Vijf lessen die je moet trekken na een blessure bij een motorcrash

door motornieuws 7 juni 2018

Een schuiver met de motor, het is iets waar elke motorrijder rekening mee moet houden. Maar soms komt er bij een valpartij ook een blessure kijken. Hoe ga je daar best mee om en wanneer kan je terug op de motor?

1. Laat de val je niet afschrikken

Elke valpartij is angstaanjagend. En wie gekwetst is, moet meestal noodgedwongen de motor een tijdje langs de kant laten. De gouden regels is niet op de motor te stappen vooraleer de blessure genezen is. Soms is er uiterlijk niks meer zichtbaar, maar kamp je met pijn. Dat kan je rijkwaliteiten beïnvloeden. Stap dus niet op de motor voor je in staat bent hem goed te besturen. Maar laat de motor anderzijds ook niet langer dan noodzakelijk staan omdat je een zekere angst voelt om weer op te stappen. Rijden is de enige manier om over die angst heen te geraken.

2. Neem tijd om te revalideren

Een motorblessure is niet anders dan een gewone blessure. Tijd heelt (bijna) alle wondes, maar je moet wel die tijd nemen om helemaal beter te worden. Wil je voluit blijven genieten van motorrijden, dan is de hulp van een goede kinesist wellicht onontbeerlijk. Half herstelde blessures kunnen voor heel lang de pret vergallen.

3. Protectie is essentieel

De bescherming die moderne motorkledij biedt, wordt steeds beter. Ben je ondanks protectie toch gewond bij een val? Beeld je in hoe het zou zijn zonder. Droeg je onvoldoende bescherming? Beeld je in hoe het zou zijn mét.

4. Stap voor stap

Neem je tijd om weer aan de motor te wennen. Fysiek, maar ook mentaal. De trekkracht van een sportmotor is fenomenaal, dus daar moet je opnieuw aan wennen. Maar ook gewone motoren accelereren fel. Herbegin dus rustig. Ga na of je blessure je echt niet meer hindert. En vooral of je ook mentaal weer helemaal klaar bent. Is één van beide niet het geval, neem je tijd om op beide vlakken weer helemaal top te worden. Of beter nog: sterker dan je voordien was.

5. Iedereen kan bijleren

Ook al was de crash jouw schuld niet, jij bent wel degene die met de blessure zit. Defensief rijden is altijd een goed idee. Beschermende kledij dragen is dat ook. En een degelijke scholing volgen om je motor nog beter onder de knie te krijgen is altijd mooi meegenomen. Ben je een top-circuitrijder? Ga eens endurorijden. Ben je een goed motorcrosser? Misschien brengt trialtraining je wel extra vaardigheden bij. Ben je niet sportief, maar rijd je wel heel vaak? Er zijn tal van doorgedreven rij-opleidingen voor ervaren rijders.
Iedereen kan wel iets bijleren.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...