Voor de test van de Suzuki GSX-R1000: IS THE KING BACK?

door motornieuws 28 februari 2017

Morgen zijn we bij de eersten die een been over de 2017 Suzuki GSX-R 1000 mogen gooien. De test van de R-versie bracht MotorNieuws al eerder, nu is het de beurt aan de standaard Gixxer op Estoril. Voor we dat doen, vragen we ons af of de nieuwe GSX-R1000 een waardige opvolger kan worden in die roemrijke dynastie.

We doen dat op basis van enkele sportieve successen en een brok geschiedenis. Suzuki bracht in 1985 de eerste GSX-R uit. 100 pk, 10.500 opm en 20 kg lichter dan de concurrentie. Hiermee was het merk uit Hamamatsu de eerste fabrikant die een echte racereplica op de markt bracht. De inspiratie ervoor werd gehaald bij de GS1000R fabrieksracer, winnaar van het WK endurance in 1983.
Een jaar later, in 1986, kwam de 1100 variant uit, die daarna 15 jaar lang in ’t Suzuki gamma zou blijven.
In 2001 zag – als opvolger van de uittredende 1100 – uiteindelijk de eerste GSX-R1000 het levenslicht.
In het WorldSBK haalde Suzuki uiteindelijk één wereldtitel met de GSX-R, maar dan wel een heel dominante. Dat was in 2005 met Troy Corser, die toen voor het Belgische Team Suzuki Alstare uitkwam. Drie superpoles, de snelste ronde in zeven wedstrijden, achttien podiums, waarvan acht overwinningen, en de wereldtitel … cijfers die voor zich spreken.

Troy Corser (ook) op de GSX-R almachtig.

Internationaal succes

In Australië wist de GSX-R niet minder dan acht SBK-titels te winnen, waarvan de laatste twee in 2012 en 2013 waren. Niet slecht. In Amerika was Suzuki zo mogelijk nog dominanter. Tussen 1985 en 2009 wist de GSX-R er zo waar elf SBK-titels binnen te halen. De onbetwiste held daarbij, was niemand minder dan Mat Mladin, die enkel in een zekere Ben Spies - in 2006, 2007 en 2008, eveneens met een GSX-R – z’n meerdere diende te erkennen. Eens Spies vertrokken was naar het WK SBK (in 2009, dat hij meteen ook won), zegevierde Mladin in het Amerikaanse SBK-kampioenschap opnieuw. En alweer met een GSX-R.

Mladin. Een GSX-R icoon.

WK Endurance

Het meest succesvol was de GSX-R echter in het WK Endurance.

Het Suzuki Endurance Racing Team – kortweg SERT genoemd – wist, o.l.v. le patron Dominique Méliand, sinds het ontstaan van de GSX-R in 1985, een ongelofelijke veertien wereldtitels binnen te rijven. De laatste daarvan dateert zelfs pas van vorig jaar – 2016 – wat veel zegt over de gezonde basis, en de oerdegelijke betrouwbaarheid van de GSX-R. De GSX-R1000 was toen immers – op papier – al volledig voorbijgestreefd door de concurrentie, zowel op vlak van vermogen als elektronische hulpmiddelen. Maar de wereldtitel endurance, werd toch opnieuw door de aloude GSX-R gewonnen. Straf

De laatste vijf jaren, waren er elk jaar opnieuw geruchten dat de nieuwe GSX-R1000 eraan kwam. Maar telkens opnieuw bleek het dan toch nog niet het moment te zijn. Na lang wachten is hij er dan eindelijk. We hebben nu al een flauw vermoeden dat het wachten niet voor niets zal geweest zijn.
Enkele weken terug, vond de world launch van de GSX-R1000R (de “R” versie van de GSX-R dus) al plaats op het Australische Phillip Island.

De MotorNieuws test Van de GSX-R1000R lees je hier.

SERT. Heerlijke foto.

Is de koning terug?

Nu gaan we – in het kader van de Moteo Press & Dealer Ride dan eindelijk ons been over de zesde generatie van de standaard GSX-R1000 legende zwaaien. Plaats van het gebeuren: niets minder dan het Portugese GP-circuit van Estoril!

Ook even vermelden dat Moteo de Suzuki invoerder is voor België, Zwitserland en Portugal. Benieuwd ook om de verschillende internationale reacties straks eens te horen...

Is the King back? Donderdag weten we het jullie te vertellen!

Tekst: Frank Slabbynck

Reageren

Registreer of log in om te reageren...