door Thierry Sarasyn 29 maart 2018

Eerste test Benelli Leoncino: TERUGKEER VAN EEN LEGENDE?

Benelli is terug van nooit helemaal weggeweest. Het legendarische Italiaanse merk vindt onder de vleugels van Moteo een nieuwe importeur voor de Lage Landen en kan met recente modellen als de Leoncino en TRK terug stappen zetten om weer op de voorgrond te treden.

Sinds 1911

Benelli heeft een rijke geschiedenis en met enig respect voor de ouderen mag je daar niet zomaar aan voorbijgaan. Het merk dat in 1911 door zes broers werd gesticht kende grote successen, maar deemsterde eind de 20ste eeuw weg. Sinds 2005 is het in Chinese handen; Qian Jang heeft o.a. ook Volvo onder zijn vleugels en produceert jaarlijks meer dan een miljoen lichte motorfietsen voor de Aziatische markt. Of dat ook volstaat om Benelli opnieuw wind in de zeilen te geven, gingen wij uitvlooien in Zuid-Frankrijk.

Pittig

We reden met de Benelli TRK en Leoncino, maar concentreerde ons vooral op deze laatste. Beide modellen worden aangedreven door een 500 cc paralleltwin, goed voor 47 pk en 45 Nm. Zo weet je meteen dat deze motoren ook in aanmerking komen voor houders van een A2 rijbewijs. Iets wat voor de beginnende motards best een indrukwekkende ervaring belooft te zijn, want de Leoncino is best een pittig ding.
Niet brutaal, maar met best krachtig onderin en met een goede punch in het middengebied. De motor voelt ook echt volwassen aan met een knoert van een 50 mm upsd vooraan en een bouw die niet zou misstaan bij een 750 cc. Dat laatste zit er volgens de Benelli afgevaardigden op de persvoorstelling trouwens nog aan te komen. De onvolprezen driecilinder die ooit in de Tre-K, TNT en Tornado huisde, is trouwens ook nog steeds in Benelli handen, maar de terugkeer daarvan mag je eerder op middellange dan korte termijn verwachten.

Wulpse Welp

Terug naar de Leoncino, die zijn naamt ontleent aan de lichte twins die Benelli al in de jaren zestig gebruikte. Rijden op de Leoncino (Italiaans voor welp) heeft trouwens nostalgische toetsen, want van hippe elektronica zoals tractiecontrole of rij-modi is hier geen sprake. Niet nodig ook want 47 pk is niet echt een vermogensberg en de afgifte van dat vermogen mag dan wel pittig zijn, het is ook progressief. Controleerbaar dus. De goede Pirelli Angel banden die je eerder op een high-end dan op een budgetmotor verwacht en de radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen geven de motor best wat flair en verhogen de prestaties.

Vlot blok

De rijhouding is goed en laat een uitstekende controle toe. Het blok is gebruiksvriendelijk, je kunt er vlot rustig mee door de stad rollen of pittig slingerende wegen mee aanpakken. De rijstijl past bij het imago van deze motor. Beetje old school, want zonder al te veel elektronica en met de mogelijkheid om het vermogen volledig te benutten. Bovenin in het toerengebied heb je niet al te veel te zoeken en je schakelt dus beter op voor de begrenzer je aanmaant betere rijmanieren aan de dag te leggen.

De rijstijl past bij het imago van deze motor. Beetje old school, want zonder al te veel elektronica


Visueel is het niet zo gemakkelijk uit te maken wanneer het schakelmoment er aan komt, de digitale toerenteller is eerder moeilijk af te lezen. Maar over het algemeen is het rijgedrag van de Leoncino leuk te noemen en de prestaties meer dan degelijk. Voeg daaraan toe dat de motor minder dan 6.000 euro kost, daar nog wat authentieke Italiaanse uitstraling bovenop gooit en een behoorlijke afwerking heeft en je zou kunnen tot de slotsom komen dat deze wulpse welp niks dan lof verdient.

Voorwaarde

Bijna juist. Tijdens de testrit zat er nogal wat verschil tussen de motoren onderling, er was bij eentje een probleem met de voorrem, er was een afgelopen ketting, op een derde moest je het rempedaal wel heel diep indrukken. Niet echt grote technische mankementen, maar zaken die er op duiden dat de Benelli moederfabriek moet blijven inzetten op kwaliteitescontrole. Moteo als invoerder zal in elk geval ook van zijn dealers verwachten dat de motoren grondig gecheckt worden op details zodat er een constante kwaliteit kan verzekerd worden. Dat is een voorwaarde om het potentieel van onder andere deze Leoncino ten volle te kunnen ontwikkelen, goede cijfers te halen en Benelli terug de drie sterren te geven die in het iconische logo terug te vinden zijn. De basis daarvoor is aanwezig, de wil om te slagen net zo goed. Up to you now, Benelli.

Authentiek

De Leoncino brengt in elk geval best wat authentieke stijl met zich mee. Er zijn concurrenten die nog goedkoper zijn, een bewezen betrouwbaarheid hebben, maar eerder in het rijtje van grijze muizen passen. Er zijn er die nog meer flair hebben, maar een stuk duurder zijn. Afwachten nu of Benelli er in slaagt om de goede elementen te combineren. Lukt dat, dan lacht de toekomst het Italo-Chinese merk weer toe.

Foto’s: Jonathan 'den John' Godin

Meer weten over de nieuwe Benelli Leoncino?

Technische specificaties en prijs

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 500 cc
Maximaal vermogen: 47 pk bij 8500 opm.
Maximaal koppel: 45 Nm bij 5000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen vakwerk frame
Voorvork: upsd 50 mm telescoopvork
Achterschokbreker: WP Monoshock
Remmen Voor: Dubbele, 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 260 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1443 mm
Drooggewicht: 186 kg
Tankinhoud: 13,5 liter

Prijs:
België: 5.999 euro
Nederland: 6.999 euro

Bekijk de fotogalerij van de Benelli Leoncino test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...