Sander Claessen Belgisch kampioen op Aprilia RSV4.

door motornieuws 22 oktober 2018

Dat het een bewogen jaar was in de Belgische motorrace, kunnen we wel zeggen. Spannende wedstrijden, voor sommigen jammerlijke crashes en daarbij horende technische rompslomp. Maar één ding is zeker, Sander Claessen behaalde met zijn Aprilia RSV4 de titel Belgisch Kampioen Superbike. Motornieuws ging bij hem op de sofa:

We werden verwelkomd bij Delta Motorcycle, Claessen’s winkel in de speelkaartenstad Turnhout, waar eeuwige rust lijkt te heersen. En dat representeert Sander ook: rust en bescheidenheid. Als we hem feliciteren met zijn titel, geeft hij aan dat geluk hem mede parten heeft gespeeld. Oké, genoeg bescheidenheid, de titel is binnen en dit in zijn kennismakingsjaar met de Aprilia RSV4 RF!

Racecarrière

Claessen werd geboren in de brommerwereld, zijn vader baatte Delta Motorcycle uit en was zelf een hobby-motorcrosser. Op zijn 18de behaalde Sander zijn motorrijbewijs, maar was in zijn jongere jaren allesbehalve een kilometerjunk. Zijn eerste circuitervaring dateert van 2004, als hobbyrijder, met een Yamaha R6. Vanaf 2011 waagde hij zich aan een aantal losse wedstrijden, waaronder de Van Zon Sprint Races. In 2015 behaalde hij zijn racelicentie en meteen werd hij Vice Kampioen bij de Supersport Junioren. Overstap naar de Supersport Inters in 2016, waarbij hij ook meteen de titel pakte. Op naar meer? Tuurlijk! In 2017 waagde Sander zich bij de Superbikes, waar hij met de Kawasaki ZX-10R een ongelukkig jaar kende en een veertiende plaats neerstreek. Overstap naar Aprilia in 2018 en… Claessen wordt Belgisch Kampioen. Hoe verklaar je dat?

RSV4RF voordelen

Een zacht motorkarakter zorgt voor de perfecte combinatie Aprilia-Claessen. Sander geeft aan van nature een nogal bruusk piloot te zijn, wat wordt gecompenseerd door de zachtheid van de Aprilia-motor. Begrijp dit niet verkeerd, de RSV4 RF, kort voor Racing Factory, produceert in originele staat 201 pk en is oorspronkelijk gemaakt voor circuit gebruik. Aan vermogen geen tekort dus.

Daarnaast is de Aprilia naar de ideale opstapmotor, de RSV voelt zo vertrouwd dat elke piloot er zich meteen op thuis voelt. En laat dat nu net een aspect zijn dat rijders, zowel in de racerij als daarbuiten, willen ervaren: een vertrouwd gevoel.

Wenbaarheid. Ook al is de RSV4 RF enkele kilo’s zwaarder dan zijn Japanse concurrent, hij voelt als een 600. Het insturen is geweldig! Zouden de standaard öhlins veringen voor- en achteraan hiermee kunnen te maken hebben?

“Last, but not least, de prijs. Zowel in aankoop als in onderdelen kan de concurrentie niet tippen aan de Aprilia. Prijs-kwaliteit een enorme aanrader”, aldus Sander. “Omdat de RSV4 RF gebouwd werd als rasechte circuitmotor, is hij anderzijds wel onderhoudsintensief en soms is het wel even wachten op je onderdelen. Maar voor wat hoort wat, zegt oma altijd.”

Wat in 2019?

“Dit jaar heb ik mooie progressie gemaakt, dus volgend jaar wil ik graag hetzelfde blijven doen en hopelijk opnieuw voor de titel strijden”, zegt de kersverse kampioen. “Daarnaast reden we met het Aprilia Team (Sander Claessen / Kenny Meersman nvdr) mee in de 6 uur van Francorchamps, waarmee we een derde plaats veroverden bij de Inters. Hopelijk zit dat er volgend jaar ook terug bij.”

Tot slot is er ook nog dank voor twee belangrijke mensen in het success van Claessen: “In het bijzonder wil ik nog graag Aprilia Turnhout bedanken en ook mijn twee geliefde sleutelaars Rob de Cock (Anderson) en Steven De Buysere. Jullie waren werkelijk onmisbaar!”



Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...