MotorNieuws sprak met Marc Marquez: "Elke MotoGP rijder is een topper."

door Thierry Sarasyn 20 juli 2017

Love him or hate him. Maar Marc Marquez is een fenomeen. Op zijn 24ste is de Spanjaard vijfvoudig wereldkampioen en hij gaat weer aan de leiding van het klassement dit jaar. MM doorzwom al woelige watertjes, maar lijkt weer helemaal op het juiste spoor. MotorNieuws ging praten met de regerende wereldkampioen.

Drie titels in vier jaar

Met drie MotoGP titels in vier jaar en de leiding in de huidige tussenstand mag je de Spanjaard als de snelste van het lot bestempelen. Maar Marc-Quez is ook impulsief en hij heeft nog steeds de ervaring niet van de populairste van het lot, Valentino Rossi. Dat, en nog een heleboel andere zaken, zorgt ervoor dat het MotoGP-seizoen nog maar eens onwaarschijnlijk spannend is. En we zijn nog maar goed halfweg.

Analyse van de beelden. Elk onderdeel telt.

Constante druk

MotorNieuws: Het is ondertussen ruim vier jaar geleden dat we elkaar spraken. Toen had je een wisselvallige eerste seizoenshelft en zei je dat je geen kans meer maakte op de titel. Assen was een ommekeer en je werd alsnog wereldkampioen. Hoe kijk je nu tegen de rest van het seizoen aan?
Marc Marquez: Na vier jaar en drie titels in de MotoGP-klasse is mijn situatie hoe dan ook anders. In 2013 had ik geen enkele druk, nu is die druk er wel. Ik moet elk jaar voor de titel gaan en er wordt altijd van me verwacht dat ik voorin eindig. Dat is logisch gezien mijn resultaten, maar het betekent wel dat ik niet meer zonder druk naar de wedstrijden kan toeleven - zoals ik dat toen wel nog kon. Terugkijkend op dat eerste MotoGP-jaar, moet ik zeggen dat ik met toen bijzonder sterk voelde en we hadden ook de beste motor, vond ik. Heerlijk om zo te debuteren.

In 2013 had ik geen enkele druk, nu is die druk er wel. Ik moet elk jaar voor de titel gaan.


MotorNieuws:In welk opzicht is dit seizoen dan anders?
Marquez: We zoeken nog naar oplossingen op een paar vlakken. Maar het is goed om nog steeds in ditzelfde team te zijn, met dezelfde mensen rond me en dezelfde merken die me blijven steunen. Dat geeft me veel vertrouwen.

MotorNieuws: Enkel de banden zijn veranderd...
Marquez: Inderdaad, maar iedereen heeft die overstap moeten maken en het is interessant om te zien hoe de verschillende rijders en teams hier mee omgaan. Ook de uniforme elektronica is er ondertussen bij gekomen.

Met dit palmares is de druk om te winnen er elke wedstrijd.

Zelfs kwalificaties zijn moeilijk

MotorNieuws: 2016 was een topjaar met maar liefst 9 verschillende winnaars. Maar het niveau dit jaar lijkt zo mogelijk nog hoger. Is dat een juiste indruk?
Marquez: Goh… Weet je, als je in MotoGP aan de start komt, ben je op zich al een toprijder. Van de eerste tot de laatste, iedereen heeft talent. Maar het klopt dat tot een paar jaar terug maar een viertal rijders voor de zege konden vechten. Dat is nu anders. Je moet heel hard rijden om in de top-tien te geraken. Zelfs om in Qualifying Practice 2 rechtstreeks geplaatst te zijn, is het moeilijk. Om bij de 10 snelste rijders te zijn, moet je echt je limieten opzoeken. Dat was inderdaad nooit eerder het geval. Misschien is dit wel de sterkste bezetting ooit. Maar ik vind dit goed voor de fans. Dorna deed uitstekend werk door de Magneti Marelli software op alle motoren zodat iedereen meer op gelijke voet van start gaat en ook de banden zijn voor iedereen hetzelfde. Dat zorgt voor spanning in de wedstrijden en een zeer mooi kampioenschap.

Tot een paar jaar terug waren er maar een viertal rijders die voor de zege konden vechten. Dat is nu anders. Je moet heel hard rijden om in de top-tien te geraken.


MotorNieuws: Ben je, vier jaar na je debuut, minder impulsief geworden?
Marquez: Naast de omloop ben ik altijd een heel rustige jongen geweest. Als ik op de motor zit, ga ik altijd voluit, mijn stijl weerspiegelt dat ook. Maar ik heb ondertussen wel geleerd om mezelf minder stress op te leggen.

Zelfs de kwalificaties zijn moeilijk met dit deelnemersveld.

Sterrenstatus

MotorNieuws: Je bent Spanjaard en Spanje is een motorland. Kun jij met jouw palmares en status nog een normaal leven leiden daar?
Marquez: (lacht) Eerlijk gezegd, in Spanje lukt dat inderdaad niet meer. MotoGP is er erg belangrijk en alle GP-rijders zijn er net zoals F1-coureurs mega populair. Dus ik kan niet meer gewoon op wandel gaan in Barcelona. Maar het hoort er wel bij, ik vind het leuk, het gaat immers om je fans, mensen die je altijd steunen en ik vind dat je daar erkentelijk voor moet zijn. Natuurlijk kun je niet altijd voor iedereen goed dan, maar ik probeer dat wel. Ik probeer een zo normaal mogelijk leven te leiden, ik heb nog steeds dezelfde vrienden en ik woon nog op dezelfde plaats. Ik voel me daar goed bij.

In Spanje kan ik niet meer gewoon op straat komen. Maar het hoort er bij, ik vind het leuk, het gaat immers om je fans, mensen die je altijd steunen en ik vind dat je daar erkentelijk voor moet zijn.


MotorNieuws: Vertel eens iets over je interesse in andere takken van motorsport.
Marquez: Ik houd van off road rijden, ik ben daar begonnen met motorrijden. En ik geniet er nog steeds van.

MotorNieuws: Helpt je off road ervaring je bij het rijden met de RC213-V MotoGP motor?
Marquez: Uiteindelijk zijn het allemaal motoren met een gashendel, koppeling en remmen. Ik vind het belangrijk om veel motorgevoel te hebben. Maar het is niet meetbaar of dat nu helpt of niet. Voor mij maakt het in elk geval deel uit van mijn training.

Marquez crosst als onderdeel van zijn training.

Opperste concentratie

MotorNieuws: Heel wat mensen weten wat het betekent om met een crossmotor te rijden, maar slechts een handvol kent het gevoel van een MotoGP motor. Hij zou je die twee vergelijken op fysiek vlak? Hoe fysiek is MotoGP?
Marquez: Motorcross is brutaler dan MotoGP. De impact bij sprongen en bij het nemen van knippen, is zeer groot. Het is agressiever. In MotoGP werken de spieren meer statisch en progressiever. De krachten die op je inwerken zijn groter. De G-krachten zijn enorm. En je moet mentaal sterker zijn. Als je aan 300 km per uur een rempunt niet goed inschat, is de race over. De concentratie is nog groter, het mentale aspect is nog belangrijker.

MotorNieuws: We zouden tot slot nog kunnen vragen wat je doelstelling voor dit jaar is, maar zeker dat je zult antwoorden dat je wereldkampioen wilt worden. Zullen we het hier dan maar bij laten?
Marquez: (lacht) Dat heb je goed ingeschat. Dank je voor het gesprek!
MotorNieuws: Geire gedaan jongen!

Vier cola's en een pintje.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...