Eerste test 2018 BMW F850GS en F750 GS: VOLWAARDIG ALTERNATIEF

door motornieuws 28 maart 2018

De BMW R1200GS is de meest populaire motor van het land. En van vele landen. Everybody loves it, right? Wel niet helemaal. Sommige mensen zijn onder de indruk van het vermogen, de afmetingen, het gewicht of vinden dat een boxer achteraan een Porsche hoort. Enter de nieuwe F850 en F750 GS. Nieuwe GS-modellen die naam meer dan waardig.

Compleet nieuw

Het Gelände Strasse concept van BMW hoeft helemaal niet beperkt de blijven tot de 1200 cc-versie. De F800 verscheen al in 2008 ten tonele, kreeg updates, maar is nu vervangen door een compleet nieuwe F850. Nog steeds een twin, maar daar houdt de vergelijking op. Er is niet alleen de grotere cilinderinhoud van 853 cc, maar ook de nieuwe 270/450 ontstekingsvolgorde met een 90° offset, maar ook werd de enkele balansas vervangen door twee contra-roterende assen.

Het resultaat? Het blok is sterker, pakt beter op, heeft overal meer vermogen en het loopt vlotter. Inderdaad, compleet anders. BMW puurt er een kleine 94 pk uit en een indrukwekkend koppel van 92 Nm, via ride by wire natuurlijk. Er is een versie met de helft van dat vermogen voor de houders van een A2, de motor kan bij het behalen van het rijbewijs naar zijn volle vermogen gebracht worden. De eerste drie versnellingen zijn nu ook iets korter, wat rijden in de stad gemakkelijker moet maken. BMW gaf zijn 850 ook een assist slipper koppeling mee, verhuisde de ketting naar links en de geslaagde nieuwe uitlaat naar rechts en gaf een uitgebreid elektronica pakket mee. Als optie kun je daarbij nog cornering ABS, verschillende rij-modi en dynamische tractiecontrole koppelen. Of je kunt de Sport-versie kopen. Maar ook op die, is de elektronisch gestuurde ophanging een optie.

Beter op alle vlakken

Aan het rijwielgedeelte valt vooral op dat de tank nu op een meer klassieke plek zit en niet langer onder het zadel zoals op de vorige versie. De inhoud van 15 liter is niet erg ruim bemeten, maar met een verbruik onder de 5 liter per 100 km (1 op 20), kom je er toch 300 km ver mee. Er is een 43 mm vork die jammer genoeg niet instelbaar is, 21 duims voorwiel en een nieuw frame. De afwerking is verfijnd, precies zoals we dat van BMW gewoon zijn, maar zaken zoals het TFT dashboard en dat elektronica pakket maken mee duidelijk dat dit geen GS voor de minder begoeden is. Dit is gewoon een lichtere GS, maar wel een volwaardige. Je zou zelfs kunnen argmunteren dat hij dichter bij de originele G/S gedachte ligt dan de 1200 cc versie. Off road is hij ontegensprekelijk beter. Op de weg steengoed.

Verhoogd off road potentieel

Dat weten we na de intensieve test. Eerst het off road werk. Onze chef reed ooit met de F800 van Parijs naar Dakar en verkoos voor het betere woestijnwerk toen al de staande twin boven de boxer. De off road kwaliteiten van de nieuwe liggen nog een stuk hoger. De motor heeft een uitstekende balans, stuurt zeer scherp en is wendbaar onder alle omstandigheden. Het nieuwe blok mag dan wel krachtiger zijn, het is ook progressiever en gemakkelijker te benutten.

De motor heeft een uitstekende balans, stuurt zeer scherp en is wendbaar onder alle omstandigheden.


Dat laatste is mede omdat het rijwielgedeelte perfect in balans is.
De tanks is smaller aan de knieën en dus kun je de motor beter leiden met de benen als je rechtop staat. De Enduro en Enduro Pro modi laten je toe het ABS op de achterrem uit te schakelen en dus kun je ook remmend de motor mee sturen. De nieuwe F850 GS is beresterk off road. Maar hoe zit dat op de weg?

Geslaagd op de wegtest

Net zo goed. Vergeet het dat boxerkarakters verplicht deel moeten uitmaken van het GS – concept. Met de nieuwe paralleltwin toont BMW dat dit blok een valabel alternatief is voor de weg. Met 94 pk heeft hij (op een paard of twee na) hetzelfde vermogen van de Honda Africa Twin CRF1000L. Dat is dus genoeg om altijd vlot te rijden op het asfalt. Zelfs met het 21-duim voorwiel, stuurt de GS precies en is hij stabiel. Spaakwielen geven altijd een beetje meer flexie, maar dat vinden we in dit geval een voordeel. Het hoort bij het karakter van de motor. De ophanging is comfortabel op de weg, de zithouding goed uitgekiend en het blok is in zijn nieuwe versie een waar plezier om mee te rijden. De 229 rijklare kilo’s van deze motor, voel je niet.

F750GS

En de F750 dan? Wel, dat is qua motorblok net hetzelfde als die 850, maar met minder vermogen en met een focus die meer op de weg ligt. Onderschat hem niet. Het is een 76 pk – sterke motor die met zijn 19 duim voorwiel veel minder off road ambities koestert. Maar op de weg is hij erg goed om mee te rijden. Vlot, nog scherper sturend met dat 19 duims-voorwiel en iets lager van bouw. Wie geen off-road ambities koestert en een grotere gebruiksvriendelijkheid wil, moet de 750 zeker in overweging nemen. Het dreigt een onderschatte motor te worden, maar eigenlijk is dit een heel goed uitgekiend ding.

Volwaardig alternatief

De BMW F850 GS is een motor die zijn voorganger op alle vlakken overtreft. De kwaliteiten van de vorige versie kennende, zegt dit veel. Hij is een stuk potenter off road, maar is ook op de weg beter en zelfs gemakkelijk te besturen in de stad. De afwerking is voorbeeldig, het gebruiksgemak groot en het potentieel enorm. De F850 is volwassener dan ooit.

Je moet hem niet meer zien als het kleine broertje van de R1200GS, eerder als een volwaardig alternatief.


Je moet hem niet meer zien als het kleine broertje van de R1200GS, eerder als een volwaardig alternatief. Off road doet hij de R1200GS de das om. Op de weg huldigt hij een ander concept. Wie zich in die filosofie kan vinden en toch met een GS wil rijden, heeft er plots een zeer interessante optie bij.

Foto’s: BMW

Meer weten over de nieuwe BMW F850GS en F750GS?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type Luchtgekoelde parallel twin
Cilinderinhoud 853 cc
Maximaal vermogen: 93,7 pk bij 8250 opm. (76 bij 7.000 F750)
Maximaal koppel: 92 Nm bij 6250 opm (83 bij 6.000 F750)
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen dubbel wielframe
Voorvork: 43 upsd vork (41 mm F750)
Achterschokbreker: Instelbare monoshock (voorspanning en compressie)
Remmen Voor: Dubbele, semi-zwevende, 305 mm remschijven met tweezuiger remklauwen
Achter: Enkele 265 mm schijf met eenzuigerklauw

Maten en gewichten
Zithoogte: 860mm met optioneel 815, 835, 875, 890mm (815mm met optioneel 770, 790, 830mm voor F750)
Rijklaargewicht: 224 kg
Tankinhoud: 15 liter

Prijs:
België: 12150 euro (9.690 F750)
Nederland: 13.890 euro (10.994 F750)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij

Reageren

Registreer of log in om te reageren...