Eerste test 2018 Yamaha MT-07: BLACK MAGIC

door motornieuws 2 maart 2018

Goed nieuws moet niet altijd wereldkschokkend zijn. Upgraden, opfrissen of hoe je het noemen wilt: stilstand is nu eenmaal echt achteruitgang en dus moet je met de tijd mee, anders ben je je positie kwijt. En geheel tegen de verwachting in geldt dat voornamelijk voor de goed lopende modellen.

Big in Europe

De reden daarachter is eenvoudig: een goed lopend model moet goed blijven lopen anders ga je dat heel erg goed voelen in verkoopcijfers, marktaandeel en dus omzet. En dus krijgt ook de MT07 een opfrisser. Van alle MT-modellen, zeven stuks inmiddels, is de MT-07 met voorsprong de best verkochte machine. Daarbij is Europa ook de grootste markt.

Nieuwe styling voor de populaire Yam

Gerichte aanpassingen

Echt veel kon er aan de MT-07 niet veranderd worden, want dan zou je toch ergens in de balans doorslaan naar eender welke richting. Om het meest voor de hand liggende te noemen: teveel upgrades gaan niet gebeuren, omdat de motor dan serieus dicht in de buurt komt van de MT-09. Niet zozeer qua uitstraling of bouwkwaliteit, maar wel heel simpel qua prijs. Het moest dus sowieso wel een budgetvriendelijke machine blijven en dat is ook gebeurd.

Ook in Spanje bieden natte wegen weinig grip.

Andere stijl,

Dat neemt niet weg dat er toch ruimte was voor verbetering. Zo is de uitvoering vooral eenvoudiger geworden: het voorheen uit drie delen opgebouwde voorspatbord is nu een ééndelig stuk geworden. De tankcover idem, maar belangrijker is de nieuwe styling die meer in lijn staat met de rest van de MT-serie. Je moet wel het idee en het gevoel hebben en kwaliteitsitem te bezitten en niet zomaar een brommertje. Met de tank is ook het zadel aangepakt en als je dan toch bezig bent, kun je mooi van de gelegenheid gebruik maken om hetzij het comfort wat op te krikken, hetzij de ruimte, hetzij de kwaliteit, hetzij de uitstraling. Of alles tegelijk.

Belangrijk is de nieuwe styling die meer in lijn staat met de rest van de MT-serie. Je moet wel het idee en het gevoel hebben en kwaliteitsitem te bezitten en niet zomaar een brommertje


Zo is het zadel bijvoorbeeld ruimer geworden, voor zowel berijder als passagier. De zadelhoogte is gelijk gebleven voor de toegankelijkheid van de motor, maar er is wel een 28mm hoger zadel verkrijgbaar voor de allerlangsten. Daarmee wordt gelijk de afstand tussen zitvlak en voetsteunen vergroot. Twee vliegen in één klap dus.

Andere tankcover

Betere ophanging

Maar het belangrijkste is natuurlijk de vering. Al vaker is deze ter sprake gekomen en zeker met de vervolgmodellen als Tracer en XSR700, die het toch net even iets anders op de weg lagen, rees de vraag wanneer Yamaha de MT zou aanpakken. En toen kortgeleden de MT-09 SP werd aangekondigd, was het een kwestie van tijd. Nu dus. Voor 2018 heeft de MT-07 eindelijk de langverwachte upgrade gekregen. Geen SP-behandeling zoals zijn broer, maar gewoon een algemene ingreep. En het is duidelijk: zowel aan de voor- als aan de achterzijde zijn de waarden omhoog gegaan; beide kanten zijn stijver geworden en bovendien is aan de achterzijde ook de demping iets opgeschroefd. Sterker, dat schroeven kun je nu letterlijk nemen: voortaan is de uitgaande demping instelbaar.

De MT-07 past nu helemaal in de nieuwe stijl van de MT-familie

Ook in 35 kW versie

Als we dan gevraagd worden dit eens persoonlijk uit te proberen, zeggen we natuurlijk niet nee. De MT07 was al goed op een paar kleine puntjes na, als die puntjes dan ook nog aangepakt worden, moet het al helemaal een topmachine worden. Zoals gezegd is men niet te ver gegaan, de motor moet zichzelf niet uit de markt prijzen. Maar binnen die marge moet dit nog wel kunnen, aldus Yamaha. En dus haasten we ons nu de berg op om nog voor de voorspelde bui eens flink tekeer te gaan op de kleine tweecilinder. Een Spaanse berg op en nu en dan het gas stevig in de hoek. Wij doen dat met 75 pk onder het zitvlak, maar voor houders van een A2-rijbewijs is er ook een 35 kW versie.

De MT voelt strakker aan.

Stijver

Die voorspelling hangt nogal zichtbaar in de lucht, dus het is ook geen loze dreiging. Het asfalt hier in zuid-Spanje is ook niet van dien aard dat het lekker veel grip heeft bij regen, dus we moeten snel zo veel mogelijk droge kilometers maken.

De MT-07 is nog duidelijk herkenbaar, maar de veerwerking is stijver geworden. De motor voelt in zijn geheel strakker aan.


Dat lukt nog aardig, hoewel we van tijd tot tijd een vochtige baan treffen, kunnen we nog redelijk goed rijden en hebben we ook de fotografie voor elkaar voordat de wolk echt breekt. Daarbij kunnen we ook direct een goede indruk krijgen van de motor en die liegt er ook niet om. De MT-07 is nog duidelijk herkenbaar, maar de veerwerking is stijver geworden. De motor voelt in zijn geheel strakker aan. En met een nieuwe stijl, voel je je hoe dan ook nog beter in je sas.

Het vertrouwde twin blok blijft een plezier

Black Magic

Natuurlijk kunnen we geen kwaliteit als de MT-09SP verwachten, maar de sprong voorwaarts is goed te voelen. De ophanging is kwalitatief beter en past helemaal in het plaatje dat Yamaha van de MT-07 schetst. Het is een betere motor dan zijn voorganger en dat is niet alleen omwille van de betere ophanging. Het is vooral omdat Yamaha de troeven wist te behouden en er iets extra aan toevoegde.

Aan de essentie van de MT-07 werd niet geraakt. Dit is een vlot en leuk rijdende motor met een laag prijskaartje.


Aan de essentie van de MT-07 werd niet geraakt. Dit is een vlot en leuk rijdende motor met een laag prijskaartje. Veel kwaliteit voor een beperkt budget. En met de nieuwe styling ziet hij er nog goed uit ook. Yamaha blijft ook met deze 2018 MT-07 The Dark Side of Japan opzoeken. Alleen is het potentieel om dat donkere kantje te verkennen nu nog groter geworden. Black Magic voor 6.999 euro. Benieuwd of Dennis ermee akkoord gaat...

Tekst: Vincent Burger
Foto’s: Yamaha

Meer weten over de nieuwe Yamaha MT-07?

Technische gegevens 2018 Yamaha MT-07

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 689 cc
Maximaal vermogen: 74,8 pk bij 9.000 opm.
Maximaal koppel: 68 Nm bij 6.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Diamant type
Voorvork: Telescoopvork
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen Voor: Dubbele 282 mm schijven
Achter: Enkele 245 mm schijf, tweezuigerklauw,

Afmetingen
Wielbasis: 1400 mm
Rijklaargewicht: 182 kg
Zithoogte: 805 mm
Tankinhoud: 14 liter
Prijs: 6.999 euro (BEL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de 2018 Yamaha MT-07

Reageren

Registreer of log in om te reageren...