Eerste test Benelli Leoncino Trail: MEERWAARDE

door Thierry Sarasyn 8 oktober 2018

We zijn het voorbije jaar in verschillende stappen steeds verder overtuigd geraakt van de kwaliteiten van de Benelli Leoncino. Na een initiële test in Spanje gevolgd door een duurtest, waren de troeven van de leeuwenwelp duidelijk. Dat Benelli nu ook een Trail versie van de Leoncino uitbrengt, was een verrassing.

Trail versie

We gingen meteen ook uitvlooien of het ook nog een aangename verrassing kon worden. Want Benelli neemt met de Trail een beetje een gok. Bij de troeven van de vorige versie rekenden we o.a. de Pirelli Angel banden en de radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen. Twee kenmerken die je op motoren uit een veel duurdere prijsklasse zou verwachten.

Meer trail ambities op de euh...Trail

Andere invalshoek

Om de Trail beter geschikt te maken voor een occasionele uitstap op onverharde ondergrond, kiest Benelli voor andere banden en andere remmen. De Metzeler Steel Tourance is daarbij een te verantwoorden keuze. Net iets beter of road en goed genoeg op de weg. De axiaal gemonteerde tweezuigerklauwen vooraan bijten minder hard en zijn de betere keuze off road, maar aangezien de Trail eigenaars het merendeel van de tijd op de weg zullen doorbrengen, was de optie om de vierzuigerklauwen van de standaard Leoncino te houden, zeker te overwegen. Dat gezegd zijnde, ook de remmen op de Leoncino Trail volstaan zonder twijfel onder alle omstandigheden.

Misschien is het goed om te verschillen op te sommen vooraleer we verder in gaan op het rijgedrag:

Details maken het verschil.

Dit is anders op de Leoncino Trail:

- 17 en 19 inch draadspaakwielen (ipv 2 x 17 inch 12-spaaks wielen)
- Axiaal gemonteerde voorrem met tweezuigerklauwen
- 10 mm langere veerweg op voorvork (135 mm)
- 10 mm langer wielbasis (1470 mm)
- 4 mm langere slag op achterschokbreker (55 mm)
- Andere zadelcover
- 20 mm hogere zadelhoogte (835 mm)

Heel volwassen prestaties van deze 500 cc twin

Volwassen A2

Rijden op de Leoncino (Italiaans voor welp) heeft altijd lichtjes nostalgische toetsen, want van hippe elektronica zoals tractiecontrole of rij-modi is hier geen sprake. Niet nodig ook want 47 pk is niet echt een vermogensberg en de afgifte van dat vermogen mag dan wel pittig zijn, het is tegelijkertijd progressief. Controleerbaar dus maar desalniettemin volwassen. Dat is een statement die je bij niet al te veel A2 motorfietsen kunt maken. Benelli lijkt er met heel wat van zijn motoren een patent op te hebben.

Beschikbaar in 3 kleuren

Trail details

De Trail set up geeft de Leoncino een iets grotere postuur. De 50 mm upsd vooraan is langer en in combinatie met het groter voorwiel zorgt dat ervoor dat de welp hoger op zijn poten staat. Dat zorgt meteen voor het grootst voelbare verschil. De voorkant is voelbaar hoger en het grotere voorwiel zorgt voor een iets minder scherp stuurgedrag op de openbare weg. Logisch voor een trail.

Best te pruimen op onverharde ondergrond.

What's in a name?

In dat opzicht is het trouwens opvallend dat Benelli voor de Trail-benaming koos en niet voor een scrambler aanpak ging. Het had met deze configuratie net zo goed gekund en de scramblers zijn dezer dagen net dat tikkeltje populairder dan de trails. Misschien is het wel omdat Benelli beide versies van de Leoncino als Scramblers beschouwt. Dus al bij al: what's in a name?

We zien ons met deze Leoncino Trail ook wel een rondje of twee draaien op een dirt track ovaal.


We zien ons met deze Leoncino Trail ook wel een rondje of twee draaien op een dirt track ovaal. Want de motor is ook in deze configuratie zeer goed controleerbaar en op de schaarse off-road stukken die we tijdens de test in Luxemburg onder de wielen geschoven kregen, was er een instant vertrouwen.

Dat wordt in de hand gewerkt door de geometrie van de motor. De tank is niet al te breed en zelfs met te 20 mm toegenomen zadelhoogte heb je nog altijd een goede controle. Het aangename karakter van de paralleltwin draagt daar verder tot bij. 47 pk is geen vermogensberg, maar door juist te schakelen kun je best hard gaan met de Benelli. Anderzijds biedt hij genoeg koppel over het merendeel van het toerenbereik om ook vlot te rijden bij minder extreem rijgedrag.

Een iets hogere bouw, maar duidelijk herkenbaar.

Veelzijdiger

Rijdend op de openbare weg gedraagt de Leoncino net zoals zijn puur straatgerichte broer erg goed. Alles klopt op deze motor en omdat we de standaardversie zo goed kennen, voelden we ook dat de Trail net iets minder scherp stuurt. Het is een beetje zoals een flatscreen kiezen in de MediaMarkt. Alleen als je alle producten naast elkaar ziet, kun je de detailverschillen vaststellen. Maar thuis voor de buis valt het allemaal minder op. Dat geldt ook voor de Leoncino Trail.

Het is een beetje zoals een flatscreen kiezen in de MediaMarkt. Alleen als je alle producten naast elkaar ziet, kun je de detailverschillen vaststellen.


Wie hem zonder de vergelijking met de standaardmotor te maken koopt, zal er zich niet van bewust zijn dat er een versie is die net iets beter stuurt. En daarbovenop krijg je met de Trail een veelzijdiger motorfiets die door zijn bouw, afmetingen en banden aardig uit de hoek komt op onverharde ondergrond.

Het dashboard is overzichtelijk en compleet.

Meerprijs en meerwaarde

En uiteindelijk zijn de verschillen helemaal niet groot en draait het net zo goed om een nuance in stijl. De standaardversie is helemaal opgetrokken in de stijl van een sportieve naked. Wie iets meer de avontuurlijke kant van het spectrum opzoekt, mag zonder verder nadenken de voorkeur geven aan de Leoncino Trail. De 400 euro meerprijs is in dat geval ook een absolute meerwaarde.

Wie iets meer de avontuurlijke kant van het spectrum opzoekt, mag zonder verder nadenken de voorkeur geven aan de Leoncino Trail.


Maar het is ondertussen wel duidelijk dat de Leoncino in beide versies heel veel waar voor relatief weinig geld biedt. Zeg nu zelf: om en bij de 6.000 euro voor een nieuwe 500 cc met beproefde kwaliteiten: wat kun je dààr tegen inbrengen ?

Foto's: Jonathan Godin

Lees hier de eerder gepubliceerde test van de Benelli Leoncino

Lees hier de conclusies van de Leoncino duurtest

Meer weten over de Benelli Leoncino Trail?

Heerlijk sturen in Luxemburg.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 500 cc
Maximaal vermogen: 47 pk bij 8500 opm.
Maximaal koppel: 45 Nm bij 5000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen vakwerk frame
Voorvork: upsd 50 mm telescoopvork
Achterschokbreker: WP Monoshock
Remmen Voor: Dubbele, 320 mm remschijven met axiaal gemonteerde tweezuigerklauwen
Achter: Enkele 260 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1470 mm
Drooggewicht: 186 kg
Tankinhoud: 13,5 liter

Prijs:
België: 6.399 euro
Nederland: 7.499 euro

Instant vertrouwen, ook op deze Trail versie.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...