Eerste test 2017 Suzuki GSX-S750: POSITIEF DENKEN

door motornieuws 12 maart 2017

Het getal 750 is met geen ander merk zo sterk verbonden als met Suzuki. Qua marketing is het dus een goede zet van Suzuki om deze cilinderinhoud ook in de premium middenklasse naked klasse in te zetten. Met het blok van de oude GSX-R 750 en een sportief getint rijwielgedeelte is hij grondig anders dan zijn voorganger. Wij zochten - in de Portugese Algarve – uit hoe die 2017 GSX-S750 rijdt.

Positief denken. Onze man oefent alvast.

We hebben er zin in!

De avond voor onze testrit, bij het binnenkomen van de hall van ons hotel, worden we meteen geconfronteerd met de splinternieuwe GSX-S750 in zijn ‘Metallic Triton Blue’ kleurstelling. Spontaan gaan we er omheen draaien, en bekijken elk detail. Vervolgens nemen we alvast eens plaats in het zadel. Eerste indruk geslaagd! Hij ziet er vanuit elke hoek bijzonder goed uit, en ook ergonomisch - eens we in het zadel zitten - bevalt alles ons bijzonder goed. We kunnen niet wachten om ermee te rijden!

Haarscherp sturen met uitstekende Bridgestone grip.

Onverdeeld positief

De volgende namiddag is het dan zover: een mooie rit over kronkelende baantjes, in de omgeving van het prachtige Portugese Cascaïs wacht op ons.
Eens aan het rijden, hebben we het werkelijk meteen naar onze zin op deze nieuwe naked. Gasrespons, koppel, vermogen, wendbaarheid, acceleratie, remmen, rijplezier … het is gewoon allemaal met hopen aanwezig!
Onze voorrijder, een Spaanse ex-racer, gaat er plots heel kranig voor zitten en doet er duidelijk alles aan om ons op de slingerende bergwegen los te rijden. Nu kan de pret écht niet meer op, en kunnen we de motor werkelijk heel hard de sporen geven! Wauw, wat een fun en wat doet deze middenklasser alles zéér goed!
Onze voorrijder, een Spaanse ex-racer, gaat er plots heel kranig voor zitten en doet er duidelijk alles aan om ons op de slingerende bergwegen los te rijden.

De acceleratie is – met zijn 112 pk bij 11.500 opm – meer dan nodig, zonder ooit excessief te zijn.
Het inlaatgeluid bij krachtig acceleren is aangenaam en klinkt zeer sportief. Sound engineering heeft hier met zekerheid ook z’n intrede gedaan. Remmen? Krachtig, voorspelbaar en progressief. Wendbaarheid? Lichtvoetig, en vingervlug. En opnieuw valt op hoe gretig de 4-cilinder aan het gas hangt. We hebben echt niks negatief op te merken.

Drie versies

Volgens Suzuki is het motorblok ontwikkeld in de racerij, en doorontwikkeld voor de straat. Een aantal van deze race-ontwikkelde technologieën zijn o.a:
• Suzuki Dual Throttle Valve (SDTV) systeem, dat een efficiënte verbranding en een soepele, controleerbare vermogensafgifte doorheel het hele toerenbereik garandaart
• Digitale ontsteking
• Idle Speed Control (ISC)
• Iridium bougies

Dit alles samen resulteert in een lineaire gasrespons, meer koppel onderin, een makkelijkere motorstart, en minder emissies bij koud starten.

Bijzonder lineair, maar ook bijzonder gemakkelijk.

Vier hoofdpunten

MOTOR
Het blok dateert al van 2005 en is een aangepaste versie van het GSX-R750 blok van toen. T.o.v. de uittredende GSR750 werd er 8 pk vermogenswinst gerealiseerd. Wij ervaarden dit motorblok als een zeer aangename, gouden middenweg.

REMMEN
Achteraan is er niets speciaals te melden.
Vooraan merken we radiaal gemonteerde Nissin remklauwen op, die hun kracht uitoefenen op wave-type, zwevende remschijven.
De combinatie hiervan zorgt voor uitstekende feedback, maximale controle, en een agressieve look.

VERING
De UPSD-voorvork heeft mooie, geanodiseerde buitenbenen, met instelbare veervoorspanning. Dit laat sportief rijgedrag toe, dat ook comfortabel aanvoelt, zelfs op slecht wegdek.

TRACTIECONTROLE
De tractiecontrole bevat drie standen, plus een uit-stand.
Daar houden we van: wie geen tractiecontrole wenst, kan ze gewoon uitzetten. Wie zich er beter bij voelt dat er altijd een elektronisch vangnet op de achtergrond waakt, zet toch gewoon die tractiecontrole op de gewenste stand. Tweehonderdvijftig (250!) keer per seconde wordt de voor- en achterwielsnelheid, de positie van de gaskleppen, krukas en geselecteerde versnelling gemeten, en indien nodig (lees: van zodra er wielspin wordt gedetecteerd) wordt het vermogen meteen teruggeschroefd, door in te grijpen op de ontstekingstiming.
Deze technische keuze van Suzuki heeft dus geen enkel nadeel, en kan om het even welk type rijder op zijn of haar wensen bedienen. Met de keuze voor Bridgestone S21 banden duurt het trouwens zeer lang eer de tractiecontrole moet ingrijpen. De grip en de stuureigenschappen van de band zijn ondertussen genoegzaam bekend.

Op de grijze versie zijn ook de vorkpoten donker.

Sterke start

Je mag geen wonderen verwachten van een middenklasse naked en een eerste korte test is niet zaligmakend. Maar op basis van wat we ervan ondervonden tijdens die hevige namiddag in Portugal, vinden wij de nieuwe GSX-S750 een schot in de roos. Het ex-GSX-R blok heeft een karakter dat heel precies gekozen is door elektronische mappings, maar Suzuki heeft duidelijk de sportieve spirit van het blok bewaard. En dat siert de nieuwe 750. Eens je hem hebt ervaren, is dit het soort motor waar je Kreuner-gewijs opnieuw, en opnieuw, en opnieuw wil mee rijden. Met 9.099 euro denken we dat hij een mooie carrière voor zich heeft. Hij is iets goedkoper dan de 150 cc zwaardere Yamaha MT-09 en 100 euro duurder dan de Kawasaki Z900 (8.999 euro). In de 750 cc klasse is er niet onmiddellijk een vierpitter concurrent, maar neem één cilinder weg en de nieuwe Triumph Street Triple 765 is dat duidelijk wel. Ook de Triumph zit in die prijsklasse. Het wordt drummen bij de middenklasse nakeds dit jaar.

Tekst: Frank Slabbynck

Klik hier voor meer info over de Suzuki GSX-S750

De afwerking is naar goede Suzuki traditie, uitstekend.

Technische specificaties

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt viercilinder
Cilinderinhoud 749 cc
Maximaal vermogen: 112 pk bij 11.500 opm
Maximaal koppel: 68 Nm bij 7300 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Alu balkenframe
Voorvork: 41 mm, upsd
Achterschokbreker: Monoschock
Remmen Voor: Dubbele 310mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 250mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.455mm
Zithoogte: 820 mm
Rijklaargewicht: 213 kg
Tankinhoud: 16 liter

Prijs:
9.099 euro (BE)
9.099euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de GSX-S750 test in Portugal

Reageren

Registreer of log in om te reageren...