door 1 januari 1970

Meer kracht onderin en een grotere soepelheid voor de kwartliter.

Potentieel

Cooper Web toonde met zijn zege in de West Coast AMA SX kampioenschappen dat de kwartliter potentieel had en in het WK MX2 liet onder ander Valentin Guillod vorig jaar flitsen van genialiteit zien. De innovaties die o.a. deze toppers in hun motoren hadden, stromen door naar de productiemodellen 2017. MotorNieuws meldde vorige maand al het nieuws over de verbeteringen, maar we sommen het hier nog eens kort op voor we aan de testbevindingen beginnen.

Verbeteringen 2017 YZ250F

Nieuwe, uiterst efficiënte cilinderkop
Verbeterde vorm van inlaat- en uitlaatpoort
Grotere inlaatkleppen
Inlaat- en uitlaatnokkenassen met hogere lift
Nieuw klepveerontwerp
Nieuw ontworpen drijfstang
Verbeterde gasklepverbinding
Aangepast ontwerp voor luchtfilterverbinding
Nieuwe leiding aan voorzijde met grote boring
Nieuwe ECU met aangepaste instellingen voor programmering en toerentalbegrenzer
Robuuste carters
Herontworpen drukstang voor koppeling
Opnieuw vormgegeven schakelnok en bredere tanden voor 2de en 3de versnelling
Nieuw ontworpen schakelpedaal

Volgens Yamaha geeft dit het volgende resultaat:
• Meer trekkracht bij middelhoge tot hoge toerentallen
• Verbeterde acceleratie
• Soepeler schakelen en vloeiend koppelingsgevoel
• Verfijnde rijeigenschappen en ophanging voor meer stabiliteit en controle
• Verbeterde remprestaties

En dan is er nog het frame, waar we een andere positie van de voetsteunen zien en stijvere buitenbuizen aan de voorvork. We zouden het bijna nog gehad hebben over de waanzinnige nieuwe graphics, maar dat zou ons te ver leiden.

De YZ250F laat zich vlot controleren. Dat is zijn grote kracht.

Totale controle

De Italiaanse test dus; met focus op de YZ250F. Yamaha was ooit de grote pionier van de viertaktcrossers, eerst met de YZ400F in ’98 en later was het merk met de gekruiste stemvorken ook eerst met een competitieve 250F. Stefan Everts moest er in 2003 wereldkampioen mee geworden zijn, maar begon te laat op het seizoen kwarliter GP’s te rijden en kwam uiteindelijk een handvol punten tekort om Steve Ramon te kloppen. Genoeg geschiedenis, tijd voor het heden en misschien wel de toekomst. Yamaha wil met de YZ250F opnieuw de leidinggevende rol bij de kwartliters gaan spelen. De verbeterde 250 lijkt, afgaand op de test in Italië, daar zeker toe in staat. Hij is vooral sterker en soepeler geworden onderin. Terwijl je op het vorige model nog vrij precies moest schakelen, heb je met de nieuwe YZ-F bijna altijd de keuze tussen twee versnellingen. Het is vrij a-typisch voor een 250 cc om zoveel vermogen onderin te hebben. En gekoppeld aan een verbeterd schakelgedrag zorgt dit ervoor dat de YZ250F werkelijk een heel gemakkelijke motor om mee te rijden is. En precies omdat hij zo gemakkelijk is, ga je er ook erg snel mee. Het circuit in Italië was vrij hard en stoffig op bepaalde plaatsen, maar de tractie was goed. Gewoon het gas in de hoek en mikken naar de volgende tafelsprong. De Yamaha voelt zo vertrouwd aan, dat je zelfs in de lucht nog in staat bent te corrigeren. Meer nog dan op het vlak van pure kracht, is de motor indrukwekkend omdat hij zo gemakkelijk te beheersen is. Het bilateraal vernieuwd buizenframe is de basis van een rijwielgedeelte dat perfect afgestemd is op de motorprestaties. We moesten aan de basisafstelling van de ophanging weinig veranderen, maar het laat zich raden dat op een zanderig parcours of voor een lichtere of zwaardere rijder de afstellingsmogelijkheden van de ophanging terdege gebruikt zullen worden.

Een herwerkte cilinderkop geeft de YZ250F een nieuw karakter.

Stap vooruit

In elk geval lijkt de YZ-250F een hele stap hoger te staan dan zijn voorgangers. Of dat zal volstaan om volgend jaar weer GP’s te gaan winnen, doet weinig terzake, want de GP-motoren zijn dermate verder ontwikkeld dat ze niet zo heel veel meer met de standaardmodellen te zien hebben. Die standaardmodellen moeten vooral nuttig zijn voor rijders van nationaal niveau en dat is precies waar Yamaha voor gezorgd heeft. Een sterke maar beheersbare motor met een bijzonder soepel motorkarakter en een verfijnd rijwielgedeelte. Door gerichte aanpassingen –vooral aan de cilinderkop – is de motor een stuk beter geworden dan zijn voorganger. En het niveau van de 2016 motoren kennende, was dat op zich al een hele opdracht.

Sabatjaar op 450

Op de 450 neemt Yamaha een jaartje de tijd om verdere veranderingen te plannen. De motor voor 2017 verschilt in essentie niet van de 2016 modellen. Dat is niet erg, wat de YZ450F was ook al dit jaar zo sterk dat hij probleemloos in 2017 mee voorin kan draaien. Daarbij komt nog dat Yamaha een Power Tuner heeft voor zijn crossmotoren. We konden tijdens de test een aantal settings uitproberen en op de foto zie je wat we een goede basisafstelling vonden voor de YZ450F. Het mag dan geen grondig vernieuwd model zijn, met de instellingen die je via de Power Tuner kunt bekomen, kun je toch nog een grote stap voorwaarts maken.

Dit vonden we een goede 450 setting. Zo heb je toch een beetje een nieuwe YZ450F.

Bekijk de fotogalerij van de YZ250F en YZ450F test in Italië

Reageren

Registreer of log in om te reageren...