet veel boodschap meer. Geen erg in het land van Luciano Pavarotti's O solle mio. Maar in het Vlakke land van Jacques Brel, van u en van mij, is de andere, (te?) hoge ruit meer dan een aanrader. Wat gek toch dat BMW, omzeggens de uitvinder van de instelbare kuipruit, op zijn nieuwe scooter uitgerekend dat item niet heeft meegenomen. Vergeten? Zonde.

Foto's: BMW

Meer weten over de BMW C400X?

Technische gegevens

Motor: vloeistofgekoelde monocilinder, 350 cc
Vermogen: 34 pk bij 7.500 omw/min
Koppel: 35 Nm bij 6.000 omw/min
Overbrenging: Continuously Variable Gearbox
Lengte: 2.210 mm
Breedte: 835 mm
Zadelhoogte: 775 mm
Rijklaar gewicht: 204 kg
Tankinhoud: 12,8 l
Verbruik: 3,5 l/100 km
Prijs: vanaf 6.950 euro

Leverbaar: vanaf oktober 2018

Reageren

Registreer of log in om te reageren...