Duurtest Benelli Leoncino: twijfels weggeveegd

door Thierry Sarasyn 29 mei 2018

Toen we de Benelli Leoncino voor het eerst aan de tand voelden twee maanden geleden, waren we onder de indruk van de herboren Italo-Chinees. Maar een korte test zegt nooit alles en omdat de minder dan 6.000 euro kostende Leoncino graag wat beter wilden leren kennen, trokken we er anderhalve maand mee op pad in eigen land.

Positieve start

Om maar met de deur in huis te vallen: de bevindingen van de lange test zijn ronduit positief. Tijdens de eerste kennismaking eind maart, doken er bij een paar motoren die ingezet waren voor de perstest kleine problemen op. Een te los zittende ketting, een voorrem die remkracht verloor en een slecht bevestigde koelingstube zorgden ervoor dat de positieve test enkele vraagtekens in de marge kreeg.

De Benelli mocht zich vooral in stedelijke omgeving bewijzen.

Stedelijke test

Ondertussen hebben we bijna 2000 km in eigen land gereden en het leeuwendeel van die afstand werd in stedelijke omgeving gereden. Geen gezapige snelwegritten dus, maar een test in de urban jungle waarin de onderdelen van de motor extra hard op de proef gesteld worden. Veel remmen, schakelen, accelereren en temperaturen die niet bepaald gemakkelijk te verteren zijn voor het blok. De Benelli heeft ons op enkele vlakken aangenaam verrast.

Geen van de gebreken die eerder opdoken, bleken op onze testmotor nog aanwezig.


In de eerste plaats omdat er helemaal geen vragen meer zijn rond de kwaliteit. Geen van de gebreken die eerder opdoken, bleken op onze testmotor nog aanwezig. Vooraleer u gaat denken dat invoerder Moteo nog snel enkele ingrepen doorvoerde vooraleer we de motor meenamen: dat is niet zo. We namen de motor rechtstreeks vanop de perstest in Frankrijk mee.

De solide basis zorgt voor goede stuurkwaliteiten.

Het voordeel van een 500

Verder heeft de motor gewoon ijzersterk gepresteerd. Omdat dit een echte 500 cc is, heeft hij ook die typerende kracht onderin. Veel A2 motoren hebben een lagere cilinderinhoud en moeten het vooral van het vermogen bovenin hebben. De Benelli Leoncino heeft daarentegen een heerlijk romig blok dat puur op koppel kan gereden worden. En dat is handig in de stad. Of op bochtige secundaire wegen. Je kunt altijd rekenen op wat extra punch en moet je minder zorgen maken over de juist versnelling. Daar komt nog bij dat je met de Leoncino ook daadwerkelijk je A2 rijbewijs mag afleggen. Veel motoren die geschikt zijn voor een A2 rijbewijs blijven immers onder de kaap van de 400 cc en daarmee mag je de rijbewijs proef niet afleggen. Volslagen gek, want het zijn A2 motoren. Maar als je er eentje koopt, moet je toch nog met een motor van de rijschool je praktische proef doen. Niet zo bij de Benelli. Dat spaart weer een beetje geld uit.

Anderhalve maand elke dag gereden. Geen enkel probleem vastgesteld.

Twijfels weggeveegd

Zuinigheid is trouwens een andere troef. De Leoncino is betaalbaar in aankoop en zuinig in gebruik. We kwamen op een gemiddeld verbruik van 4,8 liter uit en wetende dat er vooral in de stad gereden werd, is dat een aardig cijfer.
Binnenkort komen we terug met het eindverslag van de motor die zijn naam ontleent aan een kleine leeuw. Maar het staat nu al vast dat de Benelli niet alleen een positief rapport krijgt, de mogelijke twijfels die er rond hingen zij bij deze ook weggeveegd.

Tekst: Thierry Sarasyn, Jules Hermie
Foto's: Jules Hermie, Jonathan Godin.

Meer weten over de nieuwe Benelli Leoncino?

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 500 cc
Maximaal vermogen: 47 pk bij 8500 opm.
Maximaal koppel: 45 Nm bij 5000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen vakwerk frame
Voorvork: upsd 50 mm telescoopvork
Achterschokbreker: WP Monoshock
Remmen Voor: Dubbele, 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 260 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1443 mm
Drooggewicht: 186 kg
Tankinhoud: 13,5 liter

Prijs:
België: 5.999 euro
Nederland: 6.999 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren...