Triumph Adventure Experience: Optimaal genieten.

door German Ooms 9 april 2018

In navolging van BMW, Honda en Ducati start nu ook Triumph met een off-road training. Bedoeling van de training is om de mogelijkheden van de off-road georiënteerde modellen te leren kennen en optimaal te benutten. Motornieuws ging een dagje naar de les en kwam terug met veel goesting naar meer.

Mooie dag voor een training

Afsrpaak in Zolder

Plaats van ontmoeting is het circuit van Zolder. Niet meteen een locatie die je associeert met off-road rijden. Maar toch. Triumph werkt voor deze Adventure Experience samen de mensen van Motokhana en die hebben een mooi (en permanent) oefenterrein uitgezet op een van de flanken van de Sacramentsheuvel. Motokhana is een bedrijfje dat zich heeft toegelegd op off-road training en beschikt naast het hiervoor vermelde oefenterrein over een team van zeer ervaren off-road instructeurs. Twee van hen zullen ons vandaag een idee geven van wat er mogelijk is met de Adventure-modellen van Triumph. Opvallend is dat Triumph naast de Tiger 1200 en de Tiger 800 ook de Scrambler 900 voorzien heeft. Benieuwd wat deze retro off-road in petto heeft! Na de koffie en een klein ontbijt gebruiken we de zeer fraaie infrastructuur van Motokhana om ons om te kleden en kan de pret beginnen. Verwacht van deze training niet dat er een fraaie endurorit op het programma staat. Neen, heel de dag wordt er gereden op het oefenterrein (met ’modder-vrij’ garantie!) en stap voor stap wordt de moeilijkheidsgraad van de oefeningen verhoogd.

Theorie gaat de praktijk vooraf

Stevige kleppers

Doordat er in een kleine groep gewerkt wordt krijg je een bijna privé-opleiding en dat is vooral voor mensen met weinig of geen off-road ervaring een bijzondere troef. De instructeurs zijn immers zo ervaren dat ze vrijwel meteen het niveau van de cursist kunnen inschatten en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen daaraan aanpassen. En dat is nodig ook. Een Triumph Tiger 1200 mag dan wel tot de top van het all-road segment behoren, eens je er mee gaat 'werken' in het terrein is het een stevige klepper. Dat ondervinden we al bij de eerste oefening, het obligate ‘achtjes rijden’. Traag maar in een vloeiende beweging een achtvorm rijden is kinderspel, maar wanneer de instructeur verlangt dat je de achtvorm steeds kleiner maakt heb je aan de Tiger 1200 meteen je handen vol. Maar zoals steeds: oefening baart kunst en na een kwartiertje draaien we achtjes met het stuur tegen de aanslag. Nice! Wat dan volgt zijn een heel aantal oefeningen die je in staat moeten stellen de eigenschappen van je machine tijdens het off-road rijden zo juist mogelijk in te schatten. Vooral de remtraining oogst veel bijval. De minst ervaren deelnemers halveren in een mum van tijd hun remafstand. Bijkomende troef is dat de instructeurs je uitvoerig adviseren hoe je de elektronische rijhulpmiddelen van je machine optimaal kan benutten.

Niveaugroepen

Na de lunch wordt onze groep opgesplitst en gaat het niveau van de oefeningen de hoogte in. De achtjes waarmee we in de ochtend gestart zijn mogen we nog eens overdoen, maar dan wel op een helling en tussen twee linten. Niet eenvoudig, maar ook hier maken de deelnemers snel vorderingen. Ik doe deze oefening achtereenvolgens met de Tiger 800, de Tiger 1200 en de Scrambler 900. Deze laatste is veruit de ‘kleinste’ machine en dat laat zich voelen. Het lage zwaartepunt maakt het sturen op de helling eenvoudiger. Maar ook de Tiger 800 doet het bijzonder goed. Het valt op hoe zacht en gedoseerd de driecilinder z’n werk doet, ook bij hele lage snelheden. Dat komt bij de volgende oefeningen uitermate goed van pas. Want bij het beklimmen van een kort maar steil hellinkje is het doseren van het vermogen van het allergrootste belang. Ga je te traag dan kom je niet boven en ga je te snel, dan verlies je zowat alle controle over de machine. Stilaan maken de eenvoudige oefeningen plaats voor het echte off-roadwerk. Zeker wanneer we naar het andere deel van het terrein verhuizen.

Zo, dat gaat al beter.

Volop genieten

Daar voorzag Motokhana iets wat je als een klein crossterrein zou kunnen omschrijven. Met springschansen en kombochten. Een paar deelnemers krijgen het bij de aanblik van dit terrein benauwd, maar de instructeurs stellen hen meteen gerust. Het is niet de bedoeling om te leren jumpen maar wel om in alle rust en kalmte over hellingen en hindernissen te leren rijden. In ons groepje verdwijnt die 'rust en kalmte' echter als sneeuw voor de zon en beginnen we de echte mogelijkheden van de Triumphs te ontdekken. Een jumpje hier, een driftje daar … Genieten dus. En allemaal zijn we verbaasd waartoe de Triumphs in staat zijn. Van de eerder rudimentaire Scrambler 900 tot de met alle toeters en bellen overladen Tiger 1200: allen zijn ze tot meer in staat dan je op het eerste zicht zou verwachten.

Duidelijk en leuke boel daar in Zolder

Veel mogelijkheden

En laat dat nu net zijn wat Triumph met deze cursussen voor ogen heeft: de mogelijkheden van je machine ontdekken en optimaal benutten. Dat Triumph overtuigd is van die mogelijkheden heeft ertoe geleid dat deze Triumph Adventure Experience open staat voor iedereen, dus niet enkel voor eigenaars van een Triumph. Je kan dus perfect met je eigen motor deelnemen. Wil je toch voelen wat zo’n Triumph in petto heeft? Dat kan je er voor 120 € eentje huren (140 € voor de Tiger 1200). Gebruik je je eigen motor, dan betaal je 150 €, ontbijt en broodjeslunch inbegrepen. Meer info vind je op Motokhana.be of bij je Triumph dealer.


Tekst: German Ooms
Foto's: Thierry Dricot


Meer weten over de nieuwe BMW F850GS en F750GS?

Bekijk de uitgebreide fotogalerij

Reageren

Registreer of log in om te reageren...