Eerste test 2018 MV Agusta Brutale 800 RR: HEROPSTANDING

door motornieuws 23 maart 2018

MV Agusta recht de rug en na een moeilijke periode is de 2018 Brutalle 800RR daar het eerste tastbare bewijs van. Tastbaar én testbaar, want wij gingen met de nieuwe MV rijden in de buurt van MV’s thuishaven, het meer van Varese.

Niks aan stuurkwaliteiten ingeboet

Het nieuwe MV

Voor we aan de test begonnen, gaf MV’s CEO Giovanni Castiglioni tekst en uitleg bij de woelige periode waar MV de voorbije twee jaar doorging. Met name dus het stopzetten van het partnership met Mercedes AMG en de doorstart waarbij Castiglioni 51 procent van de aandelen houdt en 49 procent in handen is van de Rus Timur Sandarov. MV pikt de draad weer op met een kleinere structuur waarin voorlopig minder motoren geproduceerd worden, maar met betere garantie voor continuïteit en een hogere kwaliteit van de producten en de naverkoop.

Onovertroffen Italiaanse stijl

Vindingrijk met Euro4

De Brutale 800 RR behoudt zijn gekende stijl, maar is voor 2018 met onder andere het oog op de Euro4 normen op een aantal punten vernieuwd. In plaats van het uitlaatgeluid te beperken, slaagde MV er in om het mechanisch motorgeluid met 1,5 dB naar beneden te halen, waardoor het uitlaatgeluid ongemoeid kon blijven en de motor vrijer ademt. Er komt nog steeds 140 pk uit de driecilinder, maar dankzij nieuwe elektronica (met een extra persoonlijk instelbare modus) kan de vermogensafgifte nog meer naar je eigen voorkeur ingesteld worden.

In plaats van het uitlaatgeluid te beperken, slaagde MV er in om het mechanisch motorgeluid met 1,5 dB naar beneden te halen


Er is ook een nieuwe instelbare CRC-stuurdemper en de weerstand van het gashendel dat de verbeterde ride-by-wire bedient, is iets straffer. Dat wil zeggen dat je als je toevallig door een put rijdt, er minder kans is op een even toevallige onbewuste knauw aan het gas.

Die putten blijven nog steeds duidelijk voelbaar met de volledig instelbare Marzocchi vork en Sachs schokdemper. Die zijn in de standaardsetting hard afgesteld, typerend voor het strakke karakter van de Brutale. Bij die rigide standaardsetting van de ophanging hoor een licht gewijzigd trellisframe.

Het harde zadel laat meebewegen in de bochten vlot toe.

Ontwikkeld op het circuit

De 2018 MV Agusta Brutale 800RR werd vooral op het circuit doorontwikkeld. Wij deden de test op noord-Italiaanse meren. Ook al is de omgeving daar lichtjes overweldigend mooi, door het drukke verkeer is het niet mogelijk om het onderste uit de kan te halen. En het is altijd al zo geweest dat de RR beter wordt als je er harder mee rijdt. Dit is niet de geknipte motor voor een ritje waar de topsnelheid zelden de 100 km per uur overstijgt. Des te meer omdat er ook nog een erg hard zadel op zit.

Brutale(r) maar ook beter rijdbaar.

Mooi koppel

Anderzijds is het altijd een plezier om met de driecilinder uit Varese aan de slag te gaan. De basisversie van de F3 is de 675 motor en omdat er langs de wanden weinig of geen extra ruimte is, werd de uitvergroting tot een 800 (798 cc om precies te zijn) gedaan aan de hand van een langere slag. Gevolg is dat het blok ook zeer goed scoort op koppel en niet meteen moet gereden worden aan de top van de vermogenscurve. Dat is dan weer wél mooi meegenomen op bochtige secundaire wegen.

Hyper Premium noemt MV dit.

Verslavend schakelen

Op de slingerende Italiaanse wegen trad de nieuwe achtvoudig instelbare tractiecontrole noch het ABS één keer in werking. Pluim dus ook voor de Pirelli Diablo Rosso III banden. Maar met temperaturen rond de 10 graden blijft voorzichtigheid geboden. Niet dat we voorzichtig waren, maar het bleef toch geboden.

Met temperaturen rond de 10 graden blijft voorzichtigheid geboden. Niet dat we voorzichtig waren, maar het bleef toch geboden...


En dus wat het toch een beetje genieten op verschillende vlakken. Van de vinnige stuureigenschappen van de MV. Daar is eigenlijk weinig aan veranderd. Evenmin als aan de uitstraling. In zijn 2018 trim ziet de Brutalle RR er nog net zo pakkend uit als voorheen. Tot in de details afgewerkte Italiaanse stijl, oog voor details en heerlijke lijnen. En er is die heerlijke EAS 2.0 quickshifter die zowel bij het op als afschakelen werkt en nauwelijks een onderbreking in het motorregime geeft. Verslavend goed.

Gemakkelijk om hard mee te gaan.

Betere dash?

Misschien mag MV met het oog op high-end klanten ook eens denken aan een iets hippere cockpit. Het scherm is niet al te groot, de toerenteller moeilijk afleesbaar en de waarschuwingslichtjes voor o.a. de richtingaanwijzers zijn net te klein. Anno 2018 bestaan er betere instrumentenborden en een motor of merk dat zich richt op ‘hyper premium’ kan bijvoorbeeld een TFT scherm overwegen waarop alles duidelijker leesbaar is en navigeren gemakkelijker.

Mooie benzinetank, eerder beperkt dashboard, nieuwe CRC stuurdemper.

Licht aan het einde van de tunnel

Los daarvan bewees de Brutalle 800 RR nog maar eens dat het geen leuke motor is, waarmee het gemakkelijk is om hard te gaan. Ooit willen we er best nog wel eens harder meegaan dan in de buurt van de noord-Italiaanse meren, maar ondertussen zijn we toch aardig onder de indruk van de nieuwe Brutale 800 RR en blij met het feit dat er voor het roemruchte Italiaanse merk weer licht aan het einde van de tunnel is. Hopelijk is dat licht geen aanstormende Russische trein.

Foto’s: Milagro

Meer weten over de MV Agusta Brutale 800 RR?

Technische specificaties

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt driecilinder
Cilinderinhoud 798 cc
Maximaal vermogen: 140 pk bij 12.300 opm.
Maximaal koppel: 87 Nm bij 10.100 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: trellis frame
Voorvork: upsd Marzocchi, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Volledig instelbare Sachs monoshock
Remmen Voor: Dubbele, semi-zwevende, 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 245 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1400 mm
Rijklaargewicht: 175 kg
Tankinhoud: 16,5 liter

Prijs:
België: 15.970

Reageren

Registreer of log in om te reageren...