Eerste test 2017 Yamaha MT-09: steeds beter?

door motornieuws 4 december 2016

Als voorbereiding op deze introductie heb ik een aantal testen van de MT-09 nagelezen en daarin wordt m'n vermoeden ruimschoots bevestigd: de MT-09 rijdt een haast foutloos parcours. Het ontbreken van een degelijk elektronica pakket kostte bij de eerste modellen nog wat puntjes, maar sinds de upgrade van 2016 scoort de MT-09 haast algemeen een magna cum laude.

Oeps, al een deel verklapt...

Onderscheid

Het rijtje MT-09's dat voor ons hotel klaar staat toont meteen de opvallende gelijkenis tussen de nieuwe MT-09 en z'n grote broer, de MT-10. De nieuwe koplamp met dubbele leds staat redelijk laag en heeft een scherpe vormgeving. Hierdoor ziet de machine er wat agressiever en jonger uit. Hetzelfde geldt voor de hertekende achterkant. Het achterframe werd met 30 mm ingekort en oogt slanker. Door de aangepaste vormgeving is de machine compacter en lijkt daardoor lichter, maar schijn bedriegt. De nieuwe versie weegt volgetankt immers 2 kg meer. Die komen volledig voor rekening van de nieuwe nummerplaathouder die op de achtervork geschroefd zit en de standaard gemonteerde quickshifter. Met de nieuwe vormgeving wil Yamaha binnen het Dark Side of Japan-concept meer jongeren aanspreken en het onderscheid met de meer nostalgische XSR 900 vergroten. Die XSR deelt een groot stuk van de techniek met de MT-09 maar de doelgroep voor beide machines is totaal verschillend. De MT moet vooral mensen aanspreken die houden van sportiviteit zonder daarbij de typische nadelen van een sportmotor te moeten happen. Het moet dus een gemakkelijk te rijden machine zijn die onder alle omstandigheden voldoende in huis heeft om haar bezitter niet teleur te stellen. Dat deed de vorige MT-09 met verve en gezien de beperkte aanpassingen zal ook deze opgefriste versie deze taak allicht naar behoren vervullen.

Even nadenken over die nummerplaathouder...

What's new?

Want hoewel Yamaha spreekt van een nieuwe MT-09 zijn de aanpassingen aan de technische kant eerder beperkt. De basis wordt nog steeds gevormd door het onvolprezen 847 cc driecilinderblok en dat is maar goed ook. Deze driecilinder staat immers te boek als een van de meest aangename motoren van het ogenblik. Hij voldoet bovendien volledig aan de Euro-4 norm en dus kon Yamaha dit deel van de MT-09 ongemoeid laten. Ook aan het frame werd niets gewijzigd. Wel nieuw is de volledig instelbare 41 mm upside down voorvork. Ingaande en uitgaande demping zijn nu regelbaar op respectievelijk het linkse en het rechtse vorkbeen terwijl de veervoorspanning op beide benen regelbaar is. Dat men opteerde voor deze nieuwe en dus volledig instelbare voorvork is een rechtstreeks resultaat van de vele gesprekken die Yamaha voerde met bezitters van een MT-09. Het gemis aan instelbaarheid van de vering was volgens vele eigenaars een van de grootste minpunten aan de MT-09. Aan de achterzijde blijft alles bij het oude. Dat wil zeggen dat de achterschokbreker een regelbare veervoorspanning en regelbare ingaande demping heeft.

Bij de start van de test kwam de tractiecontrole goed van pas.

Glad begin

Voor deze eerste test zijn we te gast op Mallorca. Met een temperatuurtje van zo'n 18 graden de perfecte locatie. Tenminste daar leek het op. Want nog voor we de eerste 20 km van de meer dan 200 km lange testrit hebben afgelegd, blijkt dat de wegen er spekglad bijliggen. Het duurt dan ook maar even of een eerste collega vliegt met z'n MT-09 het fraaie decor in. Het lijkt alsof er een dun laagje ijs op het asfalt ligt, wat gezien de temperatuur natuurlijk onzin is. Neen, we rijden op een kronkelig bergbaantje tegen de noordflank van een heuvelrug en dat bergbaantje blijkt aangelegd met een mix van beton en een lokaal beschikbaar gesteente. Het resultaat is ronduit levensgevaarlijk. Dit stuk weg had nooit deel mogen uitmaken van de testroute.

Het ABS werkt subtiel maar goed.

Discreet maar nuttig

Maar nu het toch het geval is vormt het een ideale gelegenheid om de tractiecontrole en het ABS te testen. De tractiecontrole is in tegenstelling tot het ABS instelbaar, maar onder deze omstandigheden is de keuze voor de meest softe van de twee standen absoluut noodzakelijk. Het systeem grijpt meermaals in en dat gebeurt bijzonder subtiel. Je voelt dat de paarden van de driecilinder worden ingetoomd en dat de de grip van de achterband herstelt. Onder deze bizarre omstandigheden een écht hulpmiddel. Dat geldt zeker ook voor het ABS. Ook dit systeem gedraagt zich discreet, maar draagt er wel toe bij dat we zonder kleerscheuren dit eerste deel van het traject doorkomen.

De stijl leunt dichter aan bij die van de MT-10

In je stoutste dromen

Gelukkig wordt in het tweede deel van de rit de ondergrond aanvaardbaar. Niet helemaal betrouwbaar, maar voldoende om de driecilinder wat meer te laten werken. En dat doet hij met plezier! Lage toeren, hoge toeren, het maakt hem helemaal niets uit. Overal is er die gewillige grom en die kordate reactie. Draai je de kraan tot tegen de stuit, dan verandert de brave driepitter in een snerpende krachtcentrale die je met plezier van de ene bocht naar de andere katapulteert. En de MT-09 verandert op dat zelfde ogenblik van een relatief brave naked in een scherp projectiel dat de vloer aanveegt met zowat alles dat een kuip draagt. Vergis je dus niet: dit is een bijna duizend cc zware driecilinder die veel meer in petto heeft dan je aan de hand van z'n compacte afmetingen en bescheiden uiterlijk zou vermoeden. Geholpen door de écht wel betere voorvork en de goede remmen is de MT-09 in staat om er een tempo op na te houden dat je stoutste verwachtingen overtreft.

De betere ophanging is duidelijk voelbaar.

Wolf in schaapskleren

Dit is een wolf in schaapskleren die bij wijlen z'n tanden laat zien. In die zin dat het er soms veel sneller aan toe gaat dan je beseft. Maar wel op een manier die je naar meer doet verlangen. Op zo'n moment is de nu standaard aanwezige quickshifter een aanwinst. Gewoon gas vol open en opschakelen. Heerlijk. Om af te schakelen heb je nog steeds de koppeling nodig. Maar die is door een nieuw design 20% lichter te bedienen dus dat valt best mee. Ga je in een rotvaart op een bocht af, dan is de slipperfunctie van de koppeling zo lief om een stuiterend achterwiel te voorkomen en zo de MT-09 perfect op koers te houden.

Schaapskleren...nu ja...

Absoluut beter

Is de nieuwe MT-09 echt beter dan de vorige? Ja, absoluut. De nieuwe instelbare vork en de quickshifter maken de machine immers een stuk completer. Bovendien zorgt het nieuwe design voor een frisse, jonge look. Zijn die 2 kg extra gewicht een probleem? We hebben ze tijdens deze eerste test zeker niet gevoeld. Was er iets dat ons stoorde? Jazeker. De ophanging van de nummerplaat en het achterlicht verhuisde van onder de kont naar een aluminium steun op de achterbrug. Op zich geen slecht idee, maar de uitwerking ervan kon beslist mooier. Accessoiristen lossen dit gegarandeerd op. Een ander klein minpuntje is dat de prijs van de nieuwe MT-09 lichtjes gestegen is tot 9.695 €. Dat is een kleine 500 euro meer dan de vorige versie, maar je krijgt er dus wel een nog betere machine voor in de plaats.
Het lijkt me zeker dat we in pakweg 2020 onze test van de volgende MT-09 met dezelfde inleiding kunnen starten.

Tekst: German Ooms Foto's: Yamaha

Klik hier voor meer info over de Triumph Bonneville Bobber

Duidelijk een hoge fun factor!

Technische specificaties

Motor: 847 cc, 4 kl./cil., watergekoelde driecilinder-in-lijn
Boring x Slag: 78,0 x 59,1 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 115 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel: 87,5 Nm/8.500 o.p.m.
Brandstofvoorziening: elektronische injectie
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: aluminium diamondframe
Voorvering: 41 mm UPSD, volledig regelbaar, veerweg 137 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: 298 mm schijven met vierzuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-ZR17 / 180/55-ZR17
Wielbasis: 1.440 mm
Balhoofdhoek/naloop: 25°/ ng mm
Rijklaar gewicht met volle tank: 193 kg
Zithoogte: 820 m
Tankinhoud: 14 liter
Kleuren: zwart, grijs, blauw
Prijs: 9.695 € BTW incl.
Invoerder België: D'Ieteren Sport

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de MT-09 test in Mallorca

Reageren

Registreer of log in om te reageren...