Dubbeltest Honda CBR1000RR Fireblade vs CBR1000RR Fireblade SP: BROEDERTWIST

door Frank Slabbynck 4 mei 2017

Onze slager vraagt het ook nog iedere keer: mag het wat meer zijn? We knikken elke keer volmondig ja, maar soms vinden we het zo ook al genoeg. Het is een beetje met dezelfde vraag in het achterhoofd dat we op de 2017 Honda CBR1000RR Fireblade SP sprongen. Want net daarvoor hadden we met de standaard versie gereden en die beviel ons ook erg goed. Is meer dan wel nodig?

Mooi zijn ze in elk geval alle twee.

Test op mensenmaat

MotorNieuws testte de nieuwe Blades al in primeur op het circuit van Portimao in maart. De snelste testrijder van het huis, Louis Wuyts, viel de eer te beurt om Honda’s nieuwe vlaggenschip als eerste te testen.

Het verslag van de 18-voudige nationaal kampioen kun je er hier nog eens op nalezen

Echter: niet iedereen rijdt op het niveau van Louwheelie en niet iedereen heeft Portimao in zijn achtertuin liggen. Daarom stuurden we onze Man Met Gewoon Circuitniveau naar Assen. Frank Slabbynck mocht op Assen de twee productie Blades zij aan zij testen. Na de test op het hoogste niveau, is dit er dus eentje op mensenmaat. En met een extraatje:

25. De leeftijd van de Blade. Het staat aan beide zijden van de helm voor de leeftijd van Onze Man.

Het straat gevoel

Op Assen werd er immers ingereden met een voorrijder. Dat ging er eerder gezapig aan toe en een unieke gelegenheid om de motoren te testen op snelheden die ook op de openbare weg van toepassing zijn. Het resultaat van die gezapige rondjes was exact wat je van een motor met ‘next level total control’ mag verwachten. Maar we zagen het toch graag even bevestigd: de Fireblade rijdt aan doorsnee snelheden bijzonder gemakkelijk. Veel koppel onderin en geen al te extreme zithouding. Dat wil zeggen dat je ook bij langzamere ritjes geen oncomfortabel gevoel krijgt. Op circuit volstaat de standaard ruit, maar we kunnen ons voorstellen dat wie vooral op de openbare weg rijdt zal opteren voor een hogere ruit.

We zagen het toch graag even bevestigd: de Fireblade rijdt aan doorsnee snelheden bijzonder gemakkelijk.


Ook te noteren: terwijl we later op de dag bij snelle rondjes wel degelijk een verschil voelden tussen de standaard Blade en de (duurdere) SP-versie, kwamen die verschillen niet naar boven aan doordeweekse snelheden. Conclusie: wie vooral of uitsluitend op de openbare weg rijdt, mag zich de vraag stellen of de meerkost van 4.600 euro de moeite loont.

Nog steeds typisch Blade: het gemak om hard te gaan. Ook met de standaardversie.

Gemeenschappelijke basis

Diezelfde vraag, maar dan in omgekeerde richting, mag je ook stellen als je vaak of uitsluitend op circuit rijdt. Maar dan moet je gewoon kijken of je 4.600 euro veil hebt voor een motor die op circuit duidelijk beter is.

Voor alle duidelijkheid: de basis van de beide Blades is dezelfde. Dat wil zeggen dat de beide motoren rond dezelfde basis gebouwd zijn. De grote verschillen zitten hem in de ophanging en de remmen. De standaard Blade heeft een Big Piston upsd vork en een gasgeladen HMAS demper. Remmen doet ie met Tokico vierzuigerklauwen. De SP heeft semi-actieve Öhlins ophanging en radiaal gemonteerde Monobloc Brembo’s. Ook de standaard gemonteerde banden verschillen. Bridgestone levert S21 banden voor de standaard motor en R10’s voor de SP.

De verzamelde pers voor aanvang van de test. Dit zullen we maar de masterclass noemen zeker?

Eerst met de standaard

Nu dat uit de weg is, over naar de beleving op het GP circuit van Assen. De eerste rondes met de standaard Fireblade waren gezapig, maar ze lieten ons toe de motor en het circuit te ontdekken. En ook later als het sneller ging, bleef het duidelijk dat de Total Control van de vorige modellen ook hier aanwezig blijft. De Blades zijn met 192 pk niet de sterkste superbikes op de markt, maar laten we eerlijk zijn, eens je in de buurt van de 200 paarden zit, is het niet het absolute vermogen dat telt, maar wel de manier waarop dat vrijgegeven wordt. En dat is op de Fireblade op een goed controleerbare manier.

En ook later als het sneller ging, bleef het duidelijk dat de Total Control van de vorige modellen ook hier aanwezig blijft.


Wat de nieuwe wel duidelijk onderscheidt van de vorige modellen is dat er bovenin het middengebied een extra push van het vermogen is. De Blade is daar zo krachtig dat het vaak moeilijk is om het voorwiel op het asfalt te houden. Maar kracht is hier geen synoniem voor brutaliteit. Je houdt hem gemakkelijk onder controle. Diezelfde verrassende kracht komt er als je in de remmen gaat. De Tokico’s zijn zeer direct in het begin, maar soepel nadien. Het is dus zaak om niet meteen te hard te remmen en progressief op te bouwen. Dat past het best hier.

Ook verrassend: de grip die de Bridgestone S21’s bieden op circuit. Natuurlijk zijn de R10 banden beter op een circuit, maar de prestaties van de S21 mag je vergelijken met die van een pure sportband van vijf jaar geleden. Alleen gaat hij een stuk langer mee. En zo voel je dat de Fireblade in standaard trim misschien wel de meest typische Fireblade van de twee is. Hij is zowel geschikt voor het circuit als voor de openbare weg en komt zowel bij eerder gezapig rijden als bij sportief knallen goed uit de verf.

Specifiek remgevoel op de standaardversie

Afgetraind sportbeest

De SP is dan weer een puur en afgetraind sportbeest. Maar wel eentje die ook dat Next Level Total Control principe blijft huldigen. Honda bewijst hier nog maar eens dat het niet gaat om 180, 190 of 200 pk maar om de totale motor. En de verfijnde afwerking. De elektronische Öhlins ophanging is werkelijk zeer goed. Gemakkelijk instelbaar naar je stijl, maar ook, en vooral met verbluffende aanpassingen op diverse delen van het circuit. Met goede feedback in de langzame Strubben en heel stabiel op de curbstones aan de Stekkenwal. Met een traditionele ophanging vind je hier perfectie in één van die twee zones. Nu heb je beide.

Honda bewijst hier nog maar eens dat het niet gaat om 180, 190 of 200 pk maar om de totale motor. En de verfijnde afwerking


Ook de Brembo’s zijn een meerwaarde. Hier is er geen sprake van het initiële harde bijten van zoals op de Tokico’s, maar een constante en zeer controleerbare remwerking. Gewoon perfect. Er zijn ook nog andere details zoals de iets kortere veerweg achteraan en de titanium tank die een verschil maken, maar het grote voordeel van de combinatie SP en circuit zit in de elektronische ophanging en de remmen. Die zorgen ervoor dat het sterke blok werkelijk naar perfectie kan gebruikt worden en tot op de limieten gestuurd. De Fireblade is een erg gemakkelijke motor en tegelijk een erg potente motor. De elektronische ondersteuning werkt zonder dat je ze echt voelt. En zo hoort dat.

De SP is geschapen voor het circuit.

Kiezen is persoonlijk.

Welke we dan uiteindelijk zouden kiezen? Dat is een vraag die we alleen maar uit persoonlijke titel kunnen beantwoorden. En daar hoort wat achtergrond informatie bij. Er staat zopas een nieuwe CB1100 EX in de garage, dus het straatgedeelte is wel afgedekt. En beroepshalve spenderen we het merendeel van het jaar op Europa’s mooiste circuits. De SP is in dit geval de beste keuze. Je mag trouwens niet vergeten dat de Öhlins en Brembo’s het ook uitstekend zullen doen op de openbare weg. Op circuit is de SP duidelijk beter, maar op de openbare weg zal hij zeker even goed zijn als de standaard. Mét de meerwaarde van de elektronische ophanging. Rest de vraag of die meerprijs van 4.600 binnen de mogelijkheden ligt. Daarvoor moeten we misschien onze hoofdredacteur eens bellen...

Noot van de hoofdredactie: Frank, doe geen moeite.

Foto's: Target Press


Klik hier voor meer informatie over de 2017 Honda CBR1000RR Fireblade en Fireblade SP

Deze foto vat goed de verhoudingen op een circuit samen.

Technische gegevens


Motor: Voeistofgekoelde 4-in-lijn DOHC 16 kleppen
Cilinderinhoud: 999cc
Boring x slag: 76 x 55
Compressieverhouding: 13:01
Vermogen: 192 pk bij 13000 opm
Koppel: 116 Nm bij 11000 opm

Koppeling: natte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen: 6
Eindoverbrenging: Ketting
Frame: aluminium twin spar
L x B x H: 2,065 x 715 x 1125
Wielbasis: 1404mm
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 16 l
Rijklaar gewicht: 195 kg (SP) 196 kg (standaard)
Voorband: Bridgestone S21 120/70ZR17 58W
Achterband: Bridgestone S21 190/50ZR17 73

Prijs: 18.999 euro (standaard versie)
Prijs SP: 23.599 euro
Invoerder: Honda Benelux

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Fireblade test in Assen

Reageren

Registreer of log in om te reageren...