Eerste test Aprilia SX en RX 125: TITAANTJES

door Thierry Sarasyn 28 juni 2018

Met nieuwe RX en SX125 toont Aprilia aan dat 125 cc-rijden echt kan zorgen voor volwaardig motorplezier. In België heb je bovendien toegang tot deze motoren als je in het bezit bent van een rijbewijs B. Reden genoeg om de nieuwe Italianen aan de tand te voelen.

Compleet gamma

Aprilia is naast fabrikant van topmotoren als de RSV4F, Tuono en Shiver ook zeer begaan met 125 cc motoren. Meer zelfs, de mannen – en vrouwen – uit Noale zijn de enigen die in elke categorie een 125 aanbieden. Er is een RS125 sportmotor, een Tuono 125 naked, een RX 125 all road en een SX125 supermotard. Met die laatste twee gingen we aan de slag in centraal Duistland. De SX konden we tot het uiterste pushen op een heerlijk golvend karting circuit, de RX kreeg een meer traditioneel testparcours onder de wielen geschoven: secundaire wegen, nu en dan een dorpskern en een korte uitstap op onverharde wegen.

Heerlijk speelding, die SX125

Loepzuivere SM

We hebben onwaarschijnlijk genoten van de voormiddag op de SX. Aprilia had ervoor gezorgd dat we de ganse voormiddag onbeperkt over de baan konden beschikken, wat uiteindelijk uitmondde op 4 sessies van 20 minuten. Wie dacht dat met een 125 cc rijden fysiek niet belastend kan zijn, heeft het mis. Dit was pure sport. En ook puur genieten.

Wie dacht dat met een 125 cc rijden fysiek niet belastend kan zijn, heeft het mis. Dit was pure sport.


De Aprilia SX125 is dus geen simpele 125 cc met een supermoto uiterlijk, maar een loepzuivere lichte SM. Het vierklepsblok haalt makkelijk de maximum toegelaten 11 kW en opvallend daarbij is dat je niet eens de hele tijd tegen de toerenbegrenzer aan moet zitten om vlot te rijden.

Puur motorrijden

Ook in het middengebied valt er naar 125 cc normen best wat kracht te vinden. Het motorkarakter is vlot, het schakelgedrag precies. Heerlijk om al die dingen in elkaar te laten vloeien en met het gas in de hoek te kunnen rijden.

(...) Zoeken naar de perfecte balans tussen gas, koppeling, versnellingen en rijlijnen om zo snel mogelijk vooruit te komen. Dit is een heel pure vorm van motorrijden.


Terwijl de meeste motorfietsen vermogen op overschot hebben, moet je hier zoeken naar de perfecte balans tussen gas, koppeling, versnellingen en rijlijnen om zo snel mogelijk vooruit te komen. Dit is een heel pure vorm van motorrijden.

Uitstekend rijwielgedeelte

Het rijwielgedeelte is gewoon top. Het stalen wiegframe kan zelfs duidelijk meer aan dan een 125 cc blok. Het is stijf en de ophanging sportief. Voeg daarbij dat de remmen bijzonder goed werken en dat de banden van een merk waarvan we de naam niet eens konden onthouden gewoon foutloos presteren. Het resultaat van die bevindingen zorgt ervoor dat de SX125 synoniem staat voor pure fun op bochtige wegen. Je kunt voluit remmen en zelfs glijdend naar een bocht gaan (er is gelukkig enkel vooraan ABS). Dat betekent dat je echt het onderste uit de kan kunt halen én genieten van de typische geneugten die een 125 cc biedt: het tot op de centimeter juist kiezen van je rijlijn en het streven naar het beheersen van de perfecte schakeltechniek.

Voorwiel beetje uit de haak. No problem, want de RX is zeer beheersbaar.

RX of SX?

Als je die dingen onder de knie hebt, is het rijden met de SX125 niet alleen pure pret, maar ook nog een perfecte leerschool om later over te schakelen naar een zwaardere motorfiets. Of net niet. Want deze 125 cc staat in België ook ter beschikking van houders van een auto-rijbewijs en die hebben misschien niet eens de bedoeling om ooit voor zwaardere tweewielers te kiezen. Wie alleen maar in de stad rijdt, zal zelfs nooit de behoefte hebben aan meer.

Waarom kies je dan voor de RX? Wel, wie af en toe off road wil rijden, zal vaststellen dat de Aprilia op noppen zeer goed op die taak berekend is. Bovendien heeft hij de avontuurlijke styling die liefhebbers van het genre zeker zal aanspreken. Hij is bovendien goed beheersbaar en heerlijk speels.

Wie in zijn keuze/motivering geen van de twee bovenstaande redenen aanvinkt, gaat beter voor de SX125. Beide motoren bieden trouwens een zeer vlot rijgedrag op de openbare weg. Daarbij is het verassend dat de noppenbanden van de RX ruim voldoende grip bieden om vlot te rijden op asfalt.

Ook op de weg komt de RX goed voor dag.

Italiaanse flair

Voeg aan dit alles toe dat de beide motoren in de gekende Aprilia traditie uitstekend zijn afgewerkt en je komt tot de conclusie dat de beide nieuwe 125 cc’s uit Noale zich helemaal aan de top van het 125 cc-firmament situeren. Als kers op de taart zien ze er ook nog oogstrelend goed uit. Italiaanse flair in je DNA, dat laat zich niet verloochenen.

Foto’s: Aprilia

Meer weten over de Aprilia SX125?

Meer weten over de Aprilia RX125?

Yep, Italiaanse flair

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt mono, vier kleppen
Cilinderinhoud 124,2 cc
Maximaal vermogen: 11kW pk
Maximaal koppel:
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellis frame
Voorvork: 41 mm, upsd
Achterschokbreker: Monoshock op progressief link systeem
Remmen Voor: Dubbele 300 mm schijf,
Achter: Enkele 220 mm schijf

Afmetingen
Zithoogte: 880mm
Tankinhoud: 7,5 liter

Prijs:
België: 3590 euro (RX) en 3690 euro (SX)
Nederland: 4045 euro (RX) en 4145 euro (SX)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...