Eerste test 2017 Suzuki GSX-R1000: RETURN OF THE JIXXER

door motornieuws 2 maart 2017

Twee dagen geleden blikten we al kort terug op de geschiedenis van de GSXR-1000; nu hebben we ermee gereden. Op het circuit van Estoril nog wel, bijna zo legendarisch als de Suzuki zelf.

Mythische GSX-R, mythisch circuit.


Lees hier de test van de R-versie

Lees hier de vooruitblik naar deze test

Spijtig genoeg waren de testomstandigheden niet ideaal: de baan was geen moment droog, en het circuit lag er in bijna elke bocht ronduit glibberig bij. Daarbovenop kwam nog dat alle motoren uitgerust waren met sportieve straatbanden. Voor een circuittest verkiezen we uiteraard circuitbanden, mét de bijhorende bandenwarmers en een droog wegdek. Helaas heb je nooit alles in de hand. Twintig procent van ons groepje van Belgische journalisten verloren aan lage snelheid de voorkant, en crashten. We behoorden gelukkig tot die andere tachtig procent, maar het motiveerde niet om de limiet te gaan opzoeken in verraderlijke omstandigheden.

Twintig procent van ons groepje van Belgische journalisten verloren aan lage snelheid de voorkant, en crashten.


We kregen van Suzuki een persmap met o.a. een document van niet minder dan 59 bladzijden technische uitleg over deze totaal nieuwe motorfiets. We hebben het allemaal gelezen, maar gaan ons hier uiteraard beperken tot de essentie. Eén ding mag duidelijk wezen: voor de ontwikkeling van dit technologische pareltje, werd er gestart met een wit blad papier. We testten eerder al de GSX-R1000R, dit was de gelegenheid om de basis versie (zonder extra R dus) aan de tand te voelen en enkele verschillen uit te vlooien.

Natte baan? Niks van gemerkt.

Geen elektronische ophanging

De R-versie is uitgerust met een semi-actieve elektronische ophanging, de standaard versie doet het met ... standaard veren. Voor een standaard ophanging, presteert de zgn. 'Big Piston Front' (BPF) voorvork van deze GSX-R1000 werkelijk zeer goed. Dit concept maakt geen gebruik meer van de interne cartridge die in conventionele voorvorken gebruikt wordt. De ingaande demping is efficiënt, waardoor kleinere oneffenheden – vooral tijdens hard remmen – goed verwerkt worden. Een altijd stabiele voorkant is het aangename resultaat.

Achteraan vinden we een Showa monoshock met progressieve link terug. Instelbaar zijn de uitgaande demping, high en low speed compressiedemping, de veervoorspanning en de rijhoogte.

Nieuw motorblok

De gloednieuwe motor draait duidelijk hogere toerentallen en levert voelbaar meer topvermogen. Dit gaat echter niet ten koste van de trekkracht onderin, of in het middengebied.
Om deze sterke, lineaire vermogensafgite, en verbeterde acceleratie te bekomen, maakt Suzuki gebruik van wat ze het 'Broad Power System' noemen.

Dit systeem omvat het SR-VVT, het SET-A en het S-TFI ... euh ... respektievelijk staand voor Suzuki Racing VVT, Suzuki Exhaust Tuning-Alpha en Suzuki Top Feed Injector. Of in gewone mensentaal: samen zorgen deze systemen met klinkende namen ervoor dat het vermogen bij hoge toerentallen verhoogt, zonder dat er onderin en in het middengebied verlies geboekt wordt.

We kunnen bevestigen dat onze subjectieve gewaarwording inderdaad was dat de motor niet alleen zeer veel topvermogen levert (202 pk), maar ook beresterk is vanaf lage toerentallen en in het middengebied.

Meer vermogen bovenin, zonder toegevingen elders.

Cassette versnellingsbak.

Net zoals in de MotoGP, beschikt de nieuwe GSX-R 1000 over een echte cassette versnellingsbak ...straf. We denken niet dat we dit elders op vergelijkbare motoren al tegengekomen zijn.

Zonder al te ver in detail te gaan, lijkt het ons nog het vermelden waard, dat het nieuwe frame compacter, smaller en lichter is. De benzinetank werd eveneens smaller en gestroomlijnder. Het geavanceerde LCD-dashboard bevat meer informatie dan ooit.

Ook het elektronische motormanagementsysteem is totaal nieuw, en erg geavanceerd: het registreert de beweging en positie van de motorfiets in zes richtingen en over drie assen (voorwaartse en zijwaartse beweging en draaiing om een verticale as).

Doordat deze bewegingen van de nieuwe GSX-R1000 in real time worden geregistreerd, kunnen tractie, remmen en bochtengedrag preciezer en efficiënter beheerd worden. Zonder Suzuki’s aanwezigheid in de MotoGP hadden we hier ongetwijfeld enkel van kunnen dromen …
De zeer goed werkende traction control, is instelbaar in 10 standen.

Glad op Estoril, maar de motor bleef zeer beheersbaar.

Verschil met R-versie

Verschil tussen de “R” en de “Standaard” versie
De R-versie is in feite net dezelfde motorfiets als de standaard versie, op enkele verschillen na dan.

Eerst en vooral is de vering verschillend. Op de ‘R’ is er sprake van een Balance Free Suspension. Alles daarover kan je lezen in het artikel dat eerder op Motornieuws verscheen, n.a.v. de test van de R-versie op Phillip Island. De link daarvoor vind je bovenaan deze test.

Verder - en zeer belangrijk vinden we - zit er op de R standaard een up+down quickshifter, launch control, een lichtgewicht batterij, en vooraan heb je twee streepjes LED daglichten.

Meer verschil tussen de R en de standaard is er niet.

Drie kleuren voor de standaard GSX-R. Inclusief onweersgrijs?

Graag een quickshifter

De quickshifter kan gelukkig wel als optie gekozen worden op de standaard GSX-R1000. Spijtig genoeg waren onze testmotoren hier niet mee uitgerust, maar we raden deze optie sowieso altijd aan.
Suzuki heeft de R versie bedoeld voor superstock racers, en voor zowel (vrijetijds)circuit- als straatrijders.

De standaard versie is bedoeld voor superbike racers (gezien in deze klasse toch genoeg totaal andere onderdelen gemonteerd worden, zoals vaak race-Öhlins, enz) en straatrijders. Deze versie is dus de juiste versie als je je motorfiets zult gaan voorzien van allerlei exotische onderdelen. Absoluut niet nodig om voor de R te gaan in dat geval.
Uw dienaar doet een tiental circuit events per jaar met EYBIS, en we zouden wellicht toch gaan voor de standaard GSX-R1000, met de optionele up en down quickshifter. Zo spaar je immers enkele duizenden euro’s uit, waarvan je bv. een deeltje kan investeren in een wat discreter ogende uitlaat.

De grijs-zwarte versie is zeer geslaagd.

Is de koning terug?

Is the king back, vroegen we ons eerder deze week af. Wel, zoals gezegd hebben we niet kunnen pushen zoals we dat zeer graag gedaan hadden. Maar wat we wél konden vaststellen is dat de motor zeer krachtig is, bij elk toerental. De GSX-R in zijn geheel, is verder zeer wendbaar, remt goed en is een plezier om mee onderweg te zijn. Het geluid bij zowel krachtig optrekken, als afkomen van versnellingen is ronduit fantastisch.

De zithouding is tegelijkertijd sportief, als ruim en comfortabel. Het lijkt ons een motorfiets die makkelijk snel zal kunnen bereden worden, en dat voor lange tijd. Als de betrouwbaarheid op hetzelfde niveau zal staan, als wat we altijd gewoon geweest zijn van Suzuki in ’t algemeen, en de GSX-R reeks in het bijzonder, dan kan je met deze motor niet missen.

Wij weten dankzij de moeilijke omstandigheden in Estoril nu ook dat de motor onder alle omstandigheden ook controleerbaar blijft


En wat dat hard gaan op circuit betreft: onze collega die de R-versie in Philip Island testte was bepaald onder de indruk. Gezien de niet zo grote verschillen, mag je zeker zijn dat ook de standaard een hardgaander is. En wij weten dankzij de moeilijke omstandigheden in Estoril nu ook dat de motor onder alle omstandigheden ook controleerbaar blijft. Dat zal heel wat fans die ook op de openbare weg rijden, als muziek in de oren klinken.

Is the King back? We denken het wel.

Tekst: Frank Slabbynck
Foto's: Suzuki

Kijktechniek of een Portugese schone in de pits?

Technische gegevens Suzuki GSX-R1000

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt vier-in-lin
Cilinderinhoud 999,8 cc
Maximaal vermogen: 199 pk bij 13.200 opm
Maximaal koppel: 117,6 Nm bij 10.800 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium balkenframe
Voorrem: 320 mm radiaal gemonteerde Brembo monobloc klauwen o 320 mm schijven
Achterrem Nissin enkelzuigerklauw op 220 mm schijf

Afmetingen
Wielbasis: 1.420mm
Rijklaargewicht: 203 kilo (R Model), 202 kg (standaard)
Tankinhoud: 16 liter

Prijs van deze standaardversie:
16.999 euro (BE)
20.399 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de test op Estoril

Reageren

Registreer of log in om te reageren...