door German Ooms 18 december 2017

Eerste test 2018 Triumph Bobber Black: BOB CAMPAGNE

Misschien vraagt u zich af waarom we een artikel wijden aan een motorfiets enkel en alleen omdat hij in een andere kleur beschikbaar is. Logisch, maar niet helemaal terecht. De Triumph Bobber Black verschilt immers op veel meer punten van de gewone Bobber dan je op het eerste zicht zou vermoeden. Voor Triumph alvast reden genoeg om ons te droppen op de bergwegen achter Marbella voor een testrit met de zwartste Bobber ooit.

De Bobber Black legt de lat hoger.

Snelst verkopende Triumph ooit

De vorig jaar in oktober gelanceerde Bobber 1200 is een wel heel bijzondere machine. Geboren als een cruiser met de looks van een gestripte baanmachine uit de jaren ‘40 verraste hij zowat iedereen met zijn uitmuntende kwaliteiten. Niet enkel op het vlak van design en afwerking, maar nog veel meer omwille van zijn rij- en stuurkwaliteiten die ver boven die van de gemiddelde cruiser uitsteken. Zijn goede rapport na de eerste testen gecombineerd met het enthousiaste onthaal bij het publiek zorgde ervoor dat hij uitgroeide tot de snelst verkopende Triumph in het 115-jarig bestaan van het bedrijf.

76 pk en vooral 106 Nm geven de Black Bobber voldoende pit.

Il faut le faire

De vooropgestelde verkoopcijfers werden met meer dan 100% overtroffen, met een roodgloeiende productielijn tot gevolg. Nu zijn de Britten sinds de geslaagde introductie van hun nieuwste generatie retromotoren wel iets gewend, maar dit succes is van een andere grootorde. En dat voor een machine die niet goedkoop is, er gedurfd uitziet en bovendien enkel als éénzitter verkrijgbaar is. Il faut le faire!

Een stuk agressiever dan de standaard Bobber

Dikker en potenter

Wat kan er dan beter en waarom is er nu de Bobber Black? Wel, bij de ontwikkeling van de Bobber werd heel wat marktonderzoek verricht en uit de resultaten kwam telkens weer naar voren dat een deel van de potentiële kopers een iets agressievere Bobber wilde zien.

Een knoert van een voorband, een vuistdikke vork en bij voorkeur in de kleur ... zwart. Voila, zo simpel is het.


Een Bobber die er uitziet zoals een Bobber er tegenwoordig moet uitzien. Dus met een knoert van een voorband, een vuistdikke vork en bij voorkeur in de kleur ... zwart. Voilà, zo simpel is het. De ontwikkeling van de Black verliep overigens synchroon met die van de gewone Bobber. Maar het leverde de ingenieurs bij Triumph wel de nodige hoofdbrekers op. Het zestienduimse voorwiel (19 duim bij de Bobber) met de 130/90 Avon Cobra eromheen zijn niet meteen ingrediënten die het stuurgedrag van een motorfiets positief beïnvloeden. Ook de 47 mm dikke voorvork die de 41 mm Kayaba van de gewone Bobber moest vervangen kon niet zomaar ergens uit de rekken getrokken worden. Showa had ze wel, waardoor de twee Bobbers dus elk een ander merk van voorvork gebruiken.

Je zou zowaar vergeten dat dit een cruiser is.

Blinkende black?

Omdat Triumph vermoedt dat er met een agressief ogende Bobber Black ook sportiever gereden zal worden, werden ook de remmen aangepast. De enkele schijf met Nissin klauw van de Bobber werd op de Bobber Black vervangen door een setje Brembo tweezuigerklauwen en twee 310 mm schijven.

De 'gewone' Bobber is een opvallende verschijning, maar deze Bobber Black doet er duidelijk nog een schepje bovenop.


Verder werd de koplamp vervangen door een full led exemplaar met DRL (Daytime Running Lights) en werd zowat alles voorzien van een laagje zwarte lak of zwart chroom. Het resultaat is bijzonder geslaagd. De 'gewone' Bobber is een opvallende verschijning, maar deze Bobber Black doet er duidelijk nog een schepje bovenop. Door de dikke voorband en de stevig uit de kluiten gewassen voorvork ziet de Black er een stuk stoerder uit. Uiteraard geholpen door de zwarte kleur, die in zowel een matte als een blinkende versie beschikbaar wordt. Triumph Benelux verwacht dat zo’n 90% van de kopers voor de matzwarte versie zal gaan en zal daarom de blinkende versie enkel op aanvraag leveren. Op een blinkende Black zal je dus een tweetal weekjes extra moeten wachten.

Het 16 duims voorwiel typeert de Black Bobby

Vergeten dat het een cruiser is

Overtuigd door de cosmetische hokus-pokus zijn we natuurlijk maar wat benieuwd of deze Bobber Black ons net als de gewone Bobber zal verrassen met zijn rij- en stuurkwaliteiten. Met enige bekommernis over de invloed van het kleine voorwiel nemen we plaats op het instelbare panzadel en starten de 1200 cc grote High Torque tweecilinder. Deze laatste werd gelukkig ongemoeid gelaten en levert zijn 76 pk aan topvermogen en zijn 106 Nm aan koppel nog steeds op een boterzachte maar bijzonder aangename manier. Reeds vanaf zo’n 2000 toeren wordt de dikke twin wakker en kan er schakellui gereden worden.

De perfect gekozen verhoudingen van de zesversnellingsbak maken dat de acceleratie ononderbroken wordt verdergezet en er al gauw veel te snel gereden wordt. Te snel volgens de wet, maar zeker niet voor de Bobber zelf.


Bij 4.000 toeren levert de Brit zijn maximum koppel en worden er grote stappen gemaakt. Blijf je in deze toeren-regionen hangen, dan laat de Bobber er geen twijfel over bestaan dat hij meer kan dan alleen maar mooi wezen. De perfect gekozen verhoudingen van de zesversnellingsbak maken dat de acceleratie ononderbroken wordt verdergezet en er al gauw veel te snel gereden wordt. Te snel volgens de wet, maar zeker niet voor de Bobber zelf. Want die geeft geen krimp. Onze bekommernis over het kleine voorwiel blijkt ongegrond. Net als de gewone Bobber stuurt de Black als op rails. Bij hogere snelheden, maar ook wanneer we op de smalle slingerwegen in de bergen het tempo opschroeven en haast vergeten dat we met een cruiser onderweg zijn.

Hogere prijs dan voor de standaard Bobber. Maar een verantwoorde meerwaarde.

Geen krimp

Uiteraard is de grondspeling te beperkt om echt sportief te rijden, maar voor het overige geeft de Bobber geen krimp. Dat Triumph er opnieuw in geslaagd is om het rijwielgedeelte zo perfect af te stellen is verbazend. Al werden ze geholpen door het feit dat de Bobber als éénzitter door het leven gaat. De afstelling van de vering wordt daardoor een stuk minder complex dan bij een machine die ook twee personen en bagage moet kunnen meezeulen. Allicht is dat ook de reden voor het ontbreken van instelmogelijkheden aan de vering. Voor wie toch graag met de schroevendraaier in de weer is biedt Triumph in het uitgebreide optiepakket dat voor de Bobbers werd samengesteld overigens een volledig instelbare Fox achterschokbreker.

Keuze tussen relax cruisen of pittig sturen.

Iet te kritisch?

De nieuwe remmen zijn een aanwinst. Door het remvermogen te spreiden over twee schijven kan je harder en vooral beter gedoseerd remmen. Met de remmenwinkel van de gewone Bobber is niks verkeerd, maar de Bobber Black doet het gewoon weer wat beter.

Toch ook een puntje van kritiek voor de remmen. Triumph doet alle moeite van de wereld om de Bobber er puur en nostalgisch te laten uitzien, maar monteert een setje schijven met een look die moderner is dan die van Kim Kardashian. De gebogen uitsparingen in de remschijven waren me meteen een doorn in het oog en na twee dagen bobberen is dat nog steeds zo. Navraag bij de andere aanwezigen leert me dat ik misschien iets te kritisch ben, want de meerderheid had die gebogen uitsparingen niet eens opgemerkt...

De extra remklauw en schijf samen met de zwaardere voorvork verklaren ook de kleine gewichtstoename van de Black. Die weegt nu droog 237,5 kg, dat is 9,5 kg meer dan de gewone Bobber.

Zie ik daar gebogen uitsparingen op de remschijven?

Hetzelfde maar anders

Wat de uitrusting betreft is er nauwelijks verschil tussen de Black en de Bobber. De nieuwe led koplamp vermeldden we reeds maar ook nieuw is de cruise control. Die laat zich eenvoudig door één knopje op de linker stuurhelft bedienen en werkt prima. Voorwaarde is wel dat je minstens 48 km/u rijdt en je de eerste twee versnellingen al door bent. De rest van de elektronica bleef ongewijzigd. Je beschikt dus over een uitschakelbare tractiecontrole met een gewone- en een regenmodus. In beide settings blijft het topvermogen behouden maar in de regenmodus wordt de gasreactie iets vertraagd. Van het ABS werd enkel de software lichtjes aangepast aan de nieuwe voorband en remmen.

Hier straalt veel kracht en lef van uit.

Verantwoorde meerwaarde

Met 14.665 € betaal je voor een Bobber Black een kleine 2.000 € meer dan voor de standaard Bobber. Dat lijkt stevig, maar bekijk het misschien ook even andersom.

Behalve een fijn rijdende machine koop je met de Bobber Black ook een motorfiets die wat betreft afwerking en uitstraling ver boven de middelmaat verheven is.


Wat zou het je kosten om een gewone Bobber om te bouwen naar een Black? Allicht een veelvoud en het is twijfelachtig of het resultaat even perfect zou zijn. Want behalve een fijn rijdende machine koop je met de Bobber Black ook een motorfiets die wat betreft afwerking en uitstraling ver boven de middelmaat verheven is. Een verdienste die Triumph allicht weer een roodgloeiende productielijn oplevert!

Tekst: German Ooms
Foto's: Kingdom



Technische gegevens Triumph Bobber Black

Motor
Type: watergekoelde staande tweecilinder met vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud:1.200 cc
Maximaal vermogen: 77 pk bij 6.100 opm
Maximaal koppel: 106 Nm bij 4.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen wiegframe
Voorvork: 47mm Showa, niet instelbaar
Achterschokbreker: Kayaba Monoshock, niet instelbaar
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met dubbelzuiger Brembo remklauwen
Remmen achter: 255 mm schijf met enkelzuiger Nissin remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1510 mm
Zithoogte:690 mm (lage zadelpositie)
Drooggewicht: 237.5 kg
Tankinhoud: 9.1 liter

Prijs:
België:14.665 euro BTW incl. (matzwarte versie)
Nederland: 16.575 euro BTW incl. (matzwarte versie)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Bobber Black test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...