Eerste test 2019 Kawasaki Z125 en Ninja 125: Kiezen of Delen?

door motornieuws 29 november 2018

De Kawasaki Ninja 125 en Z125 is 'The toughest choice' volgens Kawasaki. Na afloop van de test in Malaga begrijpen we perfect waar deze stelling vandaan komt. Nu, écht kiezen hangt veel af van je eigen voorkeur en ervaring, hier is alvast wat wij ervan vonden:

De Z125 stuurt heerlijk licht en bijzonder precies.

Goed begonnen, half gewonnen

Hashtag Met mijn gat in de boter gevallen hebben we een keertje of 50 willen posten op social media, maar - met de nodige discipline - hebben we dit kunnen beperken tot een drie keer. Sterk. Wat niet wegneemt dat Kawasaki de zaken echt goed op een rijtje had daar in Malaga. Het is leuk testen als er een goede voorbereiding is.

Voor Ana Carasco rijden. Eitje. Not!

Eerst op de Z

Na een technische voorstelling werd met de natte vinger beslist wie met welke motor van start mocht gaan. Wij mochten de Z125 als eerste in ontvangst nemen, de naked versie dus, maar overigens met hetzelfde karakter en dezelfde specificaties als zijn sportiever broertje Ninja 125. Toegegeven, een 125 motor is even aanpassen en met zijn 11 pk hebben we er net geen power wheelie uitgehaald. Maar goed, dat is ook nooooit de bedoeling.

Je voelt je niet als een giraf op de motor, wat een aangename verrassing is op een 125.


De Z125 dus, met verbazend veel souplesse in dat vloeistofgekoeld viertaktblokje. De Z stuurt ongelooflijk goed en geeft een goede, bijna perfecte zithouding. Je voelt je niet als een giraf op de motor, wat een aangename verrassing is op een 125. Hij is met zijn 815 mm zadelhoogte net iets lager dan zijn grotere broers de Z400, Z650, Z900 en Z1000, maar het voelde niet vreemd.

Een 125 is de perfecte leerschool voor motorbeheersing.

Remmertje

Een ander pluspunt: de remmen, zowel voor als achter brengen de Wave-type schijven je vlot tot stilstand. Dit is natuurlijk een lichtgewicht, maar de motor remt ook verrassend goed achteraan als je je rechtervoet bruusk naar beneden stampt. En zo hebben we meteen ook de impact van de ABS getest. En die is goed.

Gymkhana dus.

Motorbeheersing als kernpunt

Diezelfde achterrem gebruiken we ten volle op dag twee, waarbij we ons triomfantelijk mogen bewijzen op het Gymkhana parcours. Gymkhana is een Japanse tak van de motorsport waarbij de deelnemers zo snel mogelijk een bepaald parcours moeten afleggen, waar achtjes, cirkels en andere obstakels worden opgezet door middel van kegels. De snelheid is niet hoog, des te belangrijker is stabiliteit, motorbeheersing en balans.

Twee Nederlandse toppers - Martijn Stapelbroek en Bert Schuld - kregen de niet te onderschatten opdracht ons Masters of Ghymkhana te maken.


Wij dus benieuwd! Twee Nederlandse toppers - Martijn Stapelbroek en Bert Schuld - kregen de niet te onderschatten opdracht ons Masters of Ghymkhana te maken. Na het nodige gepruts en gevloek gingen onze skills er zichtbaar op vooruit. De Z125 geeft een goede balans, stuurt onwijs gemakkelijk in en is vervolgens enorm vergevingsgezind. Very easy to handle, die Z125!


Ha, die Ana!

Kawasaki had nog meer in petto, ook de Ninja 125 moest volledig tot zijn recht komen. Speelplaats hiervoor was het Campillos Karting Circuit, waar we de sportieve 125 aan de tand mochten voelen.

Maar… dan kwam het. We vielen bijna van onze stoel toen Ana Carrasco opdaagde om samen met ons de snelste rondetijd van de dag neer te zetten. En we zaten zelfs niet op een stoel!


Campillos is een zeer groot circuit, dus dat zat al snor. Maar… dan kwam het. We vielen bijna van onze stoel toen Ana Carrasco opdaagde om samen met ons de snelste rondetijd van de dag neer te zetten. En we zaten zelfs niet op een stoel! Los daarvan: Jaja, die Ana, de eerste vrouwelijke wereldkampioen die met de Ninja 400 de mannen (en vrouw) in de World SuperSport 300 een poepje liet ruiken. Nu kon het niet rap genoeg gaan, nuja, volgens onze normen dan...

Lijnen kiezen, snelheid houden, juist schakelen. Heerlijk die 125's.

Kunst van het juist schakelen

Die Ninja blijkt goed zijn mannetje te staan op het circuit, door zijn licht gewicht (148kg) en kwalitatieve dubbelzuigerklauwen kan je extreem laat in de remmen gaan. Maar liefst niet te veel, want deze motor heeft zijn optimale prestaties tussen de acht -en tienduizend toeren. Je wordt onmiddellijk afgestraft als je de verkeerde versnelling kiest en en dat kunnen we ons niet permitteren met Ana Carrasco op onze hielen. Dit werd misschien wel gemist, een gear indicator op het dashboard, die ons vertelt in welke versnelling we zitten. Vooral voor het jongere en minder ervaren volkje dat met deze motor zal rijden, kan dit een hulp zijn. De grote broer Ninja 400 is hier trouwens wel mee uitgerust.

Je wordt onmiddellijk afgestraft als je de verkeerde versnelling kiest en en dat kunnen we ons niet permitteren met Ana Carrasco op onze hielen.


Verder is de Ninja 125 zeer stabiel in de bochten en stuurt – net als de Z125 – zeer gemakkelijk in. De Ninja 125 bewijst dat hij op een aantal vlakken niet moet onderdoen voor zijn grotere broers en dit is ook te merken aan zijn looks. Het design is volledig afgeleid van de Superbike. Mooi gestroomlijnd met een stoer karakter, een mens zou voor minder terug 18 willen zijn.

18 of een B

Want zo is het: beide motoren zijn ideale opstappers, een goed uitgebalanceerde combinatie tussen vermogen en prestaties. Niet te brutaal, een perfecte balans. Ik raad ze niet alleen ten sterkste aan aan mijn 18-jarige vrienden, ook met het B-rijbewijs mag je deze motor besturen. En dat is uniek in België! Geen dure examens, geen omslachtige cursussen, nee gewoon: kopen en rijden, klaar. Tenminste: als je rijbewijs van voor 2011 dateert. Is het later, dan moet je 4 uur les volgen, maar nog steeds geen examen afleggen. Zo zie je maar, het is in België niet altijd slechter dan in het buitenland.

Moeilijke keuze?

The Toughest Choice, dat is de slagzin die Kawasaki voor deze siamese tweeling hanteert. Laten we daar even op terug komen. Voor het stadverkeer definitely de Z125: de zithouding is net iets comfortabeler dan die op zijn sportievere vriend. Ook stuurt hij iets gemakkelijker in.

Maar de Ninja heeft ons hart gestolen: de sexy uitstraling, het sportieve karakter en natuurlijk de link met Ana Carrasco. Uit navraag bleek dat beide motoren een topsnelheid hebben van 118 km/h, daar valt over te discussiëren, want we dachten echt een hoger getal gezien te hebben op ons dashboard – wat overigens een mooi design heeft – maar niet elk dashboard geeft de echte snelheid aan. Dus misschien zaten we met 123 km per uur op de dash aan 118 échte kilometers. Het zou zomaar kunnen. In elk geval snel genoeg om mee op de snelweg te gaan. En in het algemeen zijn beide Kawasaki’s een schot in de roos.

Het jonge volkje en houders van een B-rijbewijs kunnen de Z125 kopen vanaf 4.699 euro en de basisprijs van de Ninja bedraagt 4.999 euro. Het traditionele Kawasaki performance pack is verkrijgbaar voor beide modellen voor 699 euro.
Beide motoren zijn beschikbaar is Metallic flat spark black – Pearl flat stardust white en Candy lime green – Metallic flat spark black. Voor een goede verstaander: zwart-wit of groen-zwart.

Tekst: Jill Danneels
Foto's: Ulla Serra, Double Red, Kawasaki

Meer weten over de Kawasaki Z125?

Meer weten over de Kawasaki Ninja 125?

Technische gegevens

Motor
Type watergekoelde eencilinder.
Cilinderinhoud 125cc
Maximaal vermogen: 15 pk.
Tranmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting.

Rijwielgedeelte
Remmen voor: 290mm petal disc dual-piston
Remmen achter: 220mm petal disc dual piston
Voorvork: 37 mm telescopisch.

Maten, gewichten, prijzen
Z125
Zadelhoogte: 815mm
Drooggewicht: 146 kg
Hoogte: 1015 mm
Tankinhoud: 11 liter
Prijs: 4699 euro (5.199 NL)

Ninja 125
Zadelhoogte: 785mm
Drooggewicht: 148 kg
Hoogte: 1075 mm
Tankinhoud: 11 liter
Prijs: 4999 euro (5.799 NL)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...