Eerste test 2018 Triumph Speed Triple: TOPPUNT VAN TRIPLE

door Thierry Sarasyn 20 februari 2018

Helemaal anders en toch nog hetzelfde. Zo vat je de nieuwe Triumph Speed Triple 1050 RS samen. De Britten verbeterden hun naakte hooligan op zowat alle vlakken, maar slaagden er op bewonderenswaardige wijze in om naast die evolutie ook de identiteit van de Speed Triple te behouden.

Identiteit behouden

Die identiteit begonnen de mannen uit Hinckley al op te bouwen in 1994 met wat toen een verrassende naked was. De driecilinder die de basis vormde, is na meer dan twee decennia nog steeds de basis van de 2018 versie van de hooligan bike. En die basis is bijzonder grondig vernieuwd. Met aanpassingen aan de krukas, zuigers, cilinderkop, nokkenassen en versnellingsbak, is de motor niet alleen 7 procent krachtiger geworden (150 pk nu), maar er is ook maar liefst 19 procent minder inertie. Dat is enorm. En dat voel je van bij het ogenblik waarop je het gashendel beroert. Dit is zonder twijfel de vinnigste Speed Triple ooit. Het is ook de krachtigste, 10 pk sterker dan zijn voorganger.

Yep, it's a Speed Triple

Uitgekiend geheel

En toch vinden we het tegelijkertijd de meest controleerbare. Met dank ook aan de verfijnde elektronica, maar ook aan het precies in elkaar passen van alle stukjes van de puzzel. De 2018 Speed Triple is een fijn uitgekiend geheel, veel meer dan de som van de afzonderlijke delen.

Het is de manier waarop Triumph een homogeen pakket wist te maken, die ervoor zorgt dat dit ondanks alle wijzigingen nog steeds ontegensprekelijk een typische Speed Triple is.


Je zou een opsomming kunnen maken van alle hoogwaardige onderdelen en de details die een verschil maken. Maar uiteindelijk is het ook de manier waarop Triumph er één pakket van wist te maken, die ervoor zorgt dat dit ondanks alle wijzigingen nog steeds ontegensprekelijk een typische Speed Triple is. En dan hebben we het zowel over het uiterlijk als over het karakter.

Helemaal veranderd en toch herkenbaar.

Perfecte testomstandigheden

We reden in Spanje zowel op de openbare weg als op het circuit van Almeria. Het gebeurt zelden dat de rit op de openbare weg nog opwindender was dan de circuitsessie. En dat was niet eens omdat het op het circuit van Almeria saai was. Het rijden op de Andalusische wegen, was gewoon kicken in de overtreffende trap. Alles past. De route die de mannen van Triumph uitstippelden, het weer, de motor, de totale afwezigheid van andere weggebruikers, het decor, het asfalt...

Dat kwam deels omdat de voorrijder van dienst een Isle of Man rijder was en de kerel die aan de staart van de groep zat te pushen Carl Fogarty heet.


Het volgende is een straffe uitspraak, maar vermoedelijk hebben we nooit sneller gereden op de openbare weg dan met de 2018 Triumph Speed Triple. Dat kwam deels omdat de voorrijder van dienst een Isle of Man rijder was en de kerel die aan de staart van de groep zat te pushen Carl Fogarty heet. Bovendien was er totaal geen verkeer en de gekozen route was fenomenaal. Maar toch. Dit ging hard. Heel hard.

Koffietje met de Carl

Onfatsoenlijk snel

Het beeld van de collega die op de hemelse A349 op 3 meter voor me met de knie tegen de grond hing aan 160 km per uur gevolgd door een acceleratie die ons een eind boven de 200 katapulteerde, blijft me bij. Het valt niet goed te praten. Maar we pleiten verzachtende omstandigheden door de hierboven beschreven elementen en de aard van het beestje. Een hooligan bike, weet je nog? Wel, dit is er eentje van het soort dat zo bovendien moeiteloos veel sneller gaat dan je denkt.

Het hooligan-gen zit er duidelijk nog in.

Toppunt van Triple

Maar, in de RS-versie die we testten, wel eentje die op alle vlakken uitblinkt. Stabiel? Hyper. Remmen? Top. Ophanging? Het beste van bij Öhlins. En dan daarbij dat blok dat gewoon outstanding is. Geen on-off, koppelrijk, sterk over het ganse vermogensbereik. Wij vinden dit het toppunt van Triple. Wat we dachten dat in Westmalle te vinden is, het blijkt nu uit Hinckley te komen.

Haarscherp en moeiteloos sturen

Helemaal instelbaar

De krachtbron is vinniger dan ooit, met een heel juist reactie op het gas en een hyper-lineair karakter. Met de keuze uit Rain, Road, Sport en Track, heb je bovendien 4 modi die je toelaten om het juiste karakter bij de omstandigheden en je eigen humeur te kiezen. Daarnaast is er ook nog een - vijfde - Rider-modus waarin je alle parameters zelf kunt instellen.

Dit is een motor die geboren is om te wheeliën en het zou een misdaad zijn hem dit recht te ontzeggen.


Zoals bijvoorbeeld het uitschakelen van de tractiecontrole. Want dit is een motor die geboren is om te wheeliën en het zou een misdaad zijn hem dit recht te ontzeggen. In zijn één wipt hij zo omhoog, in tweede heb je nog powerwheelies. Als die, gezien de hoge snelheden en de hellingshoek die er nog bij kan komen, wat onaangenaam lijken, moet je niet van het gas gaan. Gewoon een tik met de linkervoet op de haarfijn afgestelde maar optionele quickshifter, is de beste en snelste oplossing. Shortshiften in zijn mooiste vorm. Een mens zou er lyrisch van worden.

Aangeboren afwijking.

Ook op circuit

Ook op het circuit deed de Speed Triple RS het zeer goed. Hier komen de pluspunten van de ondertussen gekende Öhlins tandem nog meer naar voor en zie je dat de schier eindeloze instelmogelijkheden van de elektronica (met voor dit gebruik ook vooral cornering ABS en TC) toch wel hun nut hebben. Door de bouw van de Speed en de zeer precieze stuurkarakteristieken, hang je bovendien met je knie tegen de grond voor je het beseft. Heerlijk makkelijk om hard mee te gaan ook.

De Speed Triple is net zo goed bekend om zijn windbescherming als Steven Hawking voor zijn tijden op de 100 m sprint


Al komt het kinstuk van je helm verrassend dicht op je neus te staan als het rechte stuk op raast. De Speed Triple is net zo goed bekend om zijn windbescherming als Steven Hawking voor zijn tijden op de 100 m sprint en Triumph heeft ook helemaal geen moeite gedaan om op dat vlak iets toe te voegen. Meer zelfs, door wat de Britten de ‘nose down’ stijl noemen, staan de lichten zelfs onder de luchtinlaat vooraan het frame en komt het mini schermpje nauwelijks aan de kroonplaat. Love it or hate it.

Nose down

Correct afgewerkt

Laten we het tot slot ook nog even over details hebben. De RS verschilt vooral van de standaardmotor verschilt door de Öhlins i.p.v. Showa ophanging, de Arrow-dempers, andere subframe afwerking, de zowel in aangrijppunt als in remkracht instelbare Brembo MCS remhendel, rood gestikt zadel, onderkuip, carbon luchtgeleiders opzij en een uitgebreider elektronica pakket. Maar ook op het standaard S-model vinden we premium onderdelen zoals de Brembo remmen, cruise control, 5-duims TFT scherm…

Triumph schotelde een heerlijke route voor.

Waar voor je geld

Het zijn zaken die naast het rijgedrag en de uitstraling, de zopas bekend gemaakte prijs van de Speed Triple uitleggen (zie technische gegevens). Goedkoop maakt het hem echter niet. Je krijgt echter waar voor je geld. Voor wie in België de BIV ter compensatie wat lager wil houden, is er trouwens ook een 115 pk-versie. Dat scheelt dan ook weer. Laten we vooral onthouden dat dit zonder tegenspraak de beste Speed Triple ooit is. Wie de voorouders kent, weet wat dit wil zeggen.

Foto's: Triumph

Meer weten over de Triumph Speed Triple 1050?

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde driecilinder
Cilinderinhoud 1050 cc
Maximaal vermogen: 150 pk bij 10.5000 opm.
Maximaal koppel: 117 Nm bij 7.150 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Twin Spar Aluminiumframe
Voorvork: Öhlins NIX30 upsd (Showa op S)
Achterschokbreker: Öhlins TTX 36 monoshock (Showa op S)
Remmen Voor: Dubbele 320 mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 250 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS uitschakelbaar

Afmetingen
Wielbasis: 1445 mm
Rijklaargewicht: 189 kg
Zithoogte: 825 mm
Tankinhoud: 15,5 liter

Prijs:
België: 16.530 euro (14.430 S)
Nederland: 18.250 euro (16.150 S)

Bekijk de video van de Triumph Speed Triple RS

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Triumph Speed Triple RS test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...