The Distinguished Gentleman's Ride 2018: dit is waarom je (al dan niet) mee rijdt

door motornieuws 30 september 2018

De Distinguished Gentleman's Ride brengt ook vandaag weer de massa op de been. Het wereldwijde event wordt jaarlijks georganiseerd ten voordele van een goed doel. Maar weet je ook waar het allemaal écht om draait? Vandaag meegereden of niet, hier is een kort stukje geschiedenis:

Sedert 2012 werd, ter jaarlijkse traditie, elke laatste zondag van de maand september een vrolijk evenement georganiseerd die motorrijders van over de hele wereld samenbrengt om geld in te zamelen ten voordele van prostaatkanker en mentale gezondheid van mannen.

Dresscode en spektakel

De DGR vindt zijn oorsprong in Sydney, Australië, en werd opgericht door Mark Hawwa. Zijn inspiratie haalde Hawwa uit een foto van een gentleman op een klassieke motor uit de film Mad Men, meer bepaald Don Draper die met maatpak en stropdas op zijn Matchless G3LM van het jaar 1957 vertoefde. Hawwa dacht met dit thema een rit te organiseren die motorrijders van verschillende landen samen zou brengen om het soms negatieve stereotiepe beeld van de badass motorrijder in een ander daglicht te plaatsen. De klassieke dresscode werd opgesteld, waardoor de motorrit – tot op de dag van vandaag – een mooi spektakel werd.

Mentaal gezonde mannen

Het eerste evenement, anno 2012, bracht meer dan 2500 motorrijders samen over 64 steden. Dit smaakte naar meer! Jaarlijks steeg het aantal deelnemers, alsook de participerende steden. Vandaag, op 30 september 2018, spreken we van meer dan 120.000 deelnemers over 650 steden in 95 landen! Het streefdoel voor 2018 was om zes miljoen dollar te verzamelen.

Waarom net de mentale gezondheid van mannen horen we jullie vragen. Nu, anno 2018, heerst nog steeds een taboe rond zelfdoding, in het bijzonder voor mannen. En inderdaad, het clichébeeld van de ‘sterke’ man is jammer genoeg nog te vaak aanwezig. Confronterend als we weten dat drie op vier zelfdodingen een man is. We spreken over wereldwijd 510.000 mannen per jaar, dat is één per minuut. Again, DGR wil taboes doorbreken en aan het aantal deelnemers te zien draagt iedereen mooi zijn wieletje bij!

Tekst: Jill Danneels
Foto's: Shutterstock

Reageren

Registreer of log in om te reageren...