BMW HP4 Race vs BMW Motorsport Superbikes: EVEN BETTER THAN THE REAL THING?

door Frank Slabbynck 25 april 2018

Sommige vergelijkingstesten zijn vrij voorspelbaar. Andere dan weer erg verrassend. Dat laatste is van toepassing op de circuit test die we deden met de BMW HP4 Race en de competitiemotoren van het Duitse merk in diverse kampioenschappen. Is de motor die voor klanten beschikbaar is vergelijkbaar met de fabrieksspullen van BMW? Wij vlooiden het uit op het Circuito Ricardo Tormo.

Indrukwekkend, zei u?

Niet je doorsnee test

Dit is niet wat je een doorsnee vergelijkingstest kunt noemen. De BMW HP4 Race is om te beginnen geen doorsnee motor. Met de hand gebouwd op amper 750 exemplaren, met een blok dat een kruising is tussen dat van de WK endurance motor en de fabrieks-superbikes van het Duitse merk, maar vooral ook met een weelde aan carbon spitstechnologie en hoogwaardige onderdelen.

750 stuks werden hiervan met de hand gebouwd. De rijder is een one-off.

Hoogst haalbare

De HP4 Race is exclusief. Alleen al de prijs van 80.000 euro zou dat laten vermoeden. Maar de echte exclusiviteit zit in het materiaal en in de technologie. Dit is de motor waarmee BMW aan de klanten laat zien tot wat ze in staat zijn. Met het unieke carbon monococque frame en de carbon wielen is hij nog geavanceerder dan de racemotoren van BMW. Waarom ze er dan niet mee racen? Omdat de SBK kampioenschappen en het WK Endurance gericht zijn op gehomologeerde motoren. De S1000RR is dat, de HP4 Race niet. Het is een circuitbeest dat op alle vlakken het hoogst haalbare biedt.

Uniek vergelijk

Al moeten we opletten met het gebruik van het woord beest. Misschien moeten we de HP4 Race eerder als het ultieme circuitwapen omschrijven. Een beest is dit niet, want niet extreem brutaal in zijn gedragen gingen. Wel uiterst performant, met een bijzonder laag onafgeveerd gewicht en een laag gyroscopisch effect van de vederlichte wielen.

Nu kregen we de kans om de HP4 Race te vergelijken met een aantal fabrieks-superbikes uit de BMW Motorsport-stal. Exclusiever dan dit wordt het niet.


MotorNieuws testte de HP4 vorig jaar al, een link naar die test vind je onderaan deze bijdrage. Nu kregen we de kans om de HP4 Race te vergelijken met een aantal fabrieks superbikes uit de BMW Motorsport-stal. Exclusiever dan dit wordt het niet. De HP4 Race kun je kopen, de fabrieksmotoren niet. Enkel een rechtstreeks vergelijk kan uitsluitsel geven over de echte waarde van de HP4 Race. We zonden redacteur Frank Slabbynck naar het Spaanse Grand Prix circuit van Valencia. Dit is zijn relaas.

215 pk. En toch beheersbaar.

Summum

"Dit was een unieke kans om op een GP circuit de beste BMW sportmotoren ter wereld te testen. De kern was de test van de HP4 Race met de IDM Superbikes van Markus Reiterberger en Bastien Mackels, de EasyRace Superbike uit het Spaans kampioenschap en de S1000RR uit het WK Endurance van Foray, Kerschbaumer en Glöckner als vergelijkingspunt. Er was ook een standaard S1000RR om de vergelijking compleet te maken. U vindt de gedetailleerde test van de HP4 Race via de link onderaan dit artikel en ook de technische gegevens staan daar vermeld. Laten we ons dus vooral toespitsen op hoe de motoren rijden, met de HP4 Race voorop. En om te beginnen met het slot: de HP4 Race is wat ons betreft verheven boven al de andere motoren. Omdat de diverse superbikes gemaakt zijn volgens reglementeringen, de HP4 Race niet. Dit is het summum van wat BMW kan aanbieden."

Carbon wielen en het betere werk van Brembo en Öhlins

HP4 vs Alpha Van Zon BMW

"De limiet van al deze motoren ligt veel verder dan die van de meeste rijders. Maar de HP4 Race maakt je wel beter dan je bent. Omdat hij ronduit subliem presteert. Hij heeft evenveel vermogen als de sterkste superbike motoren, maar hij is enerzijds net iets minder extreem van motorkarakter en anderzijds gaat de technologie nog verder."

De limiet van al deze motoren ligt veel verder dan die van de meeste rijders. Maar de HP4 Race maakt je wel beter dan je bent.


"Rijdend met de Alpha-Van Zon IDM-winnende motor van teameigenaar Werner Daemen, voel je dat je met de absolute top qua racemotor op pad bent. Reiterberger won er in 2017 13 van de 14 wedstrijden mee en werd één keer tweede. Kijk, perfectie bestaat niet. Maar het toont wel aan hoe goed deze motor is. Voor competitierijders van het niveau van Reiterberger is dit zonder twijfel het summum. Voor wie niet op een andere planeet geboren werd, is de HP4 Race net iets beter. Wegens even potent, maar gemakkelijker te benutten door je doorsnee sterveling. Of een MotorNieuws redacteur. Dit vergelijk kun je meteen doortrekken naar de andere competitie superbikes waarmee we reden."

Op de Alpha - Van Zon BMW: summum voor toppers.

Rendement vs klassement

"Laat het duidelijk zijn, alle motoren op deze test waren verrassend goed te berijden. Geen enkele mag bestempeld worden als een extreem circuitbeest. Maar de HP4 Race steekt er net dat tikkeltje bovenuit."

Met de HP4 Race wordt niet gemikt op een klassement, wel op rendement.


"Nog makkelijker te benutten en nog hoogwaardiger qua afwerking. Op de racemotoren geldt enkel het resultaat, met de HP4 wordt niet gemikt op een klassement, wel op rendement, op rijplezier en een opwindende rij-ervaring. Dat is onlosmakelijk verbonden met rondetijden, maar die komen er niet alleen door extremen. De BMW Motorsport motoren zijn daar het levende bewijs van. De HP4 Race huldigt die stelling net zo goed, maar voegt daar nog iets aan toe."

Vederlicht sturen met de carbonwielen.

Overdonderend

"Wie een voorliefde heeft voor techniek, zal met respect naar deze motor kijken. Hij doet alles wat je wil en maakt het daarenboven nog gemakkelijk om te doen ook. Stuurgedrag? feilloos. Vermogen? Ongezien. Remmen? Buitenaards. Dit is het niveau van de topmotoren, maar beschikbaar voor klanten. Dat die klanten aan de kapitaalkrachtige kant moeten zijn, zal wel duidelijk zijn uit het bovenstaande. Maar BMW levert met deze HP4 Race een motor waarvan tot voor kort niet voor mogelijk gehouden werd dat je er een kon kopen. Een motor die je overdondert. Je weet pas hoe goed de HP4 Race is, als je die stelling kunt toetsen aan andere exclusieve racemotoren die elk in hun klasse op het hoogste niveau staan. En vaststelt dat hij er nog niet iets bovenuit steekt. Da's straf."


Lees hier de eerder gepubliceerde volledige test van de BMW HP4 Race

Lees hier alles over het bezoek aan de HP4 Race fabriek

Meer weten over de HP4 Race?

Technische gegevens

Motor
Type vloeistofgekoelde vier-in-lijn 4-takt
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen: 215 pk bij 13.900 opm
Maximaal koppel: 120 Nm bij 10.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: carbon
Voorvork: Öhlins FGR300
Achterschokbreker: Öhlins TTX 36GP
Remmen Voor: 320 mm schijven met Brembo Monobloc vierzuigerklauwen GP-4
Achter: Enkele 220 mm schijf met vierzuiger Brembo klauwen

Afmetingen
Wielbasis: 1440 mm
Zithoogte 816/831/846 mm
Rijklaargewicht: 171,4 kg (146 kg droog)
Tankinhoud: 17,5 liter

Prijs:
80.000 euro.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij met alle motoren uit deze test.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...