Tip voor een wintertrip: Marokko. GEWOON DOEN!

door 16 januari 2017

Grijze lucht en gladde wegen. We zijn er aan gewoon in de winter. Maar wie nu of binnenkort even tijd heeft, kan ook kiezen voor een motorreis naar Marokko. Makkelijker te bereiken dan je denkt en vooral: meer dan de moeite waard.

Minimum aan voorbereiding

Ook al is Marokko het prototype van het haalbare avontuur, je kunt er niet zomaar naartoe. Een minimum aan voorbereiding is nodig. Misschien is het geen slecht idee om met een aanhangwagen naar Marseille of Barcelona te rijden en daar de motor af te laden en de boot te nemen. Of je rijdt als doorwinterde motorrijder even door een paar 100 km slecht weer. Maar in beide gevallen moet je motor en je uitrusting in orde zijn, heb je best een beetje gereedschap mee en vooral de nodige documenten. Om voorbij de Marokkaanse douane te geraken, heb je het originele gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs én je verzekering. Ben je niet de eigenaar van de motor, dan heb je de geschreven toelating nodig van de eigenaar van je voertuig om over de grens te komen. Voor jezelf volstaat een paspoort (dus niet je identiteitskaart) en dat moet nog 6 maanden geldig zijn na je de datum waarop je het land binnen gaat. Zo. Klaar voor de rest?

Na de motor: de rijder

Tijdens avontuurlijke reizen is het gewicht één van de grote vijanden. Het is dus logisch dat je ervoor opteert om zo licht mogelijk te reizen. Maar laat je niet verleiden tot het verminderen van je veiligheidsuitrusting. Kleine anekdote: ik reed ooit op een zeer gemakkelijke piste. De regen van de avond daarvoor had die piste echter glibberig gemaakt. Het voorwiel van mijn motor gleed weg in een diepe plas. Niks erg, lage snelheid en nog voor de motor op de grond lag, was ik er af gesprongen. Ik raapte de motor weer op en reed verder. Gek genoeg voelde ik een luchtstroom aan mijn rechtervoet. Bleek dat een steen de zool van mijn laars werkelijk losgereten had. Je mag er niet aan denken hoe je voet er uit ziet als je die laarzen niet aan hebt. Kies dus voor veilige kledij. Neem een minimum aan pleisters en tape mee, alsook voldoende medicijnen. Dafalgan, Brufen, Immodium, ... de standaard zaken volstaan. Voor Marokko zijn geen inentingen nodig.

Le printemps est magnifique dans les régions du nord

Andere mentaliteit

Eens je in Tanger van de boot bent, mag je je ingesteldheid veranderen. Je bent immers in Afrika. Welkom!
Je eerste contact met de plaatselijke bevolking, is met de douane. Het gaat allemaal niet te snel, maar alles verloopt - meestal - eerlijk en je moet gewoon even geduld hebben. Met de juiste papieren is er nooit een probleem. Als je de weg vraagt, krijg je vanaf nu geen antwoord meer in kilometers, maar vaak in uren. De volgende stad? Twee uur. Dat kan te voet of met de motor zijn...

Om je te helpen hebben we een kleine reisgids samengesteld voor een trip van een dag of 10 met in totaal 3.500 km, zonder marathon etappes en met schitterende routes, mooie plekken en prachtige natuur. We zijn weg. En wel naar

Tanger – Fes
Fes – Middelt
Middelt – Merzouga
Merzouga – Gorge du Dadès (en passant par le Todra)
Gorge du dadès – Aït Benadou (Ouarzazate)
Aït Benadou – Tata
Tata – Marrakech
Marrakech – Meknes
Meknes – Chefchaouen
Chefchaouen – Tanger


Er zijn ook andere routes mogelijk, dichter langs de kust en dieper naar het zuiden. Maar daar is vooral Essaouira interessant en grote steden als Rabat en Casablanca zijn druk en er is veel industrie. We nemen jullie dus mee naar de keizerlijke steden en een route die meer centraal en naar het oosten loopt.

Chefchaouen, de blauwe stad

We zijn weg. Dag 1

Door de ochtendmist varen we Tanger Binnen.
We passeren de douane, wisselen Euro's voor Dirhams (1 euro is ongeveer 10 Dirham) en rijden de mooie stad Tanger uit. Tijdens onze trip in april was de temperatuur al zacht, maar ook in deze tijd van het jaar is het over het algemeen erg mooi weer in het noorden van Marokko.
We rijden door een explosie van geuren en kleuren. Alles staat in bloei en het gebeurt zelden dat je zoveel zware bloemengeuren opsnuift tijdens een motorrit. De geur zal je altijd bijblijven. Er zijn op dat vlak minder aangename ervaringen in Afrika, maar dit is echt wonderlijk. Langs de weg eten we heerlijk voor een paar euro en de Berber whisky (muntthee) vloeit overal rijkelijk. De mensen in de steden en dropen langs de weg zijn bijzonder vriendelijk en hebben niet de vervelende neiging om je aan te klampen en om geld of andere zaken te vragen. Iedereen is hier bijzonder sociaal, dit is dan ook niet echt het meest toeristische deel van Marokko.
We komen aan in Fes, één van de vier keizerlijke steden in Marokko en zeker de moeite waard. Een grote stad met contrasten tussen moderne gebouwen en oude architectuur. De perfecte stopplaats na een mooie dag.

De verffabrieken in Fes. Feest voor de ogen. Niet voor de neus...

Dag 2

We rijden naar Midelt, een niet al te grote stad. We rijden door rotsachtige heuvel met fabuleuze vergezichten en een paar moeilijke passages. We rijden door tot Jaffar en laten onze bagage in het hotel. Met een lichte motor rijden we een lus van 80 km met prachtige wegen en indrukwekkende vergezichten. Een magische namiddag!

Jaffar. Een lus met 80 km piste en waanzinnige vergezichten

Dag 3

We rijden naar het zuiden. Langs het mooie drop Ziz met zijn kunstmeren en komen aan in Erfoud. Stad in het grootse zuiden, overgoten met zon en met de geur die de steden aan de rand van de woestijn typeert. Hier ben je al diep in Marokko en dit is het echte avontuur. We staan aan de rand van de Erg Chebbi. Niet ver hiervandaan bevinden zich de bekende duinen van Merzoua. Deze 'dunes d'or' zijn gekend voor hun schoonheid, maar ook voor hun hoogte. Sommige zijn meer dan 100 m hoog. En ze zijn omgeven door een erg vlakke woestijn. Een indrukwekkend schouwspel en je voelt je plots wel heel klein. We rijden ook langs Rissain met zijn middeleeuwse Soukh en verlaten het asfalt om in een hotel dicht bij de duinen te komen. het heet 'les dunes d'or' en is het oudste etablissement uit de streek. De nacht valt en hier zie je een sterrenhemel zoals die alleen in de woestijn bestaan. Vermoeid en onder de indruk van de grootsheid vallen we in slaap.

On quitte la route pour une piste qui mène à l'hôtel

Dag 4

We gaan op zoek naar wat afkoeling en rijden naar het noorden. We vinden niet alleen koelte, maar ook de indrukwekkend mooie gorges du Todra. Ongeveer 50 meter breed en bijna 300 meter hoog. Indrukwekkend om hier door te rijden. We rijden door deze nis tot we na 30 km Tamtatouche tegenkomen. Onmiddellijk daarna rijden we naar de gorges de Dadès met zijn indrukwekkende rotsformaties. Hier klimmen we naar omhoog tot we letterlijk op de gorges staan. Hier kun je niet anders dan halt houden. Indrukwekkend.

Les gorges du Todra, un des moments forts du voyage

De Gorges de Todra, één van de grote momenten van deze trip.

Slingerende wegen in de Gorges de Dadès

Dag 5

We verlaten de gorges du Dadès via een kleine maar bijzonder mooie piste. We gaan de bergen in richting Tamaloute. Van hieruit vertrekken heel wat rugzaktoeristen voor dagenlange voettochten. Wij rijden liever op de motor en gaan naar Ouarzazate, waar grote filmstudio's zijn. Hier werd onder andere The passion of the Christ van Mel Gibson opgenomen.

Nieuwsgierige bezoekers in de kasbah van Aït Benadou.

Dag 6

We rijden naar het westen nu waar Foum Zguid wel lijkt te slapen onder de loden zon. Op het centrale plein biedt de grote boom wat schaduw. De asfaltlaag hier is nieuw, tot voor kort waren hier nog geen verharde wegen. Na een rustige lunch rijden we door naar Tata, gewoon om te slapen, er zijn mooiere plekken in Marokko. Maar het is een goede startplaats voor dag 7.

Vervoersmiddelen kunnen verschillen.

Op weg naar de zonsondergang.

Dag 7

We rijden verder naar het noorden en doorkruisen de streek waar heel wat westerns gedraaid zijn. We zijn op weg om via de col du Tizin'test en zijn top van 2100 km naar Marrakesh te rijden. Geen voer voor wie aan hoogtevrees lijdt. En bovendien is het voortdurend opletten geblazen op het gladde en met kiezels bezaaide asfalt. Een uitdaging mag er af en toe wel bij. Dit loont bovendien de moeite want hier in de Atlas zijn de vergezichten ronduit indrukwekkend. In Marrakesh bezoeken we het Djema El Fna plein, bekend voor zijn kraampjes en restaurants. Gezellig druk maar zeer toeristisch. Desondanks moet je deze smeltkroes van geuren en kleuren ooit één keer gezien hebben. En er eten. Let wel op dat je niet meer eet dan wat je bestelt, de obers zijn erop getraind om je steeds meer te brengen. Bijzonder lekker, maar het kan wel meer kosten dan je denkt. Daarna is het tijd om wat rond te dwalen in de stad en vanop een terras alles te bekijken. Het is tenslotte vakantie, nietwaar?

De magie van het Djema El Fna plein in Marrakesh

Je geraakt moeiteloos de weg kwijt in de Soukh van Marrakesh

Dag 8

We verlaten Marrakesh en rijden naar de watervallen van Ouzoud. De weg naar Meknes is schitterend in alle opzichten. Meknes, is net als Fes en Marrakesh een keizerlijke stad. De derde van vier die we aandoen, enkel Rabat laten we aan ons voorbijgaan.

Dag 9

Ten noorden van Meknes bevinden zich de mooiste Romeinse ruïnes van het land. Enkel te voet te bezoeken en in de lente werkelijk overstelpt door vogels. We moeten vandaagin Chefcaouen zijn en dat is niet al te ver. Dus we nemen de tijd om wat rond te kijken en zelfs dan zijn we nog in de namiddag in de blauwe stad. Hij dankt zijn naam aan de kleuren van de huizen in het oude stadsgedeelte. Er bij zonsondergang rondlopen is een absolute aanrader.

Volubilis et ses cigognes

Dag 10

Tanger is slechts een goede 100 km ver, dus we hebben alle tijd om de stad nog wat te verkennen. De cirkel is rond; we hebben ongeveer 3.500 km gereden op 10 dagen. Genoten van het land en zijn bevolking, mooie wegen ontdekt, een beetje avontuur beleefd en natuur en steden gezien die we nooit gaan vergeten. Dit was meer dan motorrijden, het is adventure riding in de ruimste betekenis van het woord. Mooi weer, onwaarschijnlijk land, fantastische vergezichten en vooral ook schitterende momenten op de motor. Wie hier de nodige tijd voor uittrekt, zal een onvergetelijke veertiendaagse beleven. Beloofd.

Hoe ga je er naartoe?

1 Via het zuiden van Spanje. Oversteek uit Gibraltar of Tarifa naar Tanger. Niet de beste oplossing. Op de snelweg door Spanje rijden is nu niet bepaald een aanrader en verslijt nog 2000 km extra banden.

2 Je motor naar Malaga laten transporteren en zelf met het vliegtuig naar daar vliegen. Mooie oplossing en als je een beetje uitkijkt, niet al te duur. bijvoorbeeld hiermee


3 Naar Sète of Barcelona rijden en daar de boot nemen. Na een dag en een nacht kom je aan in Tanger.
Ter info: Traversées Sete-Tanger

Plan uw reis in functie van de vertrektijden van de boot.

Nog een tip:
Je kunt de papieren voor de tijdelijke invoer van je motor al online downloaden via deze link. :

Officiële site voor dedouanering online.

Meer moet dat niet zijn zeker?


Le thé, le whisky berbère, boisson nationale !

Wanneer

Buiten het seizoen en met het mooiste weer reis je in april-mei of september oktober. Maar ook in de andere maanden (juli en augustus niet te na gesproken) is het weer meestal ok. De atlas oversteken in januari of februari kan soms koud zijn. Maar we hebben persoonlijk ook al twee keer rechtsomkeer moeten maken bij een oversteek van de atlas in oktober en mei. Je weet het nooit met die Afrikaanse bergen. Maar de Marokkaanse wegen zijn goed. De pistes ook. Er is overal goed GSM bereik. En de bevolking is vriendelijk. Wat wil je nog meer? Gewoon doen en zien hoe het loopt is de beste raad die we je kunnen geven. Het is ook een kenmerk van het ware avontuur.

Foto's: Thierry Dricot

Niet te versmaden: Kefta tajines.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...