BANDENTEST MICHELIN ROAD 5: WAARDIGE OPVOLGER?

door Frank Slabbynck 28 februari 2018

Vier jaar na de lancering van de Road 4, presenteert Michelin de Road 5. MotorNieuws testte de nieuwe rubbers in de buurt van Sevilla, op een wet track en zelfs op het circuit van Monteblanco. Onze Man ging dus grondig te werk en dit is zijn conclusie:

Oh Ye!

Voor deze uitgebreide test werden tientallen verschillende merken en types motoren ingezet en werd het circuit van Monteblanco afgehuurd. Naast de circuittest konden we met de Road 5 ook uitgebreid rijden op de kronkelige wegen van Andaloesië.
Maar vooraleer het zover was, kregen we eerst een presentatie voorgeschoteld door grote baas van de tweewielerafdeling van Michelin, Matthew Ye. In perfect Engels, weet deze 42-jarige Chinese topman, ons duidelijk te maken waarom de nieuwe Road 5 volgens hem zo goed is, en hoe belangrijk deze sportieve toerband voor Michelin is. De voorganger werd op vier jaar immers niet minder dan 1,5 miljoen keer verkocht. De Road 5 is bij Michelin de meest verkochte motorband. (scooters niet meegerekend)

Sinterklaas kwam in februari dit jaar.

Beter prestaties door technologie

Ontworpen voor straatgebruik en voor de meeste types straatmotoren, komt de vijfde generatie Michelin Road 5 in twee versies, de standaard en de trail, en elf maar liefst verschillende maten.
Of je nu dagelijks met je motor van thuis naar je werk rijdt, ongeacht het weer, en/of regelmatig een weekendje erop uit trekt, of nu en dan ’s een uurtje (of meer) flink wilt gaan stoeien, de Road 5 moet het allemaal kunnen.
Het resultaat is een fundamenteel nieuwe band, zowel qua architectuur als qua patroon en rubbersamenstellingen. Dit moet leiden tot goede grip in zowel natte als droge omstandigheden. Ook de wendbaarheid en stabiliteit zou er moeten op vooruit gegaan zijn t.o.v. de Road 4, net zoals de remafstand, die bij een 5.000 km gebruikte Road 5 nog even goed zou moeten zijn als bij een nieuwe Road 4.

Mooi. Maar wat voor ons vooral telt: hoe goed is die band nu eigenlijk echt?

130 km en geen enkele daarvan was rechtdoor.

Eerst op de weg

Laat ons de zaken eens omkeren en beginnen met een conclusie: dit is een geweldige allrounder.
We reden een halve dag - in totaal zo’n 130 km - over kronkelende slingerwegen. Met ex-GP rijder Dominique Sarron als voorrijder, ging het er bij momenten behoorlijk snedig aan toe. Er werd regelmatig onderling van motor gewisseld. Zo wisten we ons volop uit te leven op de Yamaha Tracer 900, de KTM 1290 Super Duke GT, de BMW R nineT, de Honda CB650 F en de Aprilia Tuono V4. Sinterklaas kwam in februari dit jaar. Of dat nu erg vroeg is of veel te laat, blijft in het midden. Onze Man is nochtans braaf geweest.
Op alle motoren beviel de Road 5 uitstekend. Niet eenmaal konden we hem op een foutje betrappen. Hard remmen, vlot insturen en vroeg accelereren. Het verliep allemaal vlekkeloos.

Ook geschikt voor een circuit uitstap.

Dan op nat en droog circuit

In de namiddag waren er verschillende zgn. workshops gepland op het circuit van Monteblanco. Eerst mochten we op een permanent nat gesproeid stuk van het circuit, eerst met een Triumph Street Triple RS, en vervolgens met een Yamaha MT-10, een aantal bochten-, acceleratie-, rem- en uitwijkoefeningen uitvoeren.

Terwijl de Road 5 helemaal geen circuitband is, stonden er vervolgens - Dankjewel Sint - 3 rondjes met een Ducati Supersport, gevolgd door nogmaals 3 rondjes met een BMW S 1000 XR op ons menu. Het geeft aan hoe zeker Michelin zich over de allround eigenschappen van deze band voelt. En terecht: in stralende zon en met een temperatuur van 20 graden, moesten we ons op geen enkel moment inhouden. de Road 5 kan het allemaal, tot die rondjes op circuit toe.

Dit is wat men noemt een gevarieerde test

Geslaagd met onderscheiding

Eens terug de pitlane in gereden, tot stilstand gekomen, en afgestapt, voelden we met onze blote hand aan de voor- en achterband. Beiden hadden behoorlijk warm, maar waren dus nog niet over hun maximale temperatuur heen. We kunnen ons wel voorstellen dat als je ermee zou blijven rijden op circuit, ze op de duur te warm zouden kunnen krijgen, maar dat zijn omstandigheden die ondenkbaar zijn op de openbare weg en die openbare weg, daar is de band voor gemaakt.

We kunnen ons wel voorstellen dat als je ermee zou blijven rijden op circuit, ze op de duur te warm zouden kunnen krijgen, maar dat zijn omstandigheden die ondenkbaar zijn op de openbare weg


Bij keihard remmen vanaf 240 km/u naar 60 km/u voelden we een verschil met een echte circuitband. Maar meer dan als een verschil mogen we dit gevoel niet omschrijven. Sterk voor een niet-circuitband. Gooi daar alle bevindingen die we daarvoor al maakten bovenop en het verdict is duidelijk: de Michelin Road 5 is geslaagd met onderscheiding!


Meer weten over de nieuwe Michelin Road 5?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...