door Thierry Sarasyn 27 november 2017

Eerste korte rij-indruk 2018 Kawasaki Z900RS

Morgen voelen we de 2018 Kawasaki Z900RS uitgebreid aan de tand, maar vandaag hadden we al de kans even te rijden met Kawa’s veelbesproken nieuwkomer. Een rit van een klein uurtje naar het Ace Café in Barcelona. Dit is wat we al weten:

Nog geen actiefotografie op de rit die ons van Sitges naar Barcelona leidde, maar wel al wat actiebeelden die kawasaki op voorhand maakte. Het werd groepsrit waarin we de Z RS nog niet op zijn sportieve kwaliteiten konden testen, maar wel al een korte eerste indruk konden opdoen die we graag delen.

Veel aandacht voor detail.

Aandacht voor details

Wat eerst opvalt, is de afwerking van de Z900RS. Heel veel aandacht voor details, tot op de verf van het logo op de zijpanelen. Die is hobbelig net zoals die op de originele Z1, de voorvader van deze nieuwkomer. Die aandacht voor details vind je ook terug in de structuur van de dubbele klokken op het dashboard, het kontje, … De zithouding is heel natuurlijk. Een stukje meer rechtop dan op de Z900. Dat komt niet alleen doordat het stuur anders is, maar ook de bovenstructuur van het frame werd aangepast, o.a. omwille van de plaatsing van het bezine reservoir. We gaan morgen verder in op details, maar het is alvast nuttig te weten dat er heel veel aandacht aan de ontwikkeling werd gegeven en dat dit in geen geval een Z900 is met wat andere onderdelen. De basis is gelijk, maar het eindproduct verschilt grondig.

Eerste indruk? Bijzonder gemakkelijk te rijden.

Licht, vinnig en potent

We reden niet aan al te hoge snelheden en dat is eigenlijk waarvoor de Z900RS gebouwd is. Het viel al snel op dat de motor erg licht stuurt en bijzonder wendbaar is. Er zit heel wat pit in het blok en als je de drievoudig instelbare tractiecontrole uit zet, heft de Kawa het voorwiel vlotjes omhoog. Het blok presteerde bijzonder goed in de lage toeren en in het middengebied en ook al is deze jongen niet puur sportief ontworpen, hij heeft wel een dijk van een radiaal gemonteerde voorrem. De werking is bijzonder krachtig. Puur genieten dus op de kustweg hier in Catalunië om uiteindelijk aan te komen in het Ace Café. Met een bende kameraden op weg naar een motorcafé, beetje turen naar de Middellandse zee en de oranje avondlucht: je kunt de Z900RS eigenlijk niet beter situeren.

De Café versie kunnen we nog niet testen

Pure Modern Classic

Afgaand op wat we zonet voelden, zijn we ervan overtuigd dat de Z morgen bij een uitgebreide en ongetwijfeld meer sportieve test goed uit de verf zal komen. Je leest er heel binnenkort meer over. We onthouden vooral dat dit duidelijk een 'modern classic' is, met moderne eigenschappen zoals tractiecontrole, radiaal gemonteerde remklauwen en een eigentijds blok en rijwielgedeeelte. En 'classic' omwille van zijn styling en kennis van het Kawasaki erfgoed.

De basic zwarte versie kost 11.599, de kaki 11.799, de classic oranje 11.899 en de Café versie 12.099 euro.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...