Eerste test 2017 Kawasaki Versys X-300: MEER DAN EEN A2 DINGETJE

door Livia Schermerhorn 28 april 2017

We zijn in Corsica voor de introductie van de Kawasaki Versys-X 300. De eerste motor in zijn klasse met een cilinderinhoud van 300 cc, en met 40 pk is hij geschikt voor het A2 rijbewijs. De motor oogt echter niet als een ‘kleintje’. Hij is best flink aan de maat, hoog op zijn poten en met het bodywork dat aan een motor met een grotere cilinderinhoud doet denken.

Gewoon ernaar kijken volstaat om de veelzijdigheid te herkennen.

Hoogwaardig afgewerkt

Compleet met een adventure style kuip en windscherm, met daarbij de mogelijkheid tot rijden op het onverhard door onder andere een geheel nieuw ontworpen frame. De Versys-X 300 wordt in drie uitvoeringen geleverd, waaronder een Adventure en een Urban uitvoering. Wij rijden met de standaard uitvoering, dus zonder accessoires.
Wat direct opvalt, is de afwerking, deze is van zeer hoge kwaliteit. Alles is netjes weg- en afgewerkt. Het dashboard oogt compleet en is met twee knoppen te bedienen. Zo kan je bijvoorbeeld het verbruik zien, de range en heb je de beschikking over twee tripmeters. Deze Versys-X 300 is van het kaliber ‘rechttoe rechtaan’; wat erop moet, zit erop: hier geen gedoe met motormappings, verschillende standen van het ABS en dergelijke. Heb je ook niet nodig...

Gemakkelijk sturen is één van de hoofdkenmerken.

Baai Baai

We starten bij één van de schitterende baaien. Nagenoeg direct valt op dat deze Versys-X 300 en dit eiland samen een prachtig huwelijk opleveren. We zijn met een heel wendbare en beheersbare motor onderweg, en de wegen zijn zeer uitdagend!

Hetzelfde blok wordt ook gebruikt in de Ninja 300 en in Z300, maar deze Versys heeft een andere uitlaat en het blok is anders getuned.


Allereerst de zithouding: deze is aangenaam, rechtop, en je kunt die nog wat aanpassen door op het zadel naar voor of naar achter te schuiven. Het ruitje functioneert goed, je wordt prima uit de wind gehouden. Dan gaan we rijden. De eerste versnelling voelt kort, maar verder kan je behoorlijk schakellui rijden met deze 300. In zijn 6 draait het blok 4000 tpm bij zo’n 55 km per uur. De versnellingsbak schakelt zoals het hoort, doeltreffend en zonder bijgeluiden. De koppeling bedien je zonder inspanning, deze is trouwens voorzien van een Assist en Slipper clutch.

Vanaf 4000 tpm draait het blok het fijnst, en de twin zal geen moment haperen. Wat een fijn, soepel blok! En, met een maximaal mogelijk toerental van 12.000 per minuut kan je zo pittig of zo loom rijden als je wilt. Hetzelfde blok wordt ook gebruikt in de Ninja 300 en in Z300, maar deze Versys heeft een andere uitlaat en het blok is anders getuned. De 40 pk blijkt ruim voldoende voor deze wegen. Maar waar onze gemiddelde snelheid op het eiland in de dubbele cijfers ligt, zal je met deze 300 ook prima uit de voeten kunnen op de snelweg: de topsnelheid ligt namelijk rond de 165 km per uur.

Volwassen prestaties.

Beroerd asfalt? Geen probleem.

Stevig sturen met deze motor is zeker mogelijk en bovendien heel leuk. Nu heb je op Corsica weinig keus natuurlijk. Maar zoals gezegd, de Versys-X 300 is echt uitstekend geschikt voor deze wegen. De vering is comfortabel en de demping filtert best wat oneffenheden weg. Ondanks het in vrij beroerde staat verkerende asfalt, rijden we comfortabel en zelfverzekerd. Dat laatste nog iets meer nadat we de veervoorspanning aanpassen naar de standaard configuratie. Om de een of andere reden bleek deze op zijn laagst te staan bij aanvang, maar na aanpassing naar standaard geeft dit de motor een veel stabielere wegligging. Dat maakt het rijden nog comfortabeler en gemakkelijker.
Stevig sturen met deze motor is zeker mogelijk en bovendien heel leuk. Nu heb je op Corsica weinig keus natuurlijk.

Ook op de remmen eigenlijk niks aan te merken. De voorrem vind ik in het begin wel weinig responsief. Maar bij het vorderen van de rit wen je eraan en merk je dat deze, evenals de achterrem, goed te doseren is en ook qua remkracht voldoende is. De banden blijken trouwens verrassend goed. De Versys-X 300 is uitgerust met een set Trial Winners van IRC. Zowel op het droge als op het natte wegdek blijken deze hun mannetje te staan. Met name op stukken met nat wegdek worden we verrast: de banden hebben echt goed grip!

Stabiel sturen biedt instant zelfvertrouwen.

Scherpe motor voor een scherpe prijs

Al met al, werkelijk geen slechte punten kunnen ontdekken op de nieuwe Kawa. Voor de rijder met een A2 rijbewijs is dit een heel leuke motorfiets, en ook zeker voor de rijder met een volledig A-rijbewijs. We denken daarbij ook aan her-opstappers. Geen betere motor om het motorplezier mee te herontdekken. Voorzien van een heel fijn en soepel motorblok, met een rijwielgedeelte dat zorgt voor een comfortabel en stabiel rijgedrag, en daarbij: je kunt op allerlei type ondergrond uit de voeten. En dat alles voor een heel mooie prijs, voor 6.699 (NL) en 5.799 (BE) kan ie van jou zijn!

Foto’s: Jean-François Muguet

Klik hier voor meer info over de Kawasaki Versys X-300

Zelfs het dashboard oogt volwassen.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud: 296 cc
Maximaal vermogen: 40 pk bij 11.500 tpm
Maximaal koppel: 25,7 Nm bij 10.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen backbone frame
Voorvork: 41 mm, telescopische vork
Achterschokbreker: Bottom-Link Uni-Trak met gasgevulde schokdemper en instelbare voorspanning
Remmen Voor: Enkele 290 mm remschijf, dubbelzuiger met gebalanceerde activering
Achter: Enkele 220 mm remschijf, dubbelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.450 mm
Zithoogte: 845 mm
Rijklaargewicht: 175 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
6.699 euro (NL)
5.799 euro (BE)

Urban uitvoering: + 499 euro
Adventure uitvoering: + 799 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Kawasaki Versys X-300 test in Corsica

Reageren

Registreer of log in om te reageren...