door Thierry Sarasyn 8 oktober 2017

Trendsetters: 6 Yamaha's met grote historische betekenis

Elk merk heeft zijn iconen. Het ene al meer dan het andere. Vandaag staan we stil bij Yamaha. Het merk met de gekruiste stemvorken produceerde een aantal motoren die niet alleen iconisch zijn, het waren ook trendsetters of vernieuwers. En daarom hebben deze 6 Yams grote historische waarde:

XS650

De XS650 is voor Yamaha wat de CB750 voor Honda is. Alleen is de XS650 niet voor de rest van de wereld wat de Honda CB750 wel is. En dat is deels onterecht. De XS kwam er in ’69 als tegengewicht voor de toen populaire Triumphs. Het was Yamaha’s eerste viertaktmotor. Maar hij was veel moderner dan de Britten, de twin had een bovenliggende nokkenas, schijfrem vooraan en een startmotor. Yamaha kwam hiermee binnen langs de grote poort. En eigenlijk is de XS650 de stamvader van alle viertakt Yams.

Yamaha's eerste viertakt

XT500

De XT500 mag je bestempelen als de moeder aller enduro’s. Tot de motor in 1977 op de markt kwam, waren de meeste off roads scramblers. En degene die zich al echt tot het betere off road werk richten, braken niet echt door. Dat veranderde toen Yamaha zijn legendarische luchtekoelde mono op de markt bracht. Cyriel Neveu won er de eerste twee Dakar rally’s mee. De rest, as they say, is geschiedenis.

Winnaar van de eerste twee Dakars

RD500LC

In tijden waarin de Grand Prix verreden werden met 500 cc tweetakten, deed de Yamaha RD500LC heel wat harten sneller slaan. En terecht. De RD500LC was een sportmotor pur sang én met een vloeistofgekoeld tweetaktblok. Dichter bij Kenny Robers kon je in die dagen niet staan. De RD500LC werd maar gebouwd tussen 1984 en 1986 en is de zwaarste tweetakt sportmotor die een Japanse firma ooit bouwde.

Heerlijk

YZ400-F en WR400-F

Wat Yamaha in de seventies met de XT presteerde, deden ze nog eens dunnetjes over in ’98. Wat een jaar, want het was ook toen dat de wereld verblijd werd met de R1. De YZ400F en WR400F maakten komaf met de tweetakt hiërarchie in het motorcross en enduro. De viertakt Yams waren zo licht en potent dat ze onmiddellijk wonnen op het hoogste niveau. Grand Prix in het debuutjaar, een supercross in de VS en een wereldtitel het jaar nadien. De Yamaha YZ-F/WR-F luidden het viertakt off road tijdperk in waar we nu nog in verkeren en waar we nog niet onmiddellijk afstand van lijken te nemen.

YZ-F R1

Weinig motoren zijn er net voor het begin van de 21ste eeuw nog in geslaagd om de markt dermate te beïnvloeden als de Yamaha YZF-R1. Akkoord er waren al lichte en performante sportmotoren als de Ducati 916 of Honda Fireblade, maar Yamaha deed het in 1998 toch een heel stuk beter. Zo goed zelfs dat de verzamelde concurrentie een jaar of 4 nodig had om de R1 weer bij te benen. 150 pk en een nooit gezien streven naar massacentralisatie maakte dat de R1 de concurrentie niet alleen ver voor was, hij was ook een trendsetter. Vandaag nog profiteren we van de visie van Yamaha in ’98.

Baanbrekend

RD250 en 350

Yamaha was in de jaren zeventig zijn tweetakt geschiedenis nog niet ontgroeid en kwam in 1973 met de RD250 en 350. Ze kunnen beschouwd worden als het prototype van hoe een tweetakt kan zijn: betaalbaar, eenvoudig, performant en bruikbaar. Latere tweetakten werden gesofisticeerder door vloeistofkoeling en hoogwaardiger componenten, maar wat Yamaha toen toonde bewijst vandaag nog altijd dat de tweetakt om velerlei redenen zijn plaats verdient. En dan hebben we het nog niet eens over het subjectieve argument van de heerlijke geur. Deux temps pour homme. Er moet een eau de toilette mee te maken zijn.


Ode aan de eenvoud.

Interesse in klassiekers of youngtimers? Kijk eens hier

Reageren

Registreer of log in om te reageren...