Pre test mijmeringen bij de Honda X-ADV: HET EI VAN LUCCHESI

door Thierry Sarasyn 24 februari 2017

Daniele Lucchesi. Onthoud die naam. Het is een Italiaanse rocker op middelbare leeftijd met het traditionele buikje. Een man die eerder een roadie van een rockgroep lijkt dan de bedenker van de unieke Honda X-ADV. En toch is hij dat.

Nog even dit net voor we vertrekken:

We gaan zo meteen voor het eerst rijden met Honda’s nieuwste, maar wilden jullie al enkele zaken meegeven vanop de persvoorstelling hier in Sardinië.
Moeilijk te zeggen of het nu een scooter of een motorfiets is. Hij ziet er deels uit als een scooter, maar hij heeft ook Adventure trekjes en technisch gezien is het zelfs een motorfiets. Het blok hangt immers in het frame, er is een upside down vork, lange swingarm, je schakelt (weliswaar met DCT) en er zit een 750 cc blok in.

Dit ding is eigenlijk heel on-Japans. Niet gebonden aan regeltjes en anders dan gelijk wat we al op de markt gezien hebben. Lucchesi vond dat niet alleen motoren in staat moesten zijn om adventure reizen te maken of off road te rijden. Het idee kwam in hem op toen hij met zijn vrouw op vakantie met een scooter naar een paradijslijk strand wou rijden, maar er niet geraakte. Omdat zijn vrouw bang werd en omdat de huurscooter niet over de hobbelige boswegen geraakte. Lucchesi wou het Adventure gevoel injecteren in een scooter. Dat moet er ook voor zorgen dat die scooter dan beter is in de stad, wegens wendbaarder en met wat stoere uitstraling. Je moet de X in de lettterbenaming dus niet zien als een verkorting voor Cross (of off road) maar ook voor de kruising van scooter en motorfiets. De designer is trouwens ook de man die de Africa Twin tekende. En dat zie je.

Net een boze power ranger, niet?

X is crossover

Aan wat? Wel, alvast aan de tangentiale spaakwielen, instelbare 41 mm upsd vork met 154 mm veerweg, alu swingarm, 150 mm veerweg, ketting, dubbele 296 mm schijfremmen met vierzuigerklauwen - dezelfde van de Africa Twin-, standaard middenbok, eendelig stuur en de Bridgestone blokpatroon Trail Wing trailbanden


De X-ADV is 54 pk sterk en heeft 68 Nm via een DCT-geschakelde motor met een lange slag, voor veel kracht in het middengebied. Maar er is wel een kortere overbrenging dan op andere motoren met hetzelfde blok, de NC serie dus. Pittiger respons dus.

Sleutelloos contact

En nu gaan we rijden!

Is dit een pure off road? Nee, natuurlijk niet. maar het is wel een gigantische stap verder dan je doorsnee scooter.
En hij is doordacht op alle vlakken. zo is er ook het sleutellos contact, dat ook werkt voor het stuurslot, zadel, de benzinekap en ontsteking. Er is zelfs een Answer back funtie die je verwittigt waar je motor staat. En overal LED verlichting, zelfs op de knipperlichten. De X-ADV is een beetje de SUV van de motorwereld. En vooraan ziet hij er een beetje uit als een boze powerranger. Niks soft dus.
We gaan er binnen een kwartier mee rijden en zijn heel benieuwd. Want dit is iets echt nieuw. De X-ADV heeft niet meteen een concurrent zelfs. We moeten niet lyrisch worden en stellen dat Honda hier iets neerzet zoals destijds met de baanbrekende CB750 in ’68 of Fireblade in 1992, maar dit is toch wel echt nieuw en vernieuwend.
Als de motor rijdt zoals hij er uitziet, is dit een schot in de roos. Hij oogt mooi, is praktisch en veelzijdig en vooral ook afgewerkt tot in het detail. Voor wie nog nooit zin gehad heeft om met een scooter te rijden, kan dit de ommezwaai betekenen, want hij is veelzijdiger dan wat er tot nu toe op de markt was. Verfrissend, gedurfd en heel nuttig. Je vraagt je af waarom ze hier niet eerder aan gedacht hebben. Maar die vraag stelde iedereen zich ook toen Columbus dat ei liet rechtstaan...
En nu, gaan we rijden hier in Sardinië en we laten je zo snel mogelijk weten hoe de X-ADV het op dat vlak gedaan heeft.

Woordje uitleg van de Large Project Leader Kenichi Misaki

Reageren

Registreer of log in om te reageren...