Eerste test 2017 Kawasaki Versys SE: UIT DE SCHADUW

door motornieuws 21 februari 2017

De Kawasaki Versys 650 SE opereert vanuit de schaduw. Hij is niet omgeven door Refined Raw zoals de nieuwe Z-generatie en er wordt al bij al weinig poeha rond gemaakt. Maar na een grondige test in Portugal, hebben we verrassend nieuws:

De Versys 650 SE treedt uit de schaduw.

We reden met Versys 650 SE 2017 in de Algarve en we zijn er helemaal weg van. In een stevig tempo ging het een halve dag over een dikke 100 km met prachtig slingerende bergwegen.
Het plezier dat we er – zowel op de weg als zelfs op het circuit – aan beleefden was lichtjes fenomenaal.


Omdat tijdens dit tweedaags pers evenement ook de test van de nieuwe Z1000R gepland was en er dus enkele sessies op het World SBK circuit van Portimao voorzien waren, konden we zelfs met de Versys even het circuit op. Meer moet dat niet zijn om een motor grondig te kunnen beoordelen.
Vooraf twee dingen: We gingen zonder enige voorkennis aan de slag met de Versys 650. Dit was voor ons één van de minder bekende motoren uit het Kawa-gamma. Ten tweede, en nu verklappen we het slot al een beetje: deze dual purpose middenklasse Kawa kon ons heel erg bekoren. Het plezier dat we er – zowel op de weg als zelfs op het circuit – aan beleefden was lichtjes fenomenaal. En nochtans is de motor nauwelijks nieuw te noemen. Enkel de kleuren en de geïntegreerde versnellingsindicator onderscheiden hem van de vorige standaardversie. Maar het was een beetje als een oud lief tegenkomen: soms was je vergeten wat je er aan had en zie je plots hoe goed en hoe knap zij of hij is.

De Special Edition nu ook in Candy Lime Green

Onmiddellijk goed

De eerste indruk zat al meteen goed: de strakke, sportieve styling, ziet er in deze 'Special Edition' kleurstelling gewoon ferm uit, en eens ons been over het 84 cm hoge zadel gezwaaid, geeft de ruime, comfortabele, rechtop zithouding al meteen zin om te vertrekken.
Enkele kilometers later is onze tweede indruk bevestigend. We beginnen met een soort korte verbindingsrit naar de “special” die we straks in het bergachtige gedeelte gaan aanvallen. Genoeg echter om vast te stellen dat het koppelingshendel aangenaam en licht te bedienen valt, en de gasrespons soepel en voorspelbaar is. Ook de windbescherming is goed. We zien dat er ook aan een geïntegreerde versnellingsindicator gedacht werd, en daar zijn we blij mee.

Geen gewenning nodig aan de veelzijdige Kawa.

Juist genoeg en lineair

De 649 cc parallel twin levert 69 pk en 64 Nm bij respectievelijk 8.500 en 7.000 opm, en heeft een prettig, lineair motorkarakter.
Eens we beginnen aan het rally parcours in de bergen gaat onze gids er snoeihard tegenaan, wat wij – noodgedwongen – dus ook doen (niet dat we het erg vonden).
En zo komen we al gauw tot een soort derde indruk van de Versys, die ons ronduit zeer aangenaam verrast! Er kan gewoonweg enorm sportief mee gereden worden, zonder ooit op één of ander vlak tekort te komen. Het blok klimt gretig tot 10.000 opm, de versnellingsbak is precies, het rijwielgedeelte blijkt niet alleen comfortabel maar ook stabiel bij intens gebruik, en het insturen doet je aan een echte monobike of supermotard denken.
De sportieve wielmaten (17 inch, ook vooraan dus geen groot 19 inch wiel), gecombineerd met de 41 mm upside down voorvork en de ronduit fantastische remmen, maken van de Versys een enorme funbike. Vooraan is zowel de uitgaande demping als de veervoorspanning instelbaar. Achteraan is de voorspanning op afstand instelbaar.

Als een Cayenne

De grote benzinetank (21 liter), en het zeer efficiente (lees: lage) verbruik, zorgen voor een verrassend grote actieradius: zelfs bij supersportief rijgedrag nog steeds boven de 300 km, en bij “normaal” rijgedrag kom je meer dan 400 km ver.
De Versys is net zoveel all-road als een Porsche Cayenne of BMW X5.

Wie zich aan een echte all-road verwacht komt bedrogen uit. De Versys is net zoveel all-road als een Porsche Cayenne of BMW X5. Het is m.a.w. een prettige, pure wegmotor, waarmee je occasioneel wel ’s een onverhard weggetje kan meepikken (wat we ook meerdere malen deden), maar meer niet. En dat vinden we ook goed zo.

Aan de sportieve kwaliteiten van de Versys hoeft niet getwijfeld te worden

Veelzijdig alternatief

Het woord “Versys” zou komen van “Versatile System”. En veelzijdig is ie absoluut. Hij lijkt ons ideaal voor zowel woon-werkverkeer, als voor weekendtripjes of zelfs heuse reizen, en zelfs voor een dagje op circuit. Al zal dat laatste ongetwijfeld velen verbazen, we hadden op ’t circuit van Portimao twee maal een kwartier geweldig veel plezier met de Versys. Enkel op het rechte stuk was het een beetje wachten om tot aan de andere kant te komen, maar het prettige daaraan was anderzijds, dat door de lagere topsnelheid t.o.v. een krachtigere machine, we enorm laat konden remmen, en precies dàt is eigenlijk prettiger dan snel rechtdoor rijden. In snelle bochten konden we de snelheid er steeds goed inhouden, zonder dat er ooit sprake van enige instabiliteit was, knap!

Kortom: Kawasaki heeft deze Versys 650 SE 2017 door de jaren heen weten fine te tunen tot een zeer geslaagde machine. Voeg daar nog ’s de prijszetting bij, en je weet dat andere merken het in dit segment erg moeilijk gaan hebben met deze dual purpose middenklasser. Iets negatief t melden? Heu misschien dit: de test mocht nog best een paar dagen langer geduurd hebben…

Tekst: Frank Slabbynck
Foto's: Target Press

Klik hier voor nog meer info over de nieuwe Kawasaki Versys 650 SE

Nog meegeven dat je aan de basismotor 3 verschillende packs kunt toevoegen:

Tourer Kit
Voor 699 euro krijg je mono-key zijkoffers met binnentassen, handvatbeschermers en een tankpad.

Tourer+ Kit
De Tourer+ Kit bevat alles van de Tourer Kit + LED mistlampen. De meerprijs t.o.v. de Tourer Kit bedraagt 500 euro of 1.199 euro in totaal.

Grand Tourer Kit
Deze kit heeft alles van de Tourer+ Kit, maar voegt daar nog ’s een topkoffer, een 12V stekker en een GPS houder bij. Voor 1.499 euro heb je deze 'top of the bill kit.'

Een meid voor alle werk. Maar dan wel een leuke meid.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud 900 cc
Maximaal vermogen: 69 pk bij 5900 opm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 3230 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting


Rijwielgedeelte
Frame: Stalen wiegframe
Voorvork: Kayaba 41 mm upsd veervoorspanning en ingaande demping instelbaar
Achterschokbreker: monoshock met instelbare veervoorspanning.
Remmen Voor: Dubbele semi zwevende 300mm schijf, tweezuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.415mm
Zithoogte: 840 mm
Rijklaargewicht: 217 kilo
Tankinhoud: 21 liter

Prijs:
7.549 euro (BE)
8.499 euro (NL)

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij

Reageren

Registreer of log in om te reageren...